249336
۲۱ آبان ۱۴۰۲
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

پرونده 25 هزار کودکستان تعیین تکلیف شد

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به دوره انتقال این سازمان طی 2 سال و 7 ماه گذشته گفت بیش از 32 هزار درخواست در سامانه ثبت شده بود که 25 هزار پرونده تعیین تکلیف و مجوز کودکستان برای آن‌ها تاکنون صادر شده است.

به گزارش کودک پرس ، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به دوره انتقال این سازمان طی 2 سال و 7 ماه گذشته گفت بیش از 32 هزار درخواست در سامانه ثبت شده بود که 25 هزار پرونده تعیین تکلیف و مجوز کودکستان برای آن‌ها تاکنون صادر شده است.

مجتبی همتی‌فر با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر در خصوص دلایل تبدیل مهدکودک‌ها به کودکستان اظهار کرد: دوره اَوان کودکی یعنی از بدو تولد تا 6 سالگی، گستره‌ای است که جزو آموزش رسمی قرار نمی‌گرفت و بخشی بود که پیشتر به‌عنوان دوره آمادگی تازه شناخته می‌شد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و تحول در آموزش و پرورش در سال 1392 خاطرنشان کرد: ایشان وقتی تحول برای گستره آموزش و پرورش را تعریف کرده بودند در بند ۲ این گستره حاکمیت از مهدکودک و پیش‌دبستانی تا دانشگاه است. سند تحول آموزش و پرورش هم در واقع سند و قانون اساسی وزارت آموزش و پرورش به حساب می‌آید که به این مساله در راهبرد کلان اشاره شد اما در این ۱۰ ساله به این موضوع توجه نشد تا این که سال ۹۹ مقام معظم رهبری تذکر دادند که این زیست‌بوم یعنی دوره مهم که پذیرندگی بالای کودک را بدون نقشه‌ای رها کرده‌ایم و باید از یک رهاشدگی نابسامانی خارج شود.

همتی‌فر افزود: لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمانی به عنوان «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» را تاسیس کرد که کل این گستره 6 سال را بتواند پوشش دهد. یک بخش از ماموریت این سازمان نوپا، کودکستان‌ها هستند یعنی مراکزی که در آن‌ها خدمت رسمی انجام می‌شود. مجموعه خدماتی که خانواده‌ها به شکل مستقیم شامل اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها، مجموعه محصولات، برنامه‌ها در فضای حقیقی و مجازی دریافت می‌کنند که در اساسنامه این سازمان آمده است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پاسخ به اینکه چرا این سازمان زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است، گفت: رویکرد این سازمان، تربیتی است و وقتی این رویکرد مطرح می‌شود، سوال این است که کدام دستگاه‌ها در کشور نگاه تربیتی و آموزشی به کودک و نوجوان را دارند؟ با توجه به اینکه متولی این امر وزارت آموزش و پرورش است، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان عضو جدید خانواده نظام تعلیم و تربیت یعنی وزارت آموزش و پرورش از اوایل سال ۱۴۰۰ تاسیس شد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همپوشانی ندارد، خاطرنشان کرد: این دوره، اَوان کودکی است و اوان کودکی یعنی 6 سال اول و دوره آغازین است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوره آموزش ابتدایی از مدرسه یا از 6 سال تمام را پوشش می‌دهد. هر چند بخشی از محصولات کانون یا نهادهای دیگر به کودک 6 سال هم برمی‌گردد اما کانون به لحاظ ماموریتی، همتراز مدرسه بوده و حالا که این نهاد جدید شکل گرفت، یک هم‌افزایی‌هایی هم به وجود می‌آید.

همتی‌فر با بیان اینکه ساختار سازمان ملی تعلیم و تربیت با توجه به وجود 26 عضو هیات‌امنا به‌صورت حاکمیتی است، اظهار کرد: ما ۲۶ عضو در 3 قوه داریم. یعنی غیر از وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان وزارت بهداشت و چند وزارتخانه دیگر عضو هستند، نهاد‌های حاکمیتی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک نماینده مجلس و معاون قوه قضائیه در هیات‌امنا عضو هستند و علاوه بر آن نمایندگان خانواده‌ها، متخصصان تربیتی و خود کودکستان‌های زیست‌بوم، عضو هیات‌امنا هستند که هم حاکمیتی و هم مردمی است و این نشان می‌دهد که کلان‌تر از وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به تعریف اساسنامه از کودکی در 2 دوره سه ساله شامل صفر تا 3 سال (دوره اول کودکی) و 4 تا 6 سال (دوره دوم کودکی) اظهار کرد: قبل از شکل‌گیری سازمان، نهاد‌های مختلفی با عناوین متعددی، مجوز‌هایی را صادر می‌کردند. وزارت آموزش و پرورش از باب وجه یادگیری آموزش و تربیت، مجوز مراکزی به عنوان دوره پیش‌دبستانی را می‌داد و سازمان بهزیستی به واسطه ماموریتی که در قانون مربوطه گنجانده شده بود در حوزه ماموریتی مهد کودک عمل می‌کرد هر چند که عمده حوزه ماموریتی‌اش خدمت‌رسانی به کودکان و افراد آسیب‌دیده بود و یا در معرض آسیب بود.

همتی‌فر افزود: در تصمیمی که پیرو تذکر مقام معظم رهبری اتفاق افتاد، نهادی تاسیس شد که مجموع این‌ها را تجمیع کند و حتی عنوان «کودکستان» هم با مشورت‌های مختلف در راستای یکپارچه‌سازی و مدیریت یکدست در هیات‌امنای سازمان مصوب شد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه همه فعالیت‌های کودک ذیل چتر کار تربیتی قرار می‌گیرد و مراقبت از کودک، صرف مراقبت نیست، گفت: صلاحیت‌های مربی و موسس اینطور نیست که کسی موسس، مجوز یک مرکز مراقبتی را بگیرد بلکه رویکرد ما تربیتی است. پس باید صلاحیت و اهلیت کار تربیتی را داشته باشد که آیین‌نامه‌اش مصوب شد.

وی با اشاره به اقداماتی که طی 2 سال و 7 ماه گذشته در سازمان انجام شده است، اظهار کرد: 2 کار همزمان در این دوره انتقال انجام دادیم که هم تشکیل و استقرار سازمان و هم از آن طرف خدمت‌رسانی و ساماندهی میدانی بود. یکی از آن کار‌هایی که از جنس ریل‌گذاری‌ها بود، تدوین راهنمای عمل یا همان ضوابطی بود که بر اساس آن‌ها قرار است میدان اداره شود و خانواده با اطمینان بتواند یک مرکز را انتخاب کند و مطمئن باشیم که مرکز آن صلاحیت را دارد.

همتی‌فر در خصوص شرایط مربیان کودکستان‌ها خاطرنشان کرد: در راهنمای عمل یا آیین‌نامه دیگری که به نیروی انسانی کودک مرتبط است، وظایف‌شان و شایستگی‌هایی که باید داشته باشند، تصریح شده است. مجموعه کارکنان کودکستان‌ها را 3 دسته می‌کنیم. موسس که کل مجموعه را اداره می‌کند، رسته مدیریتی یعنی مدیر و معاون به اقتضای ظرفیت کودکستان‌ها تیم تربیتی هستند که قرار است خدمت تربیتی را به مربی، کمک‌مربی، مربی مکمل ارائه دهند و رسته سوم هم رسته خدمات اداری هستند.

وی با اشاره به دوره انتقال سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بیان کرد: تا امروز ۳۲ هزار و ۷۰۰ پرونده در سامانه تشکیل شده که ۲۵ هزار مرکز تعیین تکلیف شدند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه بخش تطبیق به اتمام رسیده است، گفت: ۲۵ هزار پرونده تعیین تکلیف شده و مجوز با الگوی جدید به آن‌ها داده شده است. بخشی نقص پرونده داشتند که در همین یکی دو ماه اخیر به نتیجه می‌رسد.

وی در پاسخ به اینکه اگر کسی مرکزی به عنوان کودکستان داشته اما مجوز نگرفته باشد چه برخوردی با آن می‌شود؟ اظهار کرد: مثل بقیه کسب و کارهاست که البته اینجا ما می‌گوییم یک کسب و کار تربیتی است که حتی درجه حساسیتش بالاست. مجموعه فرصت‌ها و نگاه تمهیدی ایجاد شده تا شرایط مناسب را فراهم کنیم پس قاعدتاً مثل هر کس دیگری فعالیتش غیرقانونی خواهد بود و برخورد قانونی لازم با آن می‌شود.

همتی‌فر در خصوص صدور مجوز کودکستان اتباع خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه مربوطه این پیش بینی را کردیم که اتباع به طور کلی معمولاً اتباع که الان می‌گوییم اتباع کشور همسایه خودمان افغانستان هستند که توفیق میزبانی‌شان را داریم بنا به دستور مقام معظم رهبری از سال ۹۳ دارند خدمت مدرسی و آموزشی را دریافت می‌کنند. در بخش کودکستان و به‌ویژه دوره پیش‌دبستانی این خدمت به شکل زیرساختی قبل از این نبود یعنی منعی وجود نداشته اما ما پیش‌بینی کردیم برای شکل‌گیری مراکز ویژه اتباع، مجوز خاص را صادر می‌کنیم اما تا الان درخواست مشخصی نیامده و عملاً مثل مدرسه که تلفیقی یعنی کودکان اتباع، دانش‌آموزان اتباع در کنار دانش‌آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند، هیچ منعی برای ثبت‌نام کودکان اتباع وجود ندارد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار