موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
33391
۲۱ آبان ۱۳۹۶
نویسنده کودک و نوجوان عنوان کرد؛

تولید مجموعه کتابهای مرغک با استفاده از شناخت و تجربه و لمس کردن کودک

پریرخ با بیان اینکه کودک برای شناخت و تجربه از مشاهده، شنیدن و لمس کردن همراه با بیان و بازی بهره زیادی می‌برد، گفت: با استفاده از این نکات کتابهای مرغک را تولید کردیم.

به گزارش کودک پرس ، زهره پری‌رخ، نویسنده و تصویرگر و مدیر دو پروژه اسمت چیه و قصه‌های ما و مامان‌مان امروز در مراسم رونمایی از مجموعه‌های ماجراهای نابغه عصر حجر، اسمت چیه و قصه‌های ما و مامان‌مان که در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، گفت: برای ما دنیای کودک با تولد او آغاز می شود اما رشد ماهها پیش از تولد آغاز شده است. این مهمترین مشخصه ای است که کودک را در هر لحظه از لحظه قبل متمایز می کند. در جریان این رشد نیروی شنوایی، بینایی، بیانی، حسی و فکری کودک از هر نوع ارتباط و حرکتی تاثیر می پذیرد، بدین ترتیب آگاهی ها، توانایی ها و مهارت های کودک افزایش می یابد. فضای گرم خانواده، ارتباط با طبیعت، شرکت در جمع های مختلف و همچنین کتاب و بازی پرورش کودک را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

پری‌رخ تصریح کرد: کتاب و بازی بخشی است که می توانیم در خلق آن شریک باشیم و مشتاق هستیم که در این زمینه اتفاق خوبی رقم بزنیم. تولید کتاب های مرغک یکی از کارهایی است که در این راستا صورت گرفته است. ما همراه با همکارانی که مشتاق بودند گردهم آمدیم، تکیه ما روی کودک شش ماه به بالا بود. مخاطب ما کودکی است که تجربه اندکی دارد اما دارای احساسات قوی است، کودکی که در برخورد با پدیده ها بیشتر به خود فکر می کند و از دید خودش به مسایل می پردازد، در عین سادگی پیچیده است، تخیل و درک زیادی دارد اما در عین حال مشکلاتی هم دارد.

این نویسنده و تصویرگر با بیان اینکه ما به توانایی های شناختی کودک تکیه کردیم، اظهار داشت: کودک برای شناخت و تجربه از مشاهده از شنیدن و لمس کردن همراه با بیان و بازی بهره زیادی می برد. با تکیه به این نکات به سمت کتاب های تصویری رفتیم که کودک مشاهده کند، بشنود، بیان کند، لمس و تجربه کند. کتاب های تصویری امکان خوبی بودند، کتاب های تصویری به وسیله یک سری تصویر بدون متن یا متن بسیار اندک اطلاعاتی را در اختیار کودک قرار می دهند. تصویرها حداکثر فضاها را در این کتاب ها اشغال می کنند. تمرکز اصلی بر جنبه های تصویری کتاب است اما متن و تصویر با هم تعامل کامل دارند.

 

 

پری‌رخ با اشاره به اینکه خلق کتاب های تصویری از سال 87 آغاز شد، تصریح کرد: طرح در یک یا دو کارگروه به اشتراک گذاشته شد و بالاخره گروه سوم اشتیاق بیشتر نشان داد و نتیجه کار گروهی شکل گرفت. در مدت 5-6 سال آثار متعددی در زمینه های مختلف تولید شد و آثار قابل قبولی شکل گرفت که در جشنواره ها و نمایشگاه ها بازخورد خوبی داشتند.

وی بیان کرد: دو مجموعه از کتاب های مرغک امروز رونمایی می شود؛ مجموعه اسمت چیه که طراح آن میترا مسیحا و شاعرش وظیفه شناس و تصویرگرش حدیثه قربان است، طراح گرافیک نیز مهشید مهاجر است؛ مجموعه دوم قصه های ما و مامان‌مان است که طراح و نویسنده این کتاب نیکو زرافشان و تصویرگر آن زهره پری‌رخ و طراح گرافیک اش مریم رحمتی است. مجموعه اسمت چیه رویکرد شناختی دارد، مجموعه ما و مامان‌مان به یکی از دشواری های زندگی کودکان می پردازد.

 

مدیر 2 پروژه اسمت چیه و قصه های ما و مامان‌مان خاطرنشان کرد: در روند تولید گاهی مسایلی سبب می شود که نتوانیم طرح را آنطور که شایسته است به مخاطب ارایه دهیم، این دو مجموعه قرار بود در بسته هایی ارایه شوند بخصوص مجموعه قصه های ما و مامان‌مان که یک سری بهم پیوسته است که نیاز است که کارت قصه ها کنار هم باشند، دیگر از بین رفتن حرکت سر گربه مادر است، این امر باعث شد حس همراهی مادر کم شود و بلاتکلیفی در چگونگی استفاده از اثر رخ دهد، امیدوارم در چاپ های بعدی این مشکلات برطرف شود.

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار