247993
۲۸ شهریور ۱۴۰۲
هوش مصنوعی

تشخیص بیماری نادر یک کودک با چت جی‌پی‌تی

مادر یک پسربچه چهارساله با مراجعه به چت جی‌پی‌تی توانست بیماری نادر فرزندش را که پزشکان از تشخیص آن عاجز شده بودند به‌درستی شناسایی کند.

به گزارش کودک پرس ، پس از ناکامی ۱۷ پزشک در تشخیص درد مزمن پسربچه چهارساله‌ای به نام الکس که رشدش متوقف شده بود و از دندان درد شدید رنج می‌برد، هوش مصنوعی توانست بیماری او را به‌درستی تشخیص دهد.

مادرالکس می‌گوید: پزشکان زیادی را دیدیم. در یک نقطه به اورژانس رفتیم و من کل شب را با کامپیوتر گذراندم و همه این چیز‌ها را مرور کردم.

پس از تلاش‌های بی‌شمار و ناموفق برای تشخیص این بیماری از طریق مراجعه به دندانپزشکان، متخصصان اطفال و متخصصان فیزیوتراپی در نهایت چت جی‌پی‌تی توانست به تمام سؤالات این مادر پاسخ دهد و علت مشکلات و درد‌های الکس را به یک بیماری عصبی نادر به نام «سندرم تترد کورد (TCS)» (یک اختلال عصبی نادر که حرکت نخاع فرد را محدود می‌کند و متعاقباً باعث ایجاد درد می‌شود) نسبت داد.

پس از تشخیص چت جی‌پی‌تی، مادر به یک گروه فیس‌بوکی پیوست که در آن والدین تجربیات خود را در برخورد با کودکان مبتلا به این بیماری به اشتراک گذاشته بودند. آنجا بود که مادر الکس شباهت‌هایی را بین پسرش و کودکان مبتلا به سندرم «تترد کورد» پیدا کرد. سپس او به سراغ یک جراح مغز و اعصاب متخصص در این اختلال رفت که مانند چت جی‌پی‌تی، تشخیص سندرم تترد کورد را تأیید کرد. همچنین اسکن‌های ام‌آر‌آی بعدی این تشخیص را تأیید کرد و منجر به انجام جراحی موفقیت‌آمیز برای رسیدگی به این بیماری شد.

از زمان راه‌اندازی چت جی‌پی‌تی در نوامبر ۲۰۲۲، بحث‌هایی را در مورد استفاده گسترده و خطرات بالقوه آن مانند نگرانی در مورد سرقت ادبی، تقلب، پیامد‌های قانونی و آسیب احتمالی برای بشریت مطرح شد. با این حال، چت‌بات برای انجام یک کار ساخته و برنامه ریزی شده و آن پاسخ دادن به سوالات با سرعتی بسیار بالاست.

در مورد مادر الکس چت‌بات هوش مصنوعی مفید واقع شد و به‌رغم پزشکانی که به آن‌ها مراجعه کردند، دانش آن‌ها به تخصص پزشکی خاصی محدود بود، در حالی که چت جی‌پی‌تی میلیون‌ها اطلاعات را فراتر از یک حوزه واحد در بر می‌گیرد.

با این حال در مسائل پزشکی، کارشناسان هشدار می‌دهند که با وجود مزایای احتمالی، هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین پزشک انسانی شود.

دکتر بایرون کرو، متخصص داخلی می‌گوید: استفاده از این ابزار‌ها اشتباه نیست. شما فقط باید از آن‌ها در راه درست استفاده کنید. چت‌بات‌ها یک شریک فکری عالی است؛ اما جایگزین تخصص ذهنی عمیق نمی‌شوند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار