154392
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
نویسنده ادبیات کودک و نوجوان کشور:

رشد انسان منوط به اندیشیدن و پرسشگری است

نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان کشور گفت: انسان محصول فکر کردن است و در تفکر و سؤال است که انسان رشد می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، هوشنگ مرادی کرمانی شامگاه چهارشنبه در پانل تخصصی دانشگاه پیام نور در جمع دبیران، دانشجویان ادبیات و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان داراب اظهار داشت: در کشور ما و در بسیاری از جوامع بر محور جواب استوار هستند نه سؤال، این در حالی است که انسان با سؤال و پرسش روشن می‌کند.

وی بابیان اینکه هیچ تعریفی در ادبیات پایدار و باثبات نیست چراکه ادبیات مانند فرمول ریاضی همیشگی نیست، تصریح کرد: نیما تعریف شعر، صبا تعریف موسیقی، صادق هدایت و جمال‌زاده تعریف داستان را عوض کردند و پس‌ازآن نیز تغییراتی در این عرصه‌ها به وجود آمد.

خالق «قصه‌های مجید» خاطرنشان کرد: چیزهایی هست که نمی‌توان آن را یاد داد مانند هنر که آموزش دادنی نیست به‌طوری‌که در همه جوامع 90 درصد شاعران آموزش ندیده‌اند و بر اساس ذوق و قریحه شخصی شعر سروده‌اند.

 

مرادی کرمانی اظهار داشت: ذهنیتی که آدم‌ها از طریق زندگی زیستی به دست می‌آورند در شعر، قصه و نمایشنامه تجلی می‌یابد.

وی با اشاره به تأثیر عنصر تخیل در داستان‌نویسی خطاب به دبیران ادبیات گفت: اگر دانش‌آموزی دارید که دارای تخیل قوی در داستان‌گویی و روایت است او را دریابید و فکر نکنید رفتار و افکار او غیرطبیعی است.

این نویسنده صاحب سبک بیان کرد: تخیلی که منجر به تصویرگری شد همچنین تنهایی و بی‌کسی در کودکی مرا به سمت نویسندگی و پرورش تخیلات سوق داد.

 

مرادی کرمانی اضافه کرد: من همواره برای پدیده‌های طبیعی، حیوانات، حشرات و پرندگان داستان داشتم و ذهن من همیشه پر از قصه بود و این قصه‌ها در هر موقعیتی به سراغم می‌آمد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه‌های زیستی و تخیل، استعداد است اما استعداد به‌تنهایی به درد نمی‌خورد چراکه استعداد به‌مثابه شمش طلا است که در فرایند هنر تبدیل به اثر جدید و خلاقانه‌ای می‌شود.

نویسنده ژانر کودک و نوجوان گفت: معتقد به یادگیری مستقیم نیستم اما چنان چه استعداد با شناخت فن و تکنیک همراه باشد، آثار جانداری خلق می‌شود.

وی در تعریف طنز و آثار طنزگونه بیان کرد: طنز یعنی واقعه‌ای کوچک را آن‌قدر اغراق‌آمیز بیان کنیم که لبخند به لب بیاورد.

 

مرادی کرمانی اظهار داشت: طنز باید به لب لبخند، به سر فکر و به دل ‌درد بیاورد و هرکدام از این المان‌ها در طنز وجود نداشته باشد آن اثر تبدیل به ژانر دیگری می‌شود.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار