148444
۰۷ فروردین ۱۳۹۷
معاون بهزیستی استان زنجان:

عدم آگاهی والدین از جمله عوامل تولد فرزند معلول است

معاون امور توسعه و پیشگیري بهزیستی استان زنجان گفت: یکی از مهمترین دلایل بروز بیماری‌هاي ژنتیکی و معلولیت‌ها عدم آگاهی مردم درباره نحوه پیشگیري از تولد کودك معلول است .

به گزارش کودک پرس ، گل نساء آقا محمدی اظهار نمود: علل نیمی از نابینایی ، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید اختلالات ژنتیکی است.

وی افزود: مشاوره ژنتیک با بررسی احتمال ایجاد بیماری ژنتیکی در خانواده‌ها و ارائه اطلاعات لازم از طرف فرد مشاور به خانواده گامی بسیار مؤثر برای ارتقای سطح آگاهی عموم مردم در راستای نیل به هدف متعالی یعنی ارتقای سلامت فرد و جامعه است.

آقا محمدی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را اولین گام برشمرد و خاطر نشان کرد: مشاوره ژنتیک قبل از بارداری، حین بارداری و مشاوره |ژنتیک در فرزند دوم در خانواده‌های دارای فرزند معلول مراحلی است که در کاهش معلولیت‌ها در جامعه به عموم کمک می‌رساند.

این مقام مسئول اساسی‌ترین هدف مشاوره ژنتیک را تشخیص دقیق بیماری عنوان و اظهار کرد: تشخیص درست یک بیماری ارثی، تخمین خطر ابتلا برای سایر افراد خانواده را مقدور می‌سازد و می‌توان بر اساس آن روش‌های درمانی و پیشگیری مناسبی را در پیش گرفت.

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: مشاوره ژنتیک چه در ازدواج‌های خویشاوندی و چه غیر خویشاوندی ضروری است، زیرا خطر بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی در ازدواج های غیر فامیلی با فراوانی کمتر از ازدواج های فامیلی هم چنان وجود دارد.

وی گفت: خطر اصلی ازدواج‌های هم خون در واقع در مشابهت‌های وراثتی زوجین است که از طریق به ارث رسیدن ژن‌های مشترک از پدر و مادر به فرزندان بروز کند.

آقامحمدی ازدواج های فامیلی، حاملگی در سن 35 سالگی و بالاتر ،وجود نقایص مادرزادی،عقب ماندگی ذهنی یا تأخیر در رشد و نمو،کوتاهی بیش از حد قد و سایر اختلالات رشدی ،نازایی یا سقط های مکرر در زنان و عقیمی در مردان را از مهمترین موارد مراجعه به مشاوره ژنتیک بر شمرد.

وی با بیان اینکه در ماده 75 برنامه ششم توسعه بر اجباری شدن آزمایش‌های ژنتیک پیش از ازدواج تاکید شده است، یادآور شد: یکی از مهمترین رویکرد بهزیستی پیشگیری از تولد کودک معلول است و در این راستا این نهاد حمایتی سالانه 50 هزار کودک را طرح غربالگری تنبلی چشم و کودکان یک تا 10 روزه را تحت معاینات غربالگری شنوایی قرار می‌دهد.

وی گفت: آگاه‌سازی گروه‌های هدف و ارائه مشاوره به زوجین در آستانه ازدواج از جمله اقدامات مهم و اساسی بهزیستی برای پیشگیری از بروز معلولیت ناشی از اختلالات ژنتیک به شمار می‌رود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار