251462
۲۵ بهمن ۱۴۰۲
کتاب «پیرزن و دختر جوان»

کودکان و مواجهه آن‌ها با مسئله «مرگ»

کتاب «پیرزن و دختر جوان» در بخش «داستان ترجمه» گروه کودک و نوجوان چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزد شده بود.

به گزارش کودک پرس ، کتاب «پیرزن و دختر جوان» نوشته ماری اوبینه است که مهناز عسگری آن را ترجمه کرده. این کتاب از سوی انتشارات محراب قلم منتشر شده است.

مرگ چیست؟ در لغت مرگ یعنی پایان چرخه زیستی موجودات زنده و از دست دادن علائم حیاتی؛ اما در معنایی دیگر باورهای مختلفی درباره آن وجود دارد.

مرگ مسئله مهمی در زندگی همه موجودات زنده به‌ویژه انسان‌هاست؛ اما آیا باید درباره مرگ با بچه‌ها که روحیه حساسی دارند صحبت کرد یا نه؟ این پرسشی است که بسیاری از پدرها و مادرها با آن مواجه هستند. از بچگی و با توجه به فرهنگ اسلامی‌مان، مرگ رفتن پیش خداوند تعریف شده است. هر کودکی زمانی‌که پدربزرگ یا مادربزرگش یا حتی یکی از عزیزانش را از دست می‌دهد، بزرگ‌ترها با این تعریف که «رفته پیش خدا» پاسخش را می‌دهند. با این پاسخ چه ذهنیتی برای کودک ایجاد می‌شود؟ آیا کودک با شنیدن این پاسخ تمام مسائلش حل می‌شود و دیگر در ذهنش درگیر پاسخ نیست؟

کودکان در فاصله سه تا شش سالگی، ضمن زندگی روزمره خود، با واژه‌های مرگ و مردن مواجه می‌شوند. آن‌ها تحت‌تأثیر بزرگسالان از مرگ می‌هراسند و اندیشه‌هایی وهمناک پیدا می‌کنند. در کتاب «پیرزن و دختر جوان» کوشش شده است کودکان به نحوی ساده و طبیعی درباره این موضوع بیندیشند و مرگ را امتداد طبیعی زندگی بدانند.

روزی روزگاری درخت پیری بود که فقط دو شاخه داشت و به هر شاخه میوه‌هایی زیبا و آبدار داشت. مخاطب در ابتدای کتاب «پیرزن و دختر جوان» با سوال «وقتی می‌میریم به کجا می‌رویم؟» مواجه می‌شود. داستان درباره پیرزنی است که بسیار مریض است و شفادهنده روستا او را جواب می‌کند. پیرزن نمی‌خواهد که پای مرگ به خانه او باز شود؛ بنابراین درِ خانه را می‌بندد و هر آنچه را در خانه دارد پشت در می‌گذارد تا مرگ نتواند داخل شود. آیا با این کار مرگ می‌تواند به سراغ پیرزن برود یا نه؟

ماری اوبینه سردبیر مجله بود. او بیش از ۲۰ سال است که هر ماه داستان‌های Petit Ours Brun می‌نویسد. او همچنین سردبیر مجله «هزارویک داستان» بود. او اکنون خود را وقف نوشتن کرده و برای ناشران مختلف کار می‌کند.

کتاب «پیرزن و دختر جوان» در بخش «داستان ترجمه» گروه کودک و نوجوان چهل‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نامزد شده بود. در زمان انتشار کتاب، در قالب یک گزارش پرداخت بیشتری به این کتاب و دیگر کتاب‌های مجموعه «پرسش‌های کودکان درباره‌ی مرگ» داشته‌ایم که می‌توانید آن را در لینک زیر بخوانید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار