27330
۱۸ مهر ۱۳۹۶
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان

۳ مرکز اورژانس اجتماعی در گیلان

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان گیلان در نشست تخصصی«آسیب شناسی کودک آزاری در ایران» که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد،با بیان اینکه بسیاری از آسیب های اجتماعی از آستانه آسیب گذشته و تبدیل به بحران اجتماعی شده اند،اظهار کرد: امروز کودک آزاری به لحاظ فراوانی هنوز به بحران تبدیل نشده،اما اگر غفلت کنیم، مانند اعتیاد و طلاق بحران آفرین خواهد شد.

به گزارش کودک پرس ، رضا جعفری،کودک آزاری را نقطه مقابل رفاه اجتماعی دانست و افزود: همه اعمالی که صحت، سلامتی و بهزیستی کودک را مورد تهدید قرار می دهد، کودک آزاری محسوب می شود. در حوزه علوم اجتماعی «کودک» یک مفهوم است و نقش مهمی در سرمایه انسانی جامعه دارد لذا اگر امروز کودکان آسیب ببینند، قطعا در آینده از این نیروی توسعه محروم خواهیم شد.

جعفری تنبیه کودک را شیوه تربیتی مخاطره آمیز دانست و گفت: متاسفانه در جامعه ما خانواده با چالش مواجه است و در سال حدود ۷۰۰ هزار طلاق صورت می گیرد که معادل ۲۵ درصد جامعه است. این در حالی است که ۵۰ درصد خانواده ها دچار طلاق عاطفی و زندگی های خاموش هستند، یعنی تنها اسکلتی از خانواده باقی مانده و به لحاظ عاطفی تهی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کودکان در خانواده های دچار طلاق آشکار و خاموش شاهد خشونت، تحقیر و توهین هستند، تصریح کرد: متاسفانه آمار خشونت های خانوادگی روز به روز بیشتر می شود.

وی کودکان کار را کودکان آسیب دیده و خشونت دیده دانست و عنوان کرد: خشونت خانوادگی در فضای خصوصی صورت می گیرد و آسیب های اجتماعی از جمله کودک آزاری نمودهای خارجی آن هستند که موجب نابودی سرمایه های انسانی و اجتماعی است.

معاون بهزیستی گیلان با بیان اینکه همه ما می توانیم قربانی خشونت خانودگی باشیم، خاطرنشان کرد: یک سوم متجاوزان کودکان را هدف قرار می دهند.

جعفری پروژه های عمرانی را فاقد پیوست فرهنگی دانست و اضافه کرد: با توسعه ساختمان سازی و آپارتمان نشینی، فضای بازی و تحرک از کودکان سلب شده است و هیچگونه مجموعه های فرهنگی – ورزشی تحت نظارت در کنار آپارتمان ها وجود ندارد.

وی اکثر بزهکاران کودک آزاری را از آشنایان کودکان دانست و گفت: این آسیب اجتماعی در سنین زیر ۶ سال بیشتر است، زیرا کودکان توانایی بیان اینگونه مسائل را ندارند.

این مقام مسئول با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام عاجل درخصوص آسیب های اجتماعی، ادامه داد: مکلف هستیم تا پایان برنامه ششم، در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت مرکز اورژانس اجتماعی راه اندازی کنیم. از ۱۶ شهرستان گیلان، ۱۴ شهرستان بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت هستند و تاکنون ۱۱ مرکز اورژانش اجتماعی داریم و تا دو ماه آینده، ۳ مرکز دیگر راه اندازی خواهد شد.

جعفری با اشاره به استقبال مردم از مراکز اورژانس اجتماعی در استان، بیان کرد: مادامی که سرمایه های اجتماعی و گروه های مردم نهاد پای کار نباشند، مشکلی حل نمی شود. همچنین رسانه ها نباید تنها به اطلاع رسانی درباره آسیب های اجتماعی بپردازند بلکه باید نقش اثرگذار در تنویر افکار عمومی داشته باشند.

وی آسیب دیده امروز را آسیب رسان فردا دانست و یادآور شد: باید با کنترل اعتیاد، تحکیم بنیان خانواده و تقویت نشاط اجتماعی از گردش خشونت در جامعه جلوگیری کنیم.

 

 

 

 

منبع:ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار