249697
۰۷ آذر ۱۴۰۲
یوسف نوری

وزیر سابق آموزش و پرورش: باید سواد گردشگری را در کودکان بالا ببریم

وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه باید سواد گردشگری را در کودکان بالا ببریم، گفت: در زمینه گردشگری کودک باید یک الگوی موفق را به جهان معرفی کنیم.

به گزارش کودک پرس ، با توجه به اهمیت موضوع گردشگری کودک که از دغدغه‌های صاحب‌نظران تربیت و یادگیری است و با توجه به این موضوع که این نوع از گردشگری از ظرفیت بالایی برخوردار است، اولین نشست هم‌اندیشی صاحب‌نظران این حوزه دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۲ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

 این نشست با حضور یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش، مجتبی ذاکریان فرماندار شمیرانات، سید مصطفی فاطمی مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسؤولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رؤسای اردوگاه‌ها و تعداد از افراد صاحب‌نظر در این حوزه برگزار شد.

یوسف نوری وزیر سابق آموزش و پرورش و عضو هیأت‌ مدیره سازمان تأمین‌ اجتماعی در این نشست، گفت: در گردشگری کودک باید کودک را به عنوان کودک ببینیم و به نیازها و خواسته‌های او توجه کنیم؛ باید گردشگری کودک را به معنای واقعی توسعه دهیم و به نیازها و خواسته‌هایی که احتیاج یک فرد خردسال است، توجه کنیم. کودک را به عنوان سوژه و کنش‌گر اجتماعی نبینیم و به معنای واقعی کلمه کودک ببینیم.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح باید بتوانیم ارزش‌ها و اهدافی را که در تعلیم و تربیت اسلامی است به کودکان انتقال دهیم، افزود: در اول انقلاب حضرت امام(ره) واژگان جدیدی به نام بسیج را ایجاد کرد که ارزش‌ها و مفاهیم را به خوبی به نسل بعد انتقال دادند؛  با کم‌ رنگ شدن این دستاوردها اتفاقات خوبی نیفتاد مثلاً با برچیده شدن جهاد سازندگی، مهاجرت از شهر به روستا بیشتر شد.

نوری ادامه داد: باید توانایی‌ها و دستاوردهای خود در زمینه‌های مختلف را ببینیم. در سال‌هایی که نهضت سوادآموزی اجرا می‌شد، توانستیم رتبه اول ریشه‌کن کردن بیسوادی در کشور را داشته باشیم. در زمینه گردشگری کودک هم باید یک الگوی موفق و منحصر بفرد را به جهان معرفی کنیم.گردشگری را برای کودک باید اعجاب‌انگیز کنیم.

وی گفت‌: در دنیا کمیته‌های گردشگری کودک وجود دارد. کودکان برای رفتن به گردشگری اشتیاق و انرژی فراوان دارند. طبق تعریف یونسکو ما ۲۶ درصد کودک داریم که تحریک کننده رفتار خانواده هستند و می‌توانند باعث شوند افراد بیشتری به گردشگری بروند و محرک اقتصاد کشور باشند.

وزیر سابق آموزش و پرورش افزود: در قرآن هم سفارش به گشت و گذار شده و باعث سلامت جسم و روح و روان می‌شود. باید از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرسید برای این گردشگری چه کاری انجام داده است؟ باید سواد گردشگری در کودکان را بالا ببریم. همچنین برنامه‌هایی که برای کودکان می‌گذاریم باید مناسب سن آنها باشد. کودکان نباید مثل بزرگتر‌ها فکر کنند تا خلاقیتشان از بین برود.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در این حوزه باید زیرساخت‌ها، مراکز فعال و نیروی انسانی خود را بسنجیم. در گردشگری کودک ما چالش‌هایی مثل نبود زیرساخت‌های مناسب کودک در درون مجموعه، فقدان برنامه آموزش و توانمندسازی نیروی فعال در این حوزه به ویژه برای کودکان به عنوان راهنمای سفر، نبود برنامه ترویج گردشگری کودک در رسانه‌های دولتی و شبکه‌های مجازی، ضعف در برنامه‌ریزی سفرهای کودکان و عدم برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی را داریم. صدا و سیما ظرفیت خوبی برای مطرح کردن موضوع گردشگری کودک به عنوان یک دغدغه را دارد.

وی گفت: برای ابتدای کار می‌توانیم با کشورها در حوزه نوروز، کشورهای مقاومت، کشورهای مسلمان و همسایگان در این زمینه تعامل لازم را انجام دهیم تا هم‌افزایی و همکاری با یکدیگر ایجاد کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار