249525
۳۰ آبان ۱۴۰۲
سلامت روان

بازی بخشی از فرایند رشد و سلامت کودک است

روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی گفت: بازی درمان نیست، بلکه بخشی از فرایند رشد کودک است، هرچقدر کودکان بیشتر بازی کنند، دنیای فانتزی آن‌ها بیشتر به سمت سلامت رشد می‌کند و رویاپردازی و خلاقیت آن‌ها بیشتر می‌شود؛ والدین باید بدانند که بازی کردن کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش کودک پرس ، میترا نوری درباره اهمیت بازی کردن کودکان و تأثیر آن بر سلامت روان و خلاقیت آن‌ها اظهار کرد: زمانی که کودک با بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی مشغول می‌شود، تحرک و ارتباطات او کم و کم‌کم دوری‌گزین می‌شود، از این‌رو کودک تا حدودی دچار کسالت و یأس می‌شود.

وی افزود: هرچقدر محیط‌های ارتباطی با وجود انسان‌های سالم بیشتر باشد، در رشد کودکان اثر بهتری دارد، والدینی که حالشان با خودشان و با یکدیگر خوب نیست نیز نمی‌توانند با کودکان ارتباط گیرند، به همین دلیل کودک را به واسطه بازی‌های رایانه‌ای یا دنیای مجازی از خود دور می‌کنند.

این روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی ادامه داد: در زمان حاضر برخی والدین مطرح می‌کنند، برای کودکمان روان‌شناس گرفتیم تا در منزل با کودک کاردرمانی و بازی‌درمانی انجام دهد، در صورتی که آن کودک سالم بوده و نمی‌توان گفت دچار نقص است.

وی اضافه کرد: بازی درمان نیست، بلکه بخشی از فرایند رشد کودک است، زمانی که از بازی به عنوان درمان استفاده می‌کنیم، شکل آن برای کودک به‌گونه‌ای دیگر می‌شود، والدین یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که به رشد کودک کمک می‌کند را به دید یک درمان نگاه می‌کنند و نمی‌توان از آن کودک انتظار چندانی داشت.

نوری با بیان اینکه کودک تمایل دارد تا با والدین خود بازی کند، خاطرنشان کرد: بچه‌ها باید بازی‌های سخت را با پدر خود انجام دهند و مادر باید این اعتماد را به کودک بدهد که کنار پدرش امن است، اما در این فرایند که از بازی به عنوان درمان استفاده شود، کودک نه با پدر و نه با مادر خود بازی نمی‌کند.

وی با اشاره به راهکار رفع مشکلات در زمینه بازی کردن کودکان تصریح کرد: والدینی که با کودک خود سازگاری ندارند و مدام وی را تحت فشار قرار می‌دهند و با روش‌های خاص کودک را بزرگ می‌کنند، نیازمند این هستند که ابتدا به خود رجوع کنند؛ هرچقدر آگاهی آن‌ها بیشتر شود و سلامت روان والدین بیشتر باشد، فرایند رشد روانی، جنسی و سلامت کودکان بیشتر تضمین می‌شود.

این روانکاو و روان‌درمانگر تحلیلی گفت: هرچقدر کودکان بیشتر بازی کنند، دنیای فانتزی آن‌ها بیشتر به سمت سلامت رشد می‌کند و رویاپردازی و خلاقیت آن‌ها بیشتر می‌شود؛ از این‌رو والدین باید بدانند که بازی کردن کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار