موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
222323
۲۸ اسفند ۱۳۹۹

نویسنده‌ای که دوباره زاده شد

شورای کتاب کودک با انتشار متنی به بهانه زادروز مهدی آذریزدی، او را نویسنده‌ای معرفی کرد که دوبار به دنیا آمد؛ بار نخست از بطن مادر و دیگربار از دل کتاب.

به گزارش کودک پرس ،شورای کتاب کودک، به مناسبت زادروز مهدی آذریزدی (۲۷ اسفند سال ۱۳۰۰ در یزد)، یادداشتی را منتشر کرده است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

«…برای تو
که پدربزرگ فروتن قصه‌هایی
و با هربار خوانده شدن
در ذهن‌های کودکان
جوانه می‌زنی و به بار می‌نشینی…
مهدی آذریزدی دوبار به دنیا آمد: بار نخست از بطن مادر و دیگربار از دل کتاب. بار اول، قدم بر عرصه خاک و بار دوم قدم بر پهنه فرهنگ و اجتماع نهاد. قصبه خرمشاه یزد، محل تولدش بود. اما او خرمی را تجربه نکرد مگر با تولد دومش در میان کتاب‌ها و کودکان.
زایش نخست او، تاریخی انضمامی و تقویمی داشت: بیست و هفتم اسفند سال ١٣٠٠ خورشیدی. اما زایش دومش، از جنس انتزاع بود و هست: روندی که همچنان ادامه دارد، حتی پس از کوچ او از عرصه خاک.
نقطه آغازین این روند، نقطه عطف زندگی او بود. از این‌رو، یک زمان تقویمی و البته نمادین در خاطره‌اش ثبت شد: روزی که قرار شد از کار گل خلاص شود و به کار دل بپردازد. یعنی کار در کتاب‌فروشی «گلبهار» یزد. او از این روز با عنوان «تولد دوباره» سخن گفت: «…آن‌جا بود که من فهمیدم دنیا چقدر بزرگ است. فهمیدم که دنیا از خرمشاه هم بزرگ‌تر است! دانستم که چه‌قدر کتاب توی دنیا هست که من هرگز حتی اسم‌شان را هم نشنیده‌ام.
آن‌جا برای من به قول معروف یک تولد دوباره بود. واقعا تولد دوباره من بود.»

تولد دوباره او اما هیچ‌گاه متوقف نشد. زیرا که داستان «شدن» بود و حکایت «صیرورت» آدمی.
همچنان که محمدهادی محمدی، نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان، می‌نویسد:
«تولد دوباره چیزی نیست جز رسیدن به خودآگاهی» طرفه آن‌که مسیری که او در عرصه ادبیات کودک در پیش گرفت، بازنویسی متون دینی و کهن برای کودکان، در راستای خودآگاهی جمعی نیز بود.
مهدی آذریزدی خود را و کودکی‌اش را در کتاب پیدا کرد و با کتاب استعلا یافت. او از کتاب تاثیر پذیرفت و با کتاب‌هایش، کودکان و کودکی را استعلا بخشید. روندی که همچنان ادامه دارد.
آذریزدی همچنان متولد می‌شود.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار