125939
۲۱ آذر ۱۳۹۶
سواد رسانه‌ای؛

۱۱ دسامبر روز جهانی کودک و تلویزیون

روز جهانی کودک و تلویزیون، تلاشی برای پیوند دادن مثبت بین کودکان جهان با این جعبه جادویی و زمینه‌ای برای ارتباط بیشتر این دو با هم است.

به گزارش کودک پرس ، امروزه وسایل ارتباط جمعی، نقش مهم و تعیین کننده‏ای در روابط بین جوامع و گروه‏های موجود در آن‏ها دارند و به میزان زیادی در هدایت و جهت‏ دهی افکار عمومی سهیم هستند. در این میان، تلویزیون به عنوان رسانه‏ ای دیداری و شنیداری، با حضور بلامنازع خود در خانه ‏ها، بیشترین تاثیر را روی خانواده‏ ها به ویژه کودکان و نوجوانان می‏‌گذارد. با ورود تلویزیون به خانه، خانواده بُعد جدیدی یافته، آن را از محلی صرفاً برای استراحت، صرف غذا و… خارج کرده و به سازمانی تبدیل نموده که می‏‌توان در آن آموخت، جهان را تماشا کرد و نیازهای فرهنگی را برآورده ساخت.

 

در این میان، کودکان تأثیر بیشتری از تلویزیون می‏‌گیرند و این رسانه مهم و با نفوذ می‏تواند آگاهی‏‌های متنوعی را به کودکان منتقل سازد. افزایش آگاهی کودکان در زمینه‌‏های گوناگون، تشویق کودکان به کارهای خوب با نمایش دادن مهربانی، سخاوت و…، گسترش برنامه‏‌های آموزشی، ایجاد دوستی و محبت، ترویج و آموزش ارزش‏های اجتماعی و دینی، معرفی روش‏‌های دوست‏ یابی و حفظ دوستی، ایجاد حس مسئولیت در کودکان، جلوگیری از رفتار خودخواهانه کودکان با به تصویر کشیدن رفتارهای جامعه گرایانه و غیره، از جمله کارکردهای مثبت تلویزیون است که همه روزه در حال انجام می ‏باشد.

 

در کنار این موارد مثبت، کارکردهای منفی این رسانه همگانی نیز در خور تأمل و تفکر است. روز جهانی کودک و تلویزیون، تلاشی است برای پیوند دادن مثبت بین کودکان جهان با این جعبه جادویی و زمینه‏ای برای ارتباط بیشتر این دو با هم. مسؤولان و تهیه‏‌کنندگان تلویزیون، همیشه باید درنظر داشته باشند که برنامه‏‌هایی که ویژه کودکان ساخته می‏‌شود، به صورت الگو در بین مخاطبان مطرح خواهد شد و ممکن است تأثیرات فراوانی بر جای نهد. از این‌‏رو، کوشش در جهت تأثیر مثبت نهادن در کودکان با ساخت برنامه‌‏های آموزنده، امری ضروری و اجتناب‌‏ناپذیر است. که باید توجهی جدی به آن مبذول داشت.

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار