3904
۱۳ شهریور ۱۳۹۵

لزوم آموزش تفکر به دانش آموزان

محمدرضا صالحی: باید زمینه‌ای فراهم شود تا دانش آموزان به‌جای حفظ کردن، با تفکر و استدلال مسئله را حل کنند.

به گزارش کودک پرس    محمدرضا صالحی ظهر شنبه، در جلسه شورای آموزش‌وپرورش خراسان شمالی با اشاره به طرح آموزش فلسفه و تفکر کودک برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس، اظهار داشت: اصل این طرح و اجرایی شدن آن برای دانش آموزان خوب است، چراکه سال‌هاست از این بخش ضربه خورده‌ایم و سیستم آموزشی روحیه و تفکر کار تیمی را در دانش آموزان تقویت نکرده است.

وی بابیان اینکه تحقق این امر و اجرایی شدن طرح آموزش فلسفه و تفکر به کودکان، نیازمند انجام کار زیربنایی است، گفت: اعتبارات اجرای این طرح را نمی‌توان با هزینه‌های جاری تأمین و استان‌های بزرگ و صنعتی را با استان خراسان شمالی مقایسه کرد.

استاندار خراسان شمالی افزود: اگر استانی این طرح را اجرا کرده باید دید منابع آن از چه محلی تأمین‌شده است، چراکه این استان‌ها علاوه بر اعتبارات عادی، منابع دیگری هم دارند که خراسان شمالی از آن محروم است.

صالحی در خصوص موضوع مورد بحثی که همواره بین آموزش‌وپرورش و بهزیستی برای دانش آموزان پیش‌دبستانی وجود دارد، هم گفت: این مسئله فقط مربوط به خراسان شمالی نیست و یک موضوع ملی است که باید در بلندمدت حل شود.

وی اشاره‌ای نیز به موضوع تبیین دستگاه‌های اجرایی در راستای انسداد مبادی بی‌سوادی در استان داشت و گفت: شهرداری، بخشداری و فرمانداری‌ها باید در این خصوص همکاری لازم را داشته و در خصوص شناسایی کودکان لازم التعلیم، از محل منابع خود، از این کودکان حمایت کنند.

صالحی افزود: برای کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز با حمایت‌های ویژه نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و… باید شرایطی فراهم شود تا از تحصیل بازنمانند.

استاندار خراسان شمالی همچنین در خصوص مصوبه دیگر این شورا مبنی بر توسعه رشته‌های بخش کاردانش و اضافه شدن رشته بورس و اوراق بهادار به رشته‌های این بخش نیز گفت: ضرورت‌ها باید تعیین و اگر بر اساس کار کارشناسی شده ضرورت آن احساس شد و اعتبارات آن در بودجه وجود داشت، این طرح قابل‌اجرا خواهد بود.

توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌ها در اولویت برای اجرا باشد

نماینده پنج  شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با اشاره به طرح‌هایی که در کشور با هزاران میلیارد تومان هزینه موردنیاز، نیمه‌تمام باقی‌مانده است، تأکید کرد: در ابتدای شروع هر طرح و تصویب و اجرای آن باید توجیه‌پذیری اقتصادی آن در اولویت باشد.

علی قربانی عدم اولویت‌گذاری طرح‌ها را یکی از آسیب‌هایی عنوان کرد که کشور را دچار مشکل می‌کند و اظهار داشت: اولین شاخصی که برای تصویب و اجرای طرحی باید در نظر بگیریم مسائل بودجه‌ای و توجیه اقتصادی آن طرح است.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بودجه کشور جاری است و تنها ۱۰ درصد صرف کارهای زیربنایی و عمرانی می‌شود، تأکید کرد: اگر بدون توجه به بحث بودجه و غیر کارشناسی شده طرحی را شروع کنیم، به بن‌بست خواهیم خورد.

قربانی همچنین با اشاره به طرح آموزش فلسفه به کودکان، عنوان کرد: باوجود نیروی انسانی توانمند، ظرفیت‌های بالقوه فراوانی که در بخش‌های مختلف منابع طبیعی، منابع زیرزمینی وجود دارد، لازمه توسعه و به فعلیت درآمدن این ظرفیت‌ها، آموزش روش تحقیق و اندیشیدن به کودکانمان است.

آموزش فلسفه به دانش آموزان و تقاضای مصوبه و اعتبار برای آموزش نیروی انسانی در این زمینه، ازجمله مهم‌ترین طرح‌های این شورا بود که در راستای ایجاد نگاه تفکر محور و توجه به پژوهش برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی مطرح شد.

همچنین تقدیر از برگزیدگان کنکور سراسری استان که موفق به کسب رتبه‌های دورقمی در این آزمون شدند و نیز الزام مهدهای کودک تحت نظر بهزیستی برای ثبت‌نام پیش‌دبستانی‌ها در سامانه آموزش‌وپرورش از جمله مصوبات این جلسه بود.

منبع:     مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار