در این طرح، به خانوارهای دهک‌های ۱ تا ۷ که نمودارهای رشد کودکان آنها دچار اختلال است، ۶۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان اعتبار بیشتر برای خرید اقلام غذایی تعلق می‌گیرد. تا کنون بیش از ۱۲۳هزار خانوار در دایره مشمولان این طرح قرار گرفته‌اند که به ازای هر بچه دارای مشکل در رشد در دهک‌های ۱ تا ۵، یک‌میلیون تومان و برای دهک‌های شش و هفت، ۶۰۰هزار تومان به مبلغ کالابرگ الکترونیکشان افزوده خواهد شد. زهرا قیومی، سرپرست دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: برنامه بهبود تغذیه کودکان زیر ۵ سال، برای اولین بار در دولت مردمی سیزدهم توسط وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با همکاری سازمان برنامه و وزارت بهداشت اجرا شده است.

او افزود: طبق نظر متخصصان تغذیه و طب کودک، بیش از ۹۰درصد مغز کودک در زمان تشکیل نطفه تا قبل از پایان ۵سالگی شکل می‌گیرد که این بازه زمانی فرصت طلایی حمایت غذایی از کودکان است. اگر در این زمان تغذیه کودک ناکافی باشد، منجر به بروز آسیب‌ها و اختلالات جسمی و حرکتی می‌شود. قیومی تاکید کرد: از آنجا که کودکان سرمایه‌های انسانی آتی کشور به عنوان نیروی سالم و فعال برای بازار کار هستند و قرار است چرخه اقتصادی کشور را به حرکت درآورند، سلامت آنها برای کشور اهمیت بسیاری دارد. او درباره اجرای طرح امنیت غذایی برای کودکان افزود: در گام نخست اجرای این برنامه، کودکان زیر پنج سال از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک (اندازه‌گیری قد و وزن و مقایسه با منحنی‌های رشد) در پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت ارزیابی شدند.

قیومی افزود: پس از جمع‌بندی داده‌ها از دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، این کودکان توسط وزارت بهداشت شناسایی و به وزارت تعاون معرفی شدند. پس از بررسی استحقاق‌سنجی خانوار از طریق آزمون وسیع پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، کودکان مشمول این طرح نهایی شدند. او افزود: در همین راستا برای بهبود تغذیه کودکان مشمول در خانوارهای ۱ تا ۷ سبد غذایی مشخصی مبتنی بر نیازهای کودکان در هماهنگی و توافق با وزارت بهداشت طراحی شد. برای اجرای این برنامه و اطمینان از دستیابی تمام کودکان مشمول به اقلام سبد غدایی به‌موقع و یک‌جا، حساب یارانه سرپرستان خانوار دارای کودک مشمول در دهک‌های درآمدی یک تا پنج، یک‌میلیون تومان و برای دهک‌های درآمدی شش و هفت، اعتبار ۶۰۰هزار تومان شارژ شد که از طریق فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی قابل‌استفاده است.

سرپرست دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون تصریح کرد: سبد غذایی شامل ۱۶ قلم کالا مانند لبنیات، پروتئین، سبزیجات، حبوبات، غلات، مغزیجات، میوه و سبزیجات است که هر خانوار می‌تواند تا سقف معین‌شده از این اقلام خریداری کند. قیومی گفت: همچنین برنامه (اپلیکیشن) «شما – شبکه ملی اعتبار» در فروشگاه اندرویدی «بازار» در دسترس عموم مردم است که میزان اعتبار شارژ‌شده و فروشگاه‌های نزدیک محل زندگی خانوار را نشان می‌دهد. البته برای خانوارهای مشمول، پیامک ارسال و حساب یارانه آنها نیز همزمان شارژ شده است.

سرپرست دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون گفت: ضمنا پایش کودکان به صورت مستمر و ماهانه توسط خانه‌های بهداشت سراسر کشور رصد می‌شود تا اثر مصرف مواد غذایی بر روند رشد کودک بررسی شود. این حمایت تا زمان بهبود ادامه دارد و پس از بهبود کودک از چرخه حمایت خارج می‌شود. چرایی عدم رشد کودک طبق استانداردها توسط وزارت بهداشت بررسی شده و اقدامات مقتضی به عمل خواهد آمد.  او درباره نحوه نظارت بر استفاده از این امکان و عدم سوءاستفاده از آن گفت: اگر خانوار پس از شارژ اعتبار تا پایان همان ماه خرید نکند، ماه بعد حساب او شارژ نمی‌شود و فقط ذخیره همان ماه باقی می‌ماند.