26249
۱۲ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت؛

فقر، زندگی سخت و کار اجباری دلیل اصلی بازماندن از تحصیل کودکان کهگیلویه و بویراحمدی

هوشنگ سیاوش پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در مرداد ماه سال ۹۶ عنوان کرد: ۱.۵ درصد از کودکان کهگیلویه و بویراحمدی بازمانده از تحصیل هستند.

به گزارش کودک پرس ، بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 کهگیلویه و بویراحمد بیش از 2 هزار و 838 دانش آموز بازمانده از تحصیل دارد که همه آنها در رده های سنی 6 سال تا 14 سال هستند.

کهگیلویه و بویراحمد جز استان های محروم است و مناطقی دارد که گاهی به دلیل صعب العبور بودن حتی مراکز درمانی ندارند چه برسد به مدرسه هر چند که در سال های گذشته خیرین مدرسه ساز وارد استان شده اند اما هنوز هم مناطقی هستند که یا مدرسه ابتدایی ندارند و یا دبیرستان که خود جای تامل دارد.

 

سرشماری نفوس و مسکن سال 95 نشان می دهد که تعداد هزار و 292 مرد و هزار و 346 زن در رده سنی 6 تا 14 سالگی از تحصیل باز مانده اند که این بازماندگی از تحصیل دلایل متفاوتی دارد که مهمترین ان دور افتاده بودن منطقه و کمبود امکانات آموزشی است(آمارها بر اساس آمار نفوس و مسکن سال 95 است که تویط ایسنا منتشر شده است)

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در مرداد ماه سال 96 گفت: 1.5 درصد از کودکان کهگیلویه و بویراحمدی بازمانده از تحصیل هستند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان را 1،5 درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی سال تحصیلی 1395- 96 ذکر ک: افزون بر 149 هزار دانش آموز سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می‌کردند.
هادی زارع پور بیان کرد: در سال تحصیلی 1395 – 96 در این استان 10 مدرسه یک و 109 مدرسه 2 دانش آموزی برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان فعالیت داشته است.
به گفته وی، 2 هزار و 218 مدرسه با ظرفیت یک تا کمتر از 15 دانش آموز در سال تحصیلی جاری به‌ویژه در مناطق عشایری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

معلولیت، دوری از مدرسه و سکونت در خارج از استان از جمله عوامل بازماندن کودکان از تحصیل است عدم علاقه کودک به مدرسه، بیماری‌های خاص، عدم ثبت نام توسط مدیر، فوت، کوچ نشینی و غیره را می‌توان از دیگر عوامل بازماندن کودکان از تحصیل دانست.

 

کوکان کار و بازماندگی از تحصیل

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 300 کودک کار و خیابانی در این استان شناسایی شده است که 95 درصد آنان به دلیل فقر مشغول به کار هستند.

هوشنگ سیاوش پور روز چهارشنبه در حاشیه اعطای بسته‌های حمایتی کودکان کار در یاسوج گفت: درصد این کودکان صاحب خانواده تک سرپرستی یا 2 سرپرستی (پدر و مادر) هستند.
وی تصریح کرد: بیش از 95 درصد آنها به دلیل فقر مالی، سختی شرایط زندگی و تأمین معیشت خود در مشاغل کاذب اشتغال به کار دارند.

دست فروشی، شست و شوی خودروها، گل فروشی، کارگری و پادویی در کنار معابر و خیابان‌ها از شغل کودکان کار در یاسوج است کودکانی که کار برای مادر و یا سایر خانواده را به درس خواندن ترجیح می دهند و یا هم در کنار کار درس هم می خوانند.

 

میانگین سنی کودکان کار و خیابانی را هشت تا ۱۵ سال است شاید به توان گفت که بیشترین کودکان کار و خیابانی استان به علت مهاجرپذیر بودن در شهر یاسوج است شاید یکی از دلایل امار بالای بازمانده از تحصیل در کهگیلویه و بویراحمد همین کودکان کار هستند.

چند ماه قبل مدیران استان قول بر ساماندهی این کودکان کار دادند اما همچنان در خیابان های یاسوج می بینیم که چگونه آسیب می بینند گاهی به علت سن کم شان با ارازل اوباش دعوایشان می شود و گاهی هم باعث ایجاد درگیری می شوند اگر فکری نشود ممکن است در آینده صدمات جبران ناپذیری رخ دهد.

 

منبع: ایل بانو

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار