249198
۱۸ آبان ۱۴۰۲
ادبیات کودک و نوجوان

پاسداشت فرهاد حسن‌زاده در «عصر آوانگارد»

مراسم پاسداشت فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود

به گزارش کودک پرس ، دوازدهمین نشست از سلسه نشست‌های تخصصی شعر و داسـتان «عصر آوانگارد» به پاسداشت فرهاد حسن‌زاده اختصاص دارد که روز جمعه، نوزدهم آبان‌ از ساعت ۱۷ در کافه تاریخ به نشانی خیابان وصال شیرازی، نرسیده به بلوار کشاورز، بالاتر از ایتالیا، بن‌بست مریم برگزار می‌شود.

فریدون عموزاده خلیلی و مرجان فولادوند سخنرانان این مراسم هستند. دبیر نشست و سایت آوانگاردها احمد بیرانوند و حبیب پیریاری دبیر بخش داسـتان است.

حضور برای عموم در این برنامه آزاد و به صورت رایگان است.

فرهاد حسن‌زاده فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد. او در اواخر دهه ۶۰ با نوشتن چند داستان و شعر به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی کتاب برای کودکان و نوجوانان نهاد. اولین کتاب فرهاد حسن‌زاده «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید. او در سال ۱۳۷۲ به قصد برداشتن گام‌های بلندتر و ارتباط موثرتر در زمینه ادبیات کودک و نوجوان از شیراز به تهران کوچ کرد.

کتاب‌های فرهاد حسن‌زاده از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی جوایز بسیاری گرفته که می‌توان به مهمترین‌شان اشاره کرد: جایزه ماه طلایی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، تقدیرشده در سه دوره کتاب سال ایران، برگزیده چند دوره جشنواره کتاب کانون پرورش فکری و برنده تندیس نقره‌ای از جشنواره لاک‌پشت پرنده. همچنین در عرصه جهانی می‌توان به دریافت لوح سپاس جایزه «هانس کریستین اندرسن» در سال ۲۰۱۸ و همچنین دیپلم افتخار برای کتاب «زیبا صدایم کن» از سوی IBBY  اشاره کرد. فرهاد حسن‌زاده تا کنون سه بار نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» شده که یکی از معتبرترین جایزه‌های ادبیات کودک جهان است.

برخی از کتاب‌های او به زبان‌های انگلیسی، چینی، مالایی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه شده و برخی در حال ترجمه به زبان عربی و دیگر زبان‌هاست. همچنین تعدادی از کتاب‌هایش به فیلم یا برنامه رادیو تلویزیونی تبدیل شده است. «نمکی و مار عینکی»، «ماشو در مه» و «سنگ‌های آرزو» از کتاب‌هایی هستند که از آن‌ها اقتباس شده است.

این نویسنده ۱۵ سال پی‌درپی عضو تحریریه هفته‌نامه «دوچرخه» ضمیمه رایگان روزنامه همشهری بود تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۶ بازنشسته شد.

«زیبا صدایم کن»، «هستی»، «عقرب‌های کشتی بمبک» و «این وبلاگ واگذار می‌شود» از جمله رمان‌های موفق این نویسنده است. در حوزه داستان‌های کوتاه او می‌توان به «هویج بستنی»، «هندوانه به شرط عشق» و «کنار دریاچه نیمکت هفتم» اشاره کرد. همچنین «قصه‌های کوتی‌کوتی»، «چتری با پروانه‌های سفید»، «آقارنگی و گربه ناقلا» از جمله کتاب‌های کودک موفق فرهاد حسن‌زاده است. در حوزه بازآفرینی متون کهن توسط او می‌توان به «حکایت‌های سعدی»، «خسرو و شیرین» و «بیژن و منیژه» اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار