موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/دسته بندی نشده
4606
۱۸ شهریور ۱۳۹۵

اجرای دوره‌های سواد رسانه جهت تحقق گفتمان‌سازی رسانه‌ای انقلاب

محمدمهدی کریمی مدیر امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: موضوع سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از ضروریات جبهه انقلاب اسلامی مورد نیاز است و برگزاری دوره‌های مختلف، زمینه تحقق گفتمان‌سازی رسانه‌ای این جبهه را فراهم می‌کند.

به گزارش کودک پرس مدیر امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در حاشیه حضور در این دوره  به بیان اهمیت موضوع سواد رسانه و تربیت مربیان سواد رسانه‌ای پرداخت.

وی با بیان اینکه چند وقتی است که واژه‌ای به نام جنگ نرم به گوش همه می‌خورد، اظهار داشت: برخی عنوان می‌کنند جنگ نرم و استفاده از ادبیات جنگ برای عرصه فرهنگ ادبیات نامأنوسی است اما دیگران اعتقاد دارند که این موضوع، مبتنی بر یک نگاه استراتژیک بلندمدت بوده زیرا جنگ نرم پدیده‌ای است که امروز جنس جنگ و دفاع را متفاوت می‌کند.

مدیر امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: در جنگ سخت توپ، تانک، تفنگ و دو جبهه مقابل مشخص بود اما امروز دنیا از آن فضا عبور کرده است. عرصه بعد از آن، جنگ نیمه‌سخت بود که برای پیگیری اهداف خود به سراغ ترور رفتند که در این فضا نیز، جبهه مشخص نبود.

پوشش دشمنان در جنگ نرم مشخص نیست

وی با بیان اینکه کشور ما و جهان امروز با مقوله جنگ نرم مواجه است، گفت: در تعریف جنگ، هر نوع تهاجم دشمن را جنگ می‌گوییم اما در حال حاضر دشمن را با پوشش مشخص در مقابل خود نمی‌بینیم و خاکریزی برای آن تعریف نمی‌شود که پشت آن، با دشمن بجنگیم.

کریمی تصریح کرد: متأسفانه امروز در خانه‌ها، موبایل‌ها جنگ صورت می‌گیرد و مرز جنگ شیشه مانیتور کامپیوتر و رایانه‌ها بوده و جنس آن نیز با جنگ سخت به میزان قابل توجهی تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه امروز جنس تهاجم متفاوت شده و در زندگی ما به وسایل مختلف نفوذ می‌کنند، ادامه داد: یکی از ابزار نفوذهای جنگ نرم، رسانه به شمار می‌رود که این اتفاق در حوزه فیلم، انیمیشن، بازی، چندرسانه‌ای و شبکه‌های مجازی صورت گرفته است.

مدیر امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه امروز یک جوان با موبایل خود تأثیرگذاری قابل توجهی در حوزه‌های مختلف دارد، گفت: با توجه به آن، می‌طلبد که ما نوع نگاه خود را به جنگ عوض کنیم و برای این کار، نیاز به سواد رسانه داریم و این موضوع نیازمند شناخت جبهه دشمن و ابزارها و تاکتیک‌های آن است.

شناخت ظرفیت‌های داخلی برای مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن

وی تصریح کرد: از سوی دیگر باید جبهه خودی را بشناسیم و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آن را بررسی کرده و با نیروهای خود آن را مورد بررسی قرار دهیم.

کریمی با اشاره به ضرورت شناخت رسانه‌ها برای رسیدن به این موضوع باید رسانه را شناخت، حوزه نفوذ آن را مورد بررسی قرار داد و فهمید که چگونه اتفاقات را رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه موضوع انتقال مفاهیم در رسانه از اهمیت بسیاری برخوردار است، ادامه داد: متوجه می‌شویم در طول یک سال، جوان مؤمن مذهبی و دینی ما تبدیل به یک جوان بدون قید تبدیل می‌شود و نکته جالب اینکه خود او، متوجه این موضوع نشده است.

مدیر امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان درباره تأثیرگذاری رسانه‌ها در جهان امروزی تصریح کرد: قدرت رسانه امروز به حد زیادی بوده و در جریانات مختلف مؤثر واقع شده است. در این راستا ما باید آگاهی‌بخشی را مد نظر خود قرار دهیم و راهکار آن دریافت علوم مورد نظر آن است.

وی پیرامون فعالیت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در حوزه سواد رسانه و تربیت مربیان این رشته تصریح کرد: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان متناسب با نیاز شهر در مدل شهر فرهنگی، احساس نیاز را کرد که باید در عرصه رسانه نیز وارد شود و آن را جزو یکی از کمیته‌های موضوعی قرار دهد.

کریمی گفت: با توجه به آن، کمیته‌ای مبتنی بر موضوع شکل گرفته و افزایش سطح سواد رسانه مردمان شهر را مد نظر قرار داده است زیرا امروز تنها راه ممکن برای مقابله با جنگ نرم دشمنان، آن است که جبهه مقابل، ابعاد آن و ضریب نفوذ آن را بشناسیم و به بقیه بشناسانیم.

کودکان و نوجوانان در استفاده از رسانه پیشروتر از والدین خود هستند

وی اظهار داشت: در نسل ما، کودکان خیلی بیشتر از پدر و مادران خود از فضای مجازی، شبکه‌های مجازی و موارد مختلف اطلاعات دارند و این شکاف بین نسل‌ها به حدی است که اکثر پدرها و مادرها، استفاده ساده از اینترنت را نیز بلد نیستند. این در حالی است که جوان و نوجوان آن‌ها در حد یک هکر حرفه‌ای از این موضوع اطلاعات دارد.

مدیر امور فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این شکاف نسل، تربیت را خدشه‌دار می‌کند، تصریح کرد: در این راه باید نسبت به حوزه مدارس، پدرها و مادرها و آسیب‌هایی که جوان، نوجوان و کودک را تهدید می‌کند، شناسایی کرده، سطح آگاهی را بالا برده و متناسب با آن حرکت کنیم.

تحقق گفتمان‌سازی رسانه‌ای انقلاب با اجرای دوره‌های سواد رسانه

وی افزود: از این رو، کمیته فرهنگ رسانه فعالیت خود را آغاز کرده و در نگاهی، گفتمان‌سازی در حوزه رسانه را رقم می‌زند و در این زمینه، تربیت نیرو و کادر را مد نظر قرار می‌دهد تا کادر حرفه‌ای رسانه برای پمپاژ فضای آگاهی در سطح شهر، حرکت کند.

کریمی اضافه کرد: در این راستا، هماهنگی و همکاری با دستگاه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته و در حوزه گفتمان‌سازی رسانه‌ای متناسب با این اهداف ورود می‌کنیم.

منبع:   فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار