4198
۱۵ شهریور ۱۳۹۵

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان

حمیدرضا شمس معاون پیشگیری سازمان بهزیستی تهران از اجرای برنامه غربالگری تنبلی چشم اول تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: در این برنامه تمام کودکان 3 تا 6 سال تحت معاینه غربالگری چشم قرار می‌گیرند.

به گزارش کودک پرس    حمیدرضا شمس گفت: برنامه تنبلی چشم هر سال از سوی سازمان بهزیستی از اول تا پایان آبان ماه اجرا می‌شود و تمام کودکان 3 تا 6 سال تحت معاینه غربالگری چشم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: هدف از انجام این برنامه فقط غربالگری تنبلی چشم نیست چرا که با آنجام آن بسیاری از اختلالات دیگر چشم هم شخیص داده می‌شوند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی تهران گفت:‌به این ترتیب در تمام پیش‌دبستان‌ها و مهدهای کودک که به عنوان پایگاه‌های بهزیستی محسوب می‌شوند این غربالگری انجام شده و خانواده‌ها هم می‌توانند کودکان خود را به این پایگاه‌ها ببرند.

شمس با بیان اینکه به تازگی از دستگاه‌های غربالگری استفاده می‌شود، گفت: با استفاده از این دستگاه‌ها این توانایی را پیدا کرده‌ایم که کودکان یک تا 3 سال را غربالگری کنیم تا قبل از آن کودکان قبل از سه سال به دلیل اینکه امکان غربالگری دقیقی وجود نداشت در این برنامه حضور نداشتند.

شمس افزود: سال گذشته حدود 1471 کودک که دچار تنبلی چشم بودند در تهران تشخیص داده شدند این بیماری که شایع‌ترین علت نابینایی است، اگر به موقع تشخیص داده شود با بستن یک چشم یا استفاده از عینک قابل درمان است و حتی با انجام اعمال جراحی کودک بینایی کامل خود را به دست می‌آورد.

وی در مورد خانواده‌هایی که نمی‌توانند کودکانشان را به مهدها و پیش‌دبستانی ببرند گفت: در تمام محلات تهران پایگاه‌های ثابت و سیار برای انجام غربالگری مستقر می‌شوند این در حالی است که غربالگری شنوایی و بینایی در روستاها پوشش بالاتری دارند چون خانواده‌ها به انجام این آزمایش‌ها مقیدتر هستند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی تهران ادامه داد: سال گذشته در تهران توانستیم 77 درصد از کودکان را تحت پوشش برنامه ببریم که سال 93، 58 درصد بود و انتظار داریم امسال به بیش از 80 درصد برسد.

شمس گفت: در حال حاضر میانگین کشوری 82 درصد است یعنی 82 درصد از کودکان 3 تا 6 سال تحت معاینه غربالگری بینایی قرار گرفته‌اند.

منبع:    فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار