موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
32130
۱۳ آبان ۱۳۹۶
نویسنده حوزه ادبیات کودک عنوان کرد؛

کسانی که در حوزه کودک کار می‌کنند این دنیا را به خوبی نمی‌شناسند

نویسنده ادبیات کودک هرمزگان گفت: در استان هرمزگان تعداد اندکی نویسنده کودک و نوجوان داریم و کسانی هم که در این عرصه کار می‌کنند این حوزه برایشان چندان جدی نیست و از دنیای کودک فاصله‌ گرفته‌اند و این دنیا را به خوبی نمی‌شناسند بنابراین نمی‌توانم دفاع خاصی از ادبیات حوزه کودکان استان داشته باشم.

به گزارش کودک پرس ، مژده عباسی، نویسنده ادبیات کودک هرمزگان با اشاره به برنامه های آینده خود، اظهار کرد: هدایت کردن کودکان به سمت استفاده از بازی‌ها، سنت‌ها و صحبت کردن در مورد مسایل بومی است از جمله اقداماتی که در برنامه کاری خود دارم.

 

 

سوق دادن کودکان به سمت بومی‌گرایی و نوشتن داستان‌های بومی
نویسنده ادبیات کودک هرمزگان بیان کرد: ما کودکان در برنامه ها ترغیب می‌کنیم که در مورد سنت ها تحقیق کنند مثلاً ضرب‌المثل‌های بومی استان را از بزرگ‌ترها بپرسند، پایه آن‌ها را پیدا کنند و خودشان براساس آن داستانی بنویسند.
عباسی با بیان اینکه بیشتر در عرصه نویسندگی در زمینه ادبیات کودک فعالیت می کنم، تصریح کرد: کتاب‌های «میوه جادویی»،«مورچه کوچولو و یک حبه قند»، «چشم، چشم دو ابرو» را در رده سنی کودک منتشر کرده ام و کتاب «خونه من خونه تو» را نیز در دست چاپ دارم.

وی در ادامه افزود: در حوزه ادبیات بزرگ‌ سال نیز فعالیت هایی داشته ام که از جمله کتاب‌های «من سردم است» و «پشت چشمت می‌مانم» منتشر شده و همچنین کتاب‌های «ما که با خود غریبه نیستیم» و «تا همیشه» کتاب‌های مشترک او با سایر نویسندگان است و اثر دیگرم کتاب دوجلدی «قصه‌های بومی استان هرمزگان» نیز در قالب تحقیق و پژوهش گردآوری شده است.
نویسنده ادبیات کودک هرمزگان در خصوص فعالیت‌های خود، گفت: حدود ۱۲ سال مسئول انجمن داستان حوزه هنری بندرعباس و ۱۹ سال است که کار نوشتن را به شکل حرفه‌ای با حضور در انجمن داستان هرمزگان آغاز به کار کرده ام .

 

آموزش داستان‌نویسی در مدارس/راه‌اندازی انجمن داستان برای کودکان
عباسی با اشاره به فعالیت‌هایی که در حوزه ادبیات کودک ،خاطر نشان کرد: چندین سال است در بندرعباس در مدارس پسرانه و دخترانه در مقاطع
گوناگون برای کودکان جلسات آموزش داستان‌نویسی راه‌اندازی کرده‌ام و همچنین در ایام تابستان پژوهش سرای دانش‌آموزی فعالیت می‌کنم و جلسات آموزش داستان‌نویسی دارم.
وی هدف از آموزش کلاس های داستان‌نویسی را کشف استعدادهای ادبی کودکان عنوان کرد و گفت: با این کار بتوانیم آن‌ها را راهنمایی کنیم تا در مسیر درستی قرار بگیرند و به دنبال راه‌اندازی انجمن داستان برای کودکان هستم تا بچه‌هایی که این دوره‌های نویسندگی را طی کرده‌اند رها نشوند.

مسئول انجمن داستان حوزه هنری بندرعباس اظهار کرد: تمام آموزش‌های من به کودکان از طریق بازی می باشد طبیعی است که این کودکان نمی‌توانند یکباره وارد انجمن مربوط به بزرگسالان شوند چرا که زبانی که در این انجمن‌ها به کار می‌رود با زبان مربوط به کودکان فرق دارد و به همین علت بچه‌ها سرگردان می‌شوند.
عباسی در خصوص راه اندازی انجمن داستان نویسی حوزه کودک و نوجوان، افزود: بنده پیشنهاد راه‌اندازی انجمن داستان نویسی حوزه کودک و نوجوان را به حوزه هنری داده‌ام و امیدوارم بتوانیم مکانی را برای بچه‌ها در نظر بگیریم تا در هفته حداقل یکبار نشست برگزار کنیم تا استعدادهای آنها نشناخته باقی نماند و رها نشوند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در انجمن داستان حوزه هنری،گفت: حدود ۱۲ سال قبل انجمن داستان را با ۳ نفر راه‌اندازی کردیم و الان جلسات انجمن با حضور ۲۵ نفر برگزار می‌شود و یکی از دوستان به نام خانم ماندگاری نیز دوره‌های آموزش داستان‌نویسی برای بزرگسالان برگزار می‌کند و افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند پس از پایان جلسات و دریافت مدرکی دال بر پشت سر گذاشتن این دوره وارد انجمن داستان شده و عضوی از انجمن می‌شوند.‌
نویسنده ادبیات کودک هرمزگان با بیان اینکه عضویت در انجمن داستان نویسی به صورت رایگان است، اظهار کرد: روزهای دوشنبه هر هفته از ساعت ۵ عصر تا ۱۹:۳۰ برنامه داریم و در این جلسات، بچه‌ها کارهای گروهی را به صورت کارگاه انجام می‌دهند برخی اوقات اساتیدی از تهران و سایر شهرها دعوت می‌کنیم تا بچه ها بتوانند با نویسندگان سایر استان‌ها ارتباط داشته باشند و همچنین گاهی اعضای کانون مجموعه‌‌ای از داستان‌های برگزیده خود را به صورت جمعی منتشر می‌کنند.

عباسی اضافه کرد: کتاب «ما که با خود غریبه نیستیم» یکی از مجموعه‌هایست که به صورت جمعی منتشر شده که کتاب دوم هم با عنوان «تا دریا راهی نیست» به تهران فرستاده شده و بزودی چاپ می‌شود.

 

 

نویسندگان حوزه کودک از دنیای کودکی فاصله گرفته‌اند

وی حضور زنان در انجمن داستان را پر رنگ‌تر از مردان عنوان کرد و افزود: در استان هرمزگان تعداد اندکی نویسنده کودک و نوجوان داریم و کسانی هم که در این عرصه کار می‌کنند این حوزه برایشان چندان جدی نیست و از دنیای کودک فاصله‌ گرفته‌اند و این دنیا را به خوبی نمی‌شناسند و نمی‌توانم دفاع خاصی از ادبیات حوزه کودکان استان داشته باشم و همین باعث شد به فکر پرورش استعدادهای موجود در این حوزه بیفتیم.
نویسنده ادبیات کودک هرمزگان با اشاره به اینکه نکته مثبت راه‌اندازی انجمن داستان کودکان این است که هم کودکان و هم بزرگسالانی که می‌خواهند برای کودکان بنویسند در این انجمن شرکت خواهند می کنند، تصریح کرد: بچه‌های این نسل خیلی با ما فرق دارند و من در عین این که به آن‌ها آموزش می‌دهم با دنیایی آشنا می‌شوم که زمان کودکی من نبوده است و فکر می‌کنم حضور در جمع بچه‌ها و شناخت دنیای آن‌ها برای نویسندگان حوزه کودک الزامی است.

عباسی خاطر نشان کرد: تمام دل‌خوشی ام این است که اگر امروز به بیش از ۱۰۰ نفر در زمینه داستان‌نویسی آموزش می‌دهیم تا چند سال آینده بتوانیم از میان آن‌ها حداقل بیش از ۱۰ نویسنده خوب داشته باشیم که بتوانند جایگاهی در عرصه داستان‌نویسی در استان داشته باشند.

 

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی هرمز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار