251077
۰۶ بهمن ۱۴۰۲
تغذیه کودکان

۱۰ غذای ضروری و مغذی برای افزایش سلامت و هوش کودکان

استفاده از تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی مفید می‌تواند به افزایش هوش و تقویت حافظه کودکان کمک کند.

به گزارش کودک پرس ، استفاده از تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی مفید می‌تواند به افزایش هوش و تقویت حافظه کودکان کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی نقش موثری بر سلامت مغز کودکان دارد و می‌تواند تا حد زیادی به باهوش شدن آن‌ها کمک کند. اما کدام غذا‌ها برای سلامت و تقویت هوش کودک مفید هستند؟ در این مقاله می‌توانید با لیستی از خوراکی‌ها و انواع غذای سالم برای افزایش تمرکز و هوش کودک آشنا شوید.

آجیل‌ها و مغز‌ها

آجیل‌ها و مغز‌ها سرشار از ویتامین و مواد معدنی مفید برای رشد کودک هستند. مصرف آجیل برای تمرکز بچه‌ها و همچنین تقویت هوش آن‌ها مفید است. گنجاندن انواع آجیل و مغز مثل بادام، فندق، پسته و انواع تخمه در رژیم غذایی کودک بخش زیادی از امگا ۳، پروتئین و آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و برای سلامت و افزایش ضریب هوشی کودک مفید است. می‌توانید از این غذای مقوی به عنوان تغذیه مدرسه نیز استفاده کنید تا کودک در تمام طول روز انرژی بیشتری داشته باشد و مواد مغذی مورد نیاز بدن او تامین شوند. به خاطر داشته باشید که مصرف حبوبات حتی در دوران بارداری نیز به بهبود رشد کودک و تقویت مغز او کمک زیادی می‌کند و موجب افزایش انرژی مادر در دوران بارداری می‌شود.

۲- سیب

سیب بهترین میوه برای تقویت هوش کودکان است که می‌توانید از آن به عنوان میان وعده کودک استفاده کنید. مصرف سیب به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های خاصی به نام کوئرستین موجب تقویت حافظه کودک می‌شود و به افزایش هوش آن‌ها کمک می‌کند.

۳- تخم مرغ

تخم مرغ یکی از کامل‌ترین انواع مواد غذایی و یک صبحانه مقوی برای شروع یک روز پر از انرژی است. مصرف تخم مرغ به رشد مغز و بهبود عملکرد شناختی کودک کمک می‌کند و به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین B۱۲، پروتئین و سلنیومی که دارد برای سلامت کودک ضروری است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ به دلیل وجود ماده‌ای به نام کولین به رشد مغز کودک کمک می‌کند و از سلول‌های عصبی مغز در برابر آسیب محافظت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکانی که در رژیم غذایی خود از تخم مرغ استفاده می‌کنند، نسبت به کودکانی که از کلوچه و آب نبات استفاده می‌کنند، نمرات آی کیو بالاتری دریافت می‌کنند.

۴- کاکائوی و شکلات تلخ

کاکائو و شکلات، به خصوص شکلات تلخ و بالای ۷۰ درصد یکی از سالم‌ترین خوراکی‌ها برای باهوش شدن کودکان و محافظت از مغز آن‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که کاکائو حاوی ترکیبات ضد التهابی است که به افزایش جریان خون به مغز کمک می‌کند و برای سلامت مغز نیز مفید است. از طرف دیگر مصرف شکلات برای بهبود پردازش بینایی، افزایش انرژی و بهبود عملکرد شناختی و حافظه نیز اهمیت زیادی دارد.

۵- حبوبات

حبوبات یکی دیگر از سالم‌ترین انواع مواد غذایی برای سلامت کودکان است که مصرف آن موجب افزایش متابولیسم، تقویت حافظه، تقویت عضلات و پیشگیری از کم خونی می‌شود. مصرف حبوبات پخته شده به عنوان صبحانه سالم نیز می‌تواند به بهبود عملکرد ذهنی کودکان و تقویت حافظه کودکان در طول روز کمک کند. برای مزه دار کردن حبوبات می‌توانید از انواع روغن مایع پخت و پز بدون پالم مثل روغن زیتون استفاده کنید.

۶- برنج و غلات

غلات سرشار از آهن است و برای رشد و تکامل بدن کودک اهمیت زیادی دارد. مصرف غلات موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و بخش زیادی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن کودک را تامین می‌کند. از طرف دیگر برنج نیز سرشار مواد مغذی برای تقویت ذهن کودک است و به بهبود رشد جسمی کودک نیز کمک زیادی می‌کند. برای تامین برنج و غلات مورد نیاز بدن کودک می‌توانید از غلات در غذا‌ها استفاده کنید و روزانه مقداری برنج به کودک بدهید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه برنج حتما از برنج ایرانی درجه یک و خوشپخت استفاده کنید.

۷- ماست

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افزایش سلامت و هوش کودکان ماست و غذا‌های تخمیری است. مصرف ماست به سلامت روده و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. پروبیوتیک‌های موجود در ماست موجب متعادل شدن میکروب‌های روده و بهبود توانایی مغزی و افزایش رشد مغز کودکان می‌شود.

۸- آب

شاید از دیدن آب در لیست غذا‌های ضروری و مغزی برای کودکان تعجب کنید، اما آب بیشتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید برای سلامتی کودکان اهمیت دارد و بهتر از هر شربت و نوشیدنی دیگری بدن را هیدراته می‌کند. نوشیدن آب به بهبود سلامت مغزی و انتقال مواد مغذی به مغز کمک می‌کند و با تنظیم دمای بدن موجب بهبود عملکرد مغزی در کودکان می‌شود. به خاطر داشته باشید که برای بهبود کیفیت آب بهتر است از آب جوشیده شده استفاده کنید.

۹- پرتقال

یکی دیگر از میوه‌های فوق‌العاده مفید برای سلامت و افزایش هوش کودک پرتقال است. مصرف پرتقال به دلیل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C فراوانی که دارد برای سلامت مغز مفید است و به تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پرتقال به طور مستقیم با افزایش تمرکز، توجه، سرعت تصمیم گیری و همچنین بهبود حافظه در ارتباط است.

۱۰- ماهی‌های چرب

یکی دیگر از غذا‌های مفیدی که کودکان باید برای افزایش رشد و سلامتی بدن مصرف کنند، ماهی‌های چرب و روغنی است. مصرف ماهی‌های روغنی مثل سالمون، ماهی ساردین و ماهی تن به تقویت هوش کودک کمک می‌کند و موجب افزایش سلامت مغز می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف غذا‌های غنی از امگا ۳ به ساخت غشا‌های اطراف سلول‌های مغز کمک می‌کند و جریان خون به مغز را افزایش می‌دهد؛ بنابراین با گنجاندن انواع ماهی‌های روغنی در رژیم غذایی کودک می‌تواند به افزایش سلامت و همچنین بهبود عملکرد‌های شناختی و تقویت هوش کودک کمک کنید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار