248700
۲۴ مهر ۱۴۰۲
مریم محمدی

مهمترین راه برای افزایش خلاقیت کودکان بالابردن اعتماد به نفس آنها است

مریم محمدی معتقد است: مهمترین و بنیادی‌ترین راه برای پرورش خلاقیت کودکان، بالابردن اعتماد به نفس در آن‌ها است. هر چه میزان اعتماد به نفس کودک بالاتر باشد جرات و شهامت او برای کند و کاو در موضوعات مختلف بالا خواهد رفت.

به گزارش کودک پرس ، مریم محمدی کارشناس هنری کودکان در نشستی درباره پرورش خلاقیت کودکان  در مجتمع فرهنگی هنری حکیمیه برگزار شداظهار کرد: اگر بخواهیم در بحث پرورش خلاقیت کودکان، واژه خلاقیت را معنی کنیم باید چنین گفت، خلاقیت یعنی آفرینندگی و یا پیدا کردن راه حل‌های مناسب برای حل مشکلات. همچنین می‌توان خلاقیت کودکان را داشتن ایده‌های نو و جدید معنا کرد.
وی ادامه داد: پرورش خلاقیت در کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا رشد خلاقیت می‌تواند بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی شخصیتی و فردی کودکان، در آینده باشد. کودک خلاق دارای مهارت‌هایی فراتر از نوآوری است، به همین دلیل زندگی طولانی و همراه با موفقیتی خواهد داشت.
این کارشناس هنری کودکان با بیان اینکه افزایش خلاقیت در کودکان، تاثیرات زیادی بر سلامت ذهنی، روانی و حتی تقویت حافظه آن‌ها دارد افزود: خلاقیت در جنبه‌های مختلف زندگی کودکان تاثیر می‌گذارد. به نحوی که ارتباط کودک را با جهان پیرامون بهبود می‌بخشد. افزایش خلاقیت، کودکان را به سمت یادگیری و تعامل هدایت می‌کند. در حقیقت کوشش برای رشد خلاقیت در کودکان سبب سلامت روح و روان آن ها می‌شود.
وی تصریح کرد: کودک خلاق معمولا دارای ذهنی آزاد و بدور از استرس می‌باشد زیرا غرق شدن در ایده‌ها و تفکرات کودکانه سبب می‌شود که جنبه‌های منفی محیط پیرامون خود را از یاد ببرند. به زبان ساده‌تر خلاقیت در کودکان زمینه موفقیت آن‌ها را در مراحل بعدی زندگی مهیا می‌کند. به طور مشخص پرورش خلاقیت در کودکان در سن 4 تا 10 سالگی بیشتر است. کودکان در سنین دو سالگی نیز نشانه‌هایی از خلاقیت را از خود بروز می‌دهند.
محمدی درباره روش‌های پرورش خلاقیت کودکان بیان کرد: گاهی با ساده‌ترین روش می‌توانید رگه‌های از خلاقیت را در فعالیت‌های کودک خود ببینید. کافی است نگاهی به نقاشی‌های او، حرف‌ها و نظرات او و حتی حس و حال او نسبت به وقایع متفاوت بیاندازید. تفسیر نقاشی کودکان هم یکی از راه‌هایی است که کمک آن، به استعدادها و خلاقیت‌های نهفته در کودک پی می‌برید.
وی با اشاره به نشانه‌های افزایش خلاقیت در کودکان و خلاق بودن کودکان درباره نشانه‌های آن گفت: کودک خلاق بدون هیچ واهمه و ترسی، پیشنهادات و نظرات خود را مطرح می‌کند. پیشنهادات و راه حل‌های مطرح شده از طرف آن‌ها، در سایر کودکان دیده نمی‌شوند. کودک خلاق در انجام کارها و فعالیت‌های هنری فوق‌العاده عمل می‌کند. به این صورت که علاوه بر علاقمندی بالا، آن‌ها را به بهترین شیوه ممکن انجام می‌دهد.
این کارشناس هنری کودکان ادامه داد: ارائه چندین راهکار پی در پی برای حل یک مشکل یکی دیگر از نشانه‌های خلاقیت در کودکان است. کودکان خلاق قدرت بالایی در خنداندن دیگران دارند. در واقع اعمال و کارهای آن‌ها شیرین و بامزه است. آن‌ها علاقمندی به ایجاد تغییر در مطالب کتاب‌ها دارند و سوالات و پرسش‌های عجیب و مداوم از نشانه‌های بارز خلاقیت در کودکان است.
محمدی تاکید کرد: بدون شک خانواده مهم‌ترین نقش را در افزایش خلاقیت در کودکان ایفا می‌کند زیرا خانواده می‌تواند در بروز و کنترل تخیلات کودک تاثیر زیادی داشته باشد. کنترل اصولی و منطقی تخیلات کودک، باعث ایجاد خلاقیت و پرورش استعدادهای او می‌شود. مهمترین و بنیادی‌ترین راه برای پرورش خلاقیت کودکان، بالابردن اعتماد به نفس در آن‌ها است. هر چه میزان اعتماد به نفس کودک بالاتر باشد جرات و شهامت او برای کند و کاو در موضوعات مختلف بالا خواهد رفت.
وی افزود: میزان رشد خلاقیت در کودکان تا حد زیادی به میزان اعتماد به نفس او بستگی دارد. کودکانی که دارای اعتماد به نفس بالایی هستند از تجربیات جدید هراسی ندارند. همچنین آن‌ها تفکرات و تجربه‌های خود را با دیگران درمیان می‌گذارند. پرورش خلاقیت در کودکان و ایجاد تفکر خلاق در آن‌ها زمانی ممکن می‌شود که کودکان را به تفکر، آن هم از نوع واگرا تشویق کنیم یعنی اشتیاق یادگیری را در آن‌ها بالا ببریم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار