249875
۱۵ آذر ۱۴۰۲
غزه

بحران روانی کودکان فلسطینی در نتیجه جنگ غزه

جنایت‌های رژیم صهیونیستی درغزه علاوه بر کشتار هزاران کودک فلسطینی، کودکان بازمانده را نیز در معرض آسیب‌های روانی ناشی از شوک انفجار یا معلولیت‌های مختلف یا فقدان افراد خانواده قرار داده است.

به گزارش کودک پرس ،کودکان همواره یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در طول هر جنگی در تاریخ هستند. این موضوع به ویژه در مورد جنگ‌هایی که طرف‌های درگیری تنها به مبارزه با نظامیان نمی‌پردازند و به موشک‌باران مناطق مسکونی و غیرنظامی ادامه می‌دهند، بیشتر احساس می‌شود.

یکی از مهم‌ترین نمادهای تجاوز دو ماهه گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه، قربانی شدن بسیاری از کودکان است و البته در این میان کودکان دیگری نیز وجود دارند که آسیب‌های ناشی از جنگ و شوک‌های روانی موشک‌باران‌ها یا از دست دادن افراد خانواده را تا سالها با خود حمل خواهند کرد.

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی به بررسی وضعیت کودکان فلسطینی پرداخته و اوضاع چند کودک را به عنوان مصداق جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیست تشریح می‌کند.

محمد کودک سه ساله فلسطینی، مادر و تنها خواهرش را در موشک باران از دست داده و تنها پدرش برای او باقی مانده که حتی لحظه‌ای نمی‌خواهد از او دور شود. او حتی یک کلمه حرف نمی‌زند و مدام به این طرف و آن طرف نگاه می‌کند و نمی‌خواهد جز پدرش کسی را ببیند.

مهند دیگر کودک فلسطینی است که سه روز زیر آوارها مانده و هیچ روزنه نوری را مشاهده نمی‌کرده است، اما در نهایت در حالی توسط امداد رسان‌ها نجات پیدا کرده که یکی از پاهایش قطع شده است. مادر بزرگش می‌گوید که او تمامی افراد خانواده و پسرعموهایش را در موشک باران اسرائیل از دست داده است.

ریتال دختر ۱۲ ساله فلسطینی و از دانش آموزان برتر مدرسه نمی‌تواند اتفاقاتی که بر سرش آمده را در ذهن خود مرور کند. او دچار شکستگی در ناحیه پا شده و برادرانش را از دست داده است. او با صدای غمبار که به سختی شنیده می‌شود می‌گوید: برادرانم امیر و یوسف شهید شده‌اند و کسی نمانده که من با آنها بازی کنم. پاهایم همیشه درد می کنم و نمی‌توانم راه بروم و حتی نمی‌توانم کتاب در دست بگیرم.

خانم کفایة برکة متخصص روانشناسی درباره آسیب‌های روانی موجود در نوار غزه می‌گوید: هر روز بیش از ۶۰ کودک و جوان و فرد سالخورده که از تنش‌های روانی در نتیجه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه رنج می‌برند را معاینه می‌کنم.

وی می‌افزاید: ما بر اساس شرایط فوق‌العاده‌ای که وزارت بهداشت غزه از روز اول جنگ اعلام کرده، وارد عمل شده ایم و تلاش می‌کنیم کسانی را که دچار شوک و وحشت ناشی از موشک باران یا حوادث جنگی شده‌اند، معاینه کنیم. این افراد ممکن است در خانه‌های خود در معرض موشک باران قرار بگیرند یا از جمله کسانی باشند که در مسیر صلاح الدین و در جریان مهاجرت از شمال غزه به مناطق جنوبی هدف حملات هوایی قرار گرفته باشند. بسیاری از این افراد جنازه‌های فلسطینی‌ها در مسیر و تک تیراندازی‌های دشمن و ترور دیگران را در برابر خود دیده‌اند و دچار تنش‌های روانی خطرناکی شده‌اند که عمده آنها کودکان هستند.

برکة با اشاره به نیازمندی‌های مربوط به مداوای این افراد گفت که تا حد امکان مراحل معالجه آنها ادامه پیدا می‌کند. در برخی از موارد مبتلایان که اغلب کودکان هستند، رفتارهای خشونت‌آمیزی از خود نشان می‌دهد یا دچار کم اشتهایی یا بی‌اشتهایی یا ادرار غیر ارادی یا جویدن ناخن‌ها و راه رفتن در هنگام خواب یا ترس‌های شبانه می‌شوند. ما می‌خواهیم به اهالی منطقه آموزش دهیم که چگونه با این شرایط کنار آمده و شرایط روحی بیماران را درک کنند و در مسیر مداوای آنها قدم بردارند.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این با صدور بیانیه‌ای نسبت به بحرانی شدن اوضاع در نتیجه استمرار تجاوز به غزه هشدار داده و با اشاره به آثار و پیامدهای روانی طولانی مدت این اتفاقات برای نجات یافتگان و خانواده‌های فلسطینی اعلام کرد که اوضاع غیر قابل وصف است.

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون نزدیک به ۱۶ هزار نفر در حملات هوایی اسرائیلی‌ها به غزه به شهادت رسیده و بیش از ۴۰ هزار تن نیز زخمی شده‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار