موقعیت فعلی شما : خانه/فرزند/کودکان خاص/گفتگو
252503
۲۳ فروردین ۱۴۰۳
صغری فدایی:

افراد بیش فعال دارای توانایی‌های فوق العاده‌ای هستند

بازی درمانگر در واقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده و تلاش می‌کند به تخلیه هیجانی و حل و فصل مسائل بپردازد.

به گزارش کودک پرس ، صغری فدایی در خصوص اتاق بازی مرکز مشاوره اداره کل آموزش پرورش استان گیلان گفت: بازی درمانی یکی از روش‌های موثر در درمان مشکلات رفتاری کودکان است و به طور کلی بازی نقش موثری در رشد کودک دارد و در خلال بازی می توان به بسیاری از ویژگی‌ها و مسائل رشد و تحول کودک پی‌برد.بازی درمانگر در واقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده می‌کند و تلاش دارد به تخلیه هیجانی و حل و فصل مسائل او در زندگی عادی اش بپردازد.

درمانگر اتاق بازی مرکز مشاوره آموزش و پروش استان گیلان تاکید نمود: در این اتاق،تکنیک‌های مشاوره جهت درمان از طریق بازی کردن انجام می‌گیرد و استفاده از اسباب بازی‌ها در 90 درصد موارد هدفمند است و کاربرد درمانی دارد.جلسه اول چون کودک با ترس وارد می‌شود با بازی کردن رابطه مشاور و کودک برقرار و از جلسه دوم درمان وارد بازی می‌شود.

فدایی ادامه داد:وقتی مسائل کودک مشخص شد، درمان با وسایل بازی آغاز می‌شود. بازی یک حالت تفریحی است که باعث ارتباط درمانی بهتر مشاور و کودک است.چون در کودکان مقاومت به درمان وجود دارد، از طریق ناخداگاه کودک و از حالت فرافکن و درمان های شناختی – رفتاری کودکان استفاده می‌شود.

وی در خصوص نحوه مراجعه افراد به بخش اتاق بازی مرکز مشاوره استان گیلان افزود: وقتی در مراکز مشاوره،مسائل کودکان شناسایی شد،به اتاق بازی مرکز مشاوره استان ارجاع داده می‌شود تا در آنجا از طریق بازی این مسائل حل شود.

مسئول اتاق بازی مرکز مشاوره آموزش پرورش استان گیلان بیشترین علل مراجعه افراد به اتاق بازی را اضطراب جدایی و بیش فعالی را عنوان داشت و گفت: در این مرکز از روش‌های بازی درمانی سینی شن – گل بازی – نقاشی – بازی تعادل – قصه گویی با مکعب – کارت آموزشی – عروسک انگشتی استفاده می‌شود.

فدایی ادامه داد :افراد در رده سنی بین 6 تا 10 سال – 10 سال به بالا وارد حیطه شناختی – رفتاری می‌شود و می‌توان در اتاق بازی به آنها کمک نمود. تعداد جلسات بازی درمانی10 تا 12 جلسه می‌باشد و جلسات و هفته ای یک جلسه برگزار می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص روش درمان بیش فعالی در اتاق بازی تصریح نمود: تعداد مراجعات بیش فعالی زیاد است و خانواده‌ها باید برای پروسه درمان صبور باشند چون جلسات بیشتری باید تحت درمان قرار بگیرند. همزمان با بازی درمانی باید فرد بیش فعال از دارو هم استفاده کند تا بتواند آموزش‌پذیر شود،چون بیش فعالی یک بیماری ژنتیکی است و باید دارو مصرف کند در طول مدت درمان خانواده باید در خصوص این بیماری مطالعه داشته باشند و با آگاهی با کودک بیش فعال تحت درمان ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد:باید در مورد افراد بیش فعال این نکته را بدانند که چون افراد بیش فعال دارای توانایی‌های فوق العاده‌ای هستند در صورتی که درمان بشوند در آینده می‌توانند مدیریت چند کار را که احتیاج به نظم دارد را به خوبی انجام و اگر خدای نکرده به امر درمان توجه نشود در دوران نوجوانی بخاطر نوع رفتارشان امکان دارد دست به بزه کاری بزنند.

فدایی در خصوص نقش والدین برای حضوربه موقع فرزندانشان به مراکز مشاوره گفت: والدین باید به این نکته توجه کنند که مشاور و روانپزشک مانند پزشک هستند همانطور که جسم وقتی بیمار می‌شود به پزشک مراجعه می‌کنیم روح افراد هم وقتی دچار بیماری شود باید به روانشناس مراجعه شود.

همچنین والدین باید بدانند که حضور به موقع و مستمر و به پایان رساندن جلسات مشاوره لازم است و اگر این کار صورت نگیرد دوباره مسئله تشدید می‌شود.

فدایی درخاتمه افزود: از آنجایی که رسانه نقش آگاهی و اطلاع رسانی به عموم جامعه را بر عهده دارد می‌تواند کمک بزرگی انجام دهد.با آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها در خصوص آماده سازی کودکان قبل از سن مدرسه کمک می‌شود از اضطراب جدایی جلوگیری شود و اگر کودکی دچار مسئله اضطراب جدایی است به موقع کودکان را نزد مشاور ببرند و با مشاور همکاری‌های لازم را انجام دهند و همچنین برای کودکانی که دچار بیماری بیش فعالی هستند آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها در خصوص شناخت این بیماری و به موقع مراجعه کردن به مشاور از افت تحصیلی کودک جلوگیری می‌شود و به خاطر نوع رفتار کودک در مدرسه به عنوان دانش آموز بد شناخته نشود که اگر این کارها صورت نگیرد در آینده امکان دارد جبران ناپذیر باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار