251788
۰۹ اسفند ۱۴۰۲
نیکوکاری و مسئولیت‌پذیری کودک

چطور با آموزش نیکوکاری کودک را مسئولیت‌پذیر کنیم؟

آموزش نیکوکاری به کودکان یکی از مسئولیت‌های پیچیده والدین است که باعث می‌شود کودک نسبت به دیگران مسئولیت پذیر شده و به دیگران نیز توجه کند.

به گزارش کودک پرس ، آموزش نیکوکاری به کودکان یکی از مسئولیت‌های پیچیده والدین است که باعث می‌شود کودک نسبت به دیگران مسئولیت پذیر شده و به دیگران نیز توجه کند. بخشش و نیکوکاری یکی از با ارزش‌ترین درس‌هایی است که کودکان می‌توانند از پدر و مادر خود بیاموزند. رشد این ویژگی اخلاقی در کودکان باعث می‌شود آن‌ها در بزرگسالی خودخواه نشوند و به دیگران نیز به عنوان هم نوع توجه کنند.

در واقع کودکان باید بدانند که کمک مالی و غیر مالی به دیگران نه تنها می‌تواند وضعیت فرد نیازمند را تغییر دهد بلکه در تغییر و بهبود جامعه نیز تاثیر دارد. همچنین سخاوتمندی باعث می‌شود کودک شما نسبت به جامعه نیز مسئولیت پذیر باشد. در این راستا الگوهای زیر می‌تواند در آموزش بخشندگی و سخاوتمندی به کودک موثر باشد:

1.    برای کودک خود الگو باشید

از آنجایی که کودکان زمان بیشتری را با پدر و مادر خود می‌گذرانند، آنچه را که پدر و مادر انجام می‌دهند یاد گرفته و تقلید می‌کنند؛ بنابراین رفتارهای پدر و مادر می‌تواند سرمشق و الگوی خوبی برای سخاوتمند شدن کودک باشد. برای مثال یک صندوق نیکوکاری در جای مشخص و قابل مشاهده قرار دهید و روزانه مقدار کمی پول نقدی به عنوان صدقه در آن بریزید. همچنین بعضی روزها اجازه دهید کودک این کار را انجام دهد.

2.    برای کودک یک صندوق صدقات جداگانه درست کنید

معمولا مدارس به کودکان صندوق صدقات می‌دهد اما بعضی خانواده‌ها به آن توجه نمی‌کنند یا اینکه خودشان آن را پر می‌کنند. این در حالی است که باید به کودک بگویید این صندوق‌ را در کنار قلک پس اندازش قرار دهد و هر بار بخش کمی از پول تو جیبی خود را در آن بریزد. همچنین خودتان می‌توانید یک قلک نیکوکاری برایش درست کنید.

3.    درباره رفتارهای نیک با کودک صحبت کنید

درک کردن و توجه به دیگران شروع سخاوتمندی است بنابراین در زندگی روزمره دنبال فرصت‎‌هایی باشید تا آنها را تشویق به بخشندگی کنید. البته سخاوتمندی فقط در مورد افراد غریبه نیست بلکه اعضای یک خانواده نیز باید در مورد یکدیگر باگذشت و بخشنده باشند. برای مثال از کودک بپرسید اگر هنگام تلویزیون خواهرش بخواهد کانال را عوض کند چه احساسی خواهد داشت؟ یا اینکه از او بپرسید اگر دوستش اسباب بازی‌اش را قرض خواست چه کار می‌کند؟

قرار دادن کودک در این موقعیت های ساده به او یاد می‌دهد که دیگران را درک کند و با دیگران مهربان و بخشنده باشد.

4.    کودک را به خاطر کار سخاوتمندانه‌اش تشویق کنید

اگر کودک شما در موقعیت‌های مختلف نسبت به دیگران سخاوتمندانه رفتار کرد او را تشویق کنید. همچنین با او درباره کار با ارزشی که انجام داده صحبت کنید. با تشویق کودک متوجه می‌شود که اگر سخاوتمند باشد دیگران به او محبت بیشتری می‌کنند.

5.    او را در کارهای نیک مشارکت دهید

برای مثال اگر در خانه خوراکی یا غذای کمی وجود دارد به او بگویید که آن را با خواهر یا برادر خود تقسیم کند. یا اینکه اجازه دهید در پخش غذای نذری بین همسایه‌ها، او نیز مشارکت کند. همانطور که گفته شد، انداختن پول در صندوق صدقات خانه یا خیابان نیز تاثیر بسزایی در یادگیری معنای بخشش و نیکوکاری فرزند شما دارد.

6.    برای کودک داستان‌هایی با موضوع بخشندگی بخوانید

کتاب داستان‌هایی چون «چرا باید به دیگران کمک کنم؟»، «نینجا دست و دلباز می‌شود»، «به دیگران کمک کنیم» و… می‌تواند باعث می‌شود که سخاوتمندی برای کودک ارزشمند نلقی شود. همچنین برای کودک از تجربیات زندگی خودتان در مورد اینکه چگونه به فردی نیازمند کمک کرده‌اید بگویید تا ذهنیت خوبی از این کار برایش ایجاد شود.

این راهکارها تنها تعدادی از الگوهای تربیتی است که در سخاوتمند شدن کودک شما موثر است و شما می‌توانید با راهکارهای خلاقانه دیگر بخشندگی را به کودک خود آموزش دهید. یادتان نرود که در جایگاه پدر یا مادر، وقت گذاشتن برای آموزش و تربیت کودکتان یکی از مسئولیت‌های جدی شما محسوب می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار