249043
۰۹ آبان ۱۴۰۲
نوجوانان

اثرات مخرب درک نکردن سن بلوغ در نوجوانان

روانشناس بالینی کودک و نوجوان گفت: درک کردن نوجوانان در سنین بلوغ بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش کودک پرس ، لیلا شقاقی، روانشناس بالینی کودک و نوجوان درباره ارتباط نوجوانان با خانواده‌ها اظهار کرد: نوجوانی دوران عجیب و غریبی است که می شود گفت حد فاصل دوران کودکی و بزرگسالی است. مشخص نمی شود که فرزند شما چه واکنشی را در شرایط مختلف از خودش نشان می دهد. همین موضوع موجب ایجاد تنش‌های زیاد در خانواده ها خواهد شد. در این بین خانواده ها انتظارات خاصی دارند به جای این که آن ها را درک کنند و بفهمند.

او ادامه داد: عوامل زیادی وجود دارند که باعث تغییرات در خلق و خو، رفتار و نگرش نوجوان و کودک می‌شوند. نوجوانان معمولا در اوج تغییرات هورمونی خود یعنی بلوغ هستند؛ در این بین خانواده ها اصرار بر تغییر دادن فرزند خود دارند. با این اتفاقات بذر ناامیدی در آن ها کاشته می شود و دیگر انگیزه ای برای ادامه مسیر و موفقیت ندارند.

شقاقی افزود: اغلب خانواده‌ها می‌توانند در دوره رشد فرزند خود، امکاناتی از جمله کلاس‌ها و کارگاه‌های خلاقیت را برای آن‌ها فراهم کنند تا کمتر به سمت تکنولوژی های تک بُعدی حرکت کنند و شخصیت پویا و فعال پیدا کنند.

او بیان کرد: اگر خانواده ای هستید که بیش از اندازه از فرزند خود حمایت کرده اید، اکنون انتظار می‌رود برای شرایط به وجود آمده، چاره‌ای بیندیشید وگرنه این چرخه معیوب برای نوجوانان همچنان ادامه خواهد داشت. خانواده‌ها می‌توانند با خلاقیت و نگرش متفاوت به ایده‌ها و راهکار‌های جدیدی دست پیدا کنند.

روانشناس بالینی گفت: ضروری‌است که خانواده‌ها با نوجوانان ارتباط دوستانه‌ای داشته باشند؛ خانواده‌ها باید برای فرزندان خود برنامه‌های انگیزشی زیادی ایجاد کنند و نباید ابزار‌های مخربی مانند سرزنش، تحقیر، تهدید، تنبیه و سرکوب کردن را به کار ببرند. بهتر است تیمی قوی را در بین خودشان تشکیل دهند تا بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار