موقعیت فعلی شما : خانه/تربیت معنوی/مقالات
32138
۱۳ آبان ۱۳۹۶

سن تکلیف، سن بندگی

با رعایت وضعیت جسمانی و تحمل انسان ها روزه را برای همه کسانی که به سن تکلیف رسیده اند واجب نموده است.

به گزارش کودک پرس ،حکمت اصلي روزه داري گام نهادن در مسير تقوا و پرهيز از گناهان است و فوايد بهداشتي و درماني روزه داري از ثمرات فرعي اما حياتي آن محسوب مي شود. روزه مايه استقرار و تثبيت اخلاص نزد انسان، آرامش روان و ايمن بودن از آشفتگي و اضطراب است و آثار بهداشتي و درماني فراواني دارد. خداوند متعال در آیه ی ۱۸۳ سوره ی بقره میفرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

«اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد.»

پس با رعایت وضعیت جسمانی و تحمل انسان ها روزه را برای همه کسانی که به سن تکلیف رسیده اند واجب نموده است. همچنین در عین حال در آیه ی ۱۸۴ سوره ی بقره می فرماید:

أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

«[روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر كس از شما بيمار يا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد] و بر كسانى كه [روزه] طاقت‏ فرساست كفاره‏ اى است كه خوراك دادن به بينوايى است و هر كس به ميل خود بيشتر نيكى كند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانيد روزه گرفتن براى شما بهتر است.»

کسانی را که به دلیل بیماری و شرایط خاص جسمانی از روزه داری آسیب خواهند دید و یا گرفتار رنج و عذاب می شوند، از انجام این تکلیف شرعی و الهی معاف نموده است.

لذا دختران و پسرانی که به سن تکلیف نرسیده اند به خصوص آن هایی که از نظر جثه کوچک و کم وزن هستند بهتر است روزه ی کامل نگیرند. اما اگر مایلند در برنامه ی سحر و افطار شرکت کنند، می توان آن ها را تشویق کرد؛ چون در این ایام، گرمی حضور اعضای خانواده در کنار سفره ی سحر و افطار و محیط سرشار از معنویت، آن ها را به وجد خواهد آورد و خاطره ی شیرینی برایشان خواهد بود و شروع خوبی برای شرکت دادن آن ها در واجبات دینی است. کودکان و نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند و به عبارت دیگر، وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید روزه ی کامل بگیرند.

توجه:
روزه مانع درس خواندن نمی شود بهتر است دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع كنند و ساعات آخر روز را برای استراحت بگذارنند.

توصیه:

بهتر است موارد زیر برای کودکان و نوجوانان چون در سن رشد هستند، رعایت شود.

از مصرف زیاد مواد قندی ساده (زولبیا و بامیه و انواع شیرینی جات) خصوصا در وعده ی سحری اجتناب نمایند، چون مصرف زیاد این مواد ابتدا سبب افزایش قندخون شده و در پی آن موجب افت قند خون می شود و توانایی یادگیری آن ها را در طول روز کاهش می دهد.

چون حجم معده ی آن ها نسبت به بزرگسالان کوچک است، پس باید به حجم غذای مصرفی آن ها دقت نمود و تا جای ممکن وعده های غذایی آن ها را اضافه نمود. در این افراد یک افطار سبک و سپس گنجاندن وعده ی شام توصیه می شود.

آن هایی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، به توجهات بیشتری نیاز دارند.

رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامي گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است و منابع خوب پروتئینی (انواع گوشت، ماهی و حبوبات) باید در برنامه ی غذایی آن ها گنجانده شود.

مواد غذایی مقوی و پر انرژی مانند خرما و موز باید در برنامه غذایی آن ها باشد.

از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در این افراد مطمئن شویم. (حداقل دو وعده در روز)

در این دوران از مصرف انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش، که فقط پر کننده حجم معده هستند باید خودداری گردد.

بعد از افطار براساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه از شربت ها و قرص های ویتامین مناسب سن دانش آموز استفاده نمایند تا نگرانی های والدین برای ایجاد کمبودهای تغذیه ای در این ماه برطرف شود.

 

منبع:فرزند پرتال

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار