27338
۱۸ مهر ۱۳۹۶
مدرس دانشگاه عنوان کرد؛

کودکان قربانیان تزلزل خانواده، طلاق، اعتیاد، فقر و بیکاری هستند

عبادالله رستمی مدرس دانشگاه با بیان اینکه کودکان به دلیل وضعیت خاص جسمانی، روانی و اجتماعی به عنوان افراد بالقوه آسیب پذیر شناخته می شوند، تصریح کرد: کودکان بنا به دلایل مختلف همواره متحمل مشکلات ناشی از جنگ، قحطی و حوادث نظیر آن هستند.

به گزارش کودک پرس ، عبادالله رستمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان در نشست تخصصی «آسیب شناسی کودک آزاری در ایران» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، با اشاره به آیه «قَالَ يَا بُنَيَّ لَا تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا» سوره یوسف، اظهار کرد: این آیه نشان می دهد که کودکان به مراقبت نیاز دارند.

وی با بیان اینکه پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) رکعت پایانی نماز جماعت را به خاطر گریه یک کودک با سرعت تمام کرد، افزود: شاید امروز شیون کودکان بلندتر از هر زمان دیگری باشد، اما گویی آلودگی صوتی ناشی از مدرنیته امکان شنیدن آن را به کسی نمی دهد.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه کودکان به دلیل وضعیت خاص جسمانی، روانی و اجتماعی به عنوان افراد بالقوه آسیب پذیر شناخته می شوند، تصریح کرد: کودکان بنا به دلایل مختلف همواره متحمل مشکلات ناشی از جنگ، قحطی و حوادث نظیر آن هستند.

رستمی اضافه کرد: متاسفانه امروز لجام گسیختگی فضای مجازی، دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به وسائل ارتباطی در فضای مجازی، عدم کنترل لازم و کافی از سوی خانواده و جامعه بر این فضا و نیز مراودات و تبادلات این قشر آسیب پذیر در فضای مجازی جدی ترین خطری است که جامعه هدف را تهدید می کند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان کودکان را قربانیان مستقیم تزلزل در بنیان خانواده ها و افزایش آمار طلاق، اعتباد، فقر و بیکاری دانست و گفت: کودک آزاری، کودکان خیابانی، کودکان فراری، فروش اعضای بدن کودکان، استثمار کودکان کار و سوء استفاده جنسی از کودکان نمودهایی از آسیب های اجتماعی است که در عصر حاضر بروز کرده است.

وی با بیان اینکه از دیدگاه حقوقی کودک به تمامی اشخاص تا قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال اتلاق می شود، خاطرنشان کرد: براساس مستندات فقهی سن بلوغ به عنوان سقف سن کودکی در نظر گرفته می شود که البته منظور از بلوغ همانا بلوغ جنسی و جسمی است. با این وجود ۱۸ سالگی معیاری برای سن رشد است.

رستمی با اشاره به مقررات بین المللی اعم از اعلامیه ها، کنوانسیون ها و پیمان نامه های بین المللی در حمایت از حقوق کودک، یادآور شد: اولین بار در سال ۱۹۲۴ اعلامیه حقوق اطفال در ژنو سوییس منتشر شد و پس از آن اعلامیه جهانیه حقوق بشر در سال ۱۹۴۸، اعلامیه جهانی حقوق کودک در سال ۱۹۵۹، اعلامیه حمایت از زنان و اطفال در سال ۱۹۷۴ و کنوانسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه همه کشورهای عضو سازمان ملل کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته اند، عنوان کرد: در تاریخ سازمان ملل هیچ کنوانسیونی به این جامعیت اعضا را به خودش جذب نکرده لذا تمامی تلاش های دولت ها چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی وضع مقرراتی بوده که بتوانند به حمایت از این قشر آسیب پذیر پرداخته و بستر لازم را برای در امان بودن کودکان از هرگونه آسیب جسمی و روانی فراهم آورند.

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار