251669
۰۵ اسفند ۱۴۰۲
کتاب و مجله

آذریزدی با عشق تمام و آگاهانه متون کهن را بازنویسی کرد

محمود پوروهاب، نویسنده و شاعر حوزه کودک نوجوان گفت: مهدی آذریزدی با عشق و آگاهانه به بازنویسی متون کهن فارسی اقدام کرد.

به گزارش کودک پرس ، محمود پوروهاب در نشست «شب قصه‌های خوب» با نگاه به کتاب هادی حکیمیان درباره زندگی و آثار مهدی آذریزدی که دقایقی پیش، سوم اسفند با حضور ادب‌جویان دومین دوره آموزش داستان و شعر قاصدک برگزار شد، عنوان کرد: پژوهشگران زیادی مانند ذبیح‌الله صفا که حدود شاعر گمنام را کشف کرد و برادران آیتی و دیگران را سراغ داریم که ارزش واقعی آنها شناخته نشده است. مهدی آذریزدی نیز متاسفانه زندگی محقرانه‌ای داشت. تا هجده سالگی نیز بی‌سواد بود و بعد از اینکه از پارچه‌بافی به کتابفروشی روی آورد باسواد شد و بعد از مدتی برای کار به چاپخانه رفت. ملک‌الشعرای بهار نیز آثار وی را ستوده و دلیل اصلی محبوبت وی تنها استعدادش نبود بلکه عشق بسیار وی به فهمیدن و لذت بردن کودکان بود.

این نویسنده افزود: متون کهن فارسی سرشار از قصه‌هاست و کودکان نیز علاقه بسیاری به متون کهن دارند. آذریزدی با عشق تمام و آگاهانه به بازنویسی پرداخت و حتی روی واژه‌ها حساس بود. به عنوان نمونه در داستان منظوم خرگوش باهوش از مثنوی معنوی اشاره شده که خرگوش لرزید و شیر او را در بغل گرفت، آذریزدی این جمله را تغییر داده و با مترادف‌سازی و بدون حشو بیان کرده شیر او را میان دستانش گرفت. هنوز با گذشت دهه‌ها قصه‌های آذریزدی شیرین است. آذریزدی به بازآفرینی متون نیز اقدام کرده و گاهی تغییراتی اندک ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: اکنون شکل و قالب قصه‌نویسی به داستان نزدیک شده و پیچیدگی‌های خاص دارد. امثال سوسن طاقدیس، ابوالحسن نجفی، حسین فتاحی، جعفر ابراهیمی و هادی حکیمیان در حوزه بازنویسی فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند.

گام بزرگ و استوار آذریزدی در الگوسازی برای ادبیات کودک و نوجوان

در این نشست همچنین هادی حکیمیان، نویسنده «من آذریزدی هستم» در سخنانی به شخصیت‌پردازی و بیان نکاتی از منش و رفتار آذریزدی در این اثر اشاره کرد و گفت: بسیاری از شخصیت‌های موثر و امثال آذریزدی زحمت بسیاری برای ادبیات کودک و نوجوان کشیده‌اند که باید معرفی شوند.

وی تاکید کرد: کار آذریزدی مهم است چراکه آغازگر یک راه جدید بود، بسیاری بودند که بازنویسی متون کهن را انجام دادند ولی وی بدون هیچ حمایتی بهترین بود و تمام کارهایی که در ادبیات کودک و نوجوان انجام می‌شود نتیجه گام بلند آذریزدی بوده که بدون حمایت بهترین الگو شد.

حکیمیان افزود: رهبر انقلاب اسلامی در یک دیدار عمومی تاکید کردند که در یک مقطع تربیت فرزندانشان را مدیون قصه‌های اذریزدی هستند که همین نشان‌دهنده اهمیت آثار وی است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار