247755
۱۸ شهریور ۱۴۰۲
تربیت مهدوی

مهم‌ترین کانون تربیت مهدوی کودک خانواده است

یک محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت به تشریح اصول تربیت مهدوی کودکان پرداخت و گفت: مهم‌ترین کانون تربیت مهدوی کودک خانواده است که مورد توجه دشمنان مهدویت است. والدین اولین مربیان تربیتی کودک در دانشگاه انسان ساز خانواده هستند که نه تنها در گفتار بلکه در عمل باید برای تربیت مهدوی کودک خود تلاش کنند.

به گزارش کودک پرس ، محمدکاظم جواهری طیب، محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از همدان درخصوص تربیت نسل مهدوی، با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، سوره مبارکه تحریم آیه ۶، اظهار کرد: این آیه با توجه به تفاسیر آن به امر مهم تربیتی اشاره دارد خداوند متعال در این آیه مبارکه می‌فرمایند؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، خود و خانواده خود را از آتشى كه هيزم آن مردم و سنگ‌ها هستند نگه داريد. فرشتگانى درشت‌گفتار و سختگير بر آن آتش موكّلند. هر چه خدا بگويد نافرمانى نمى‌كنند و همان مى‌كنند كه به آن مأمور شده‌اند.»

وی با بیان اینکه این آیه شریفه بخشی از مسائل مهم تربیتی را به ما گوشزد می‌کند، افزود: دو نکته مهم از آیه شریف به دست می‌آید؛ اولاً کسانی که اهل ایمان هستند مورد خطاب قرار گرفته‌اند نه همه مردم، به عبارتی اهل ایمان بیشتر از دیگران دغدغه تربیت و نجات اهل خانواده را دارند و از آتش جهنم خود را حفظ می‌کنند. ثانیاً اینکه اولین کسانی که باید آنها را هدایت و نجات داد اهل خانواده هستند بعد دیگران، یعنی پدر و مادر با تربیت صحیح فرزندان خود با باور به مهدویت در این مسیر با معنویت حرکت می‌کنند که گرفتار شبهات و فضای مجازی و بی‌بند و باری نشوند.

جواهری طیب با اشاره به اینکه امروزه تمام هم و غم دشمنان مهدویت این است که نسل نوجوان و جوان مهدوی را از اعتقادات دینی دور کنند، گفت: به طوری که قشر کودک و نوجوان و جوان ما به سمت مسجد و نماز و هیئت نرود و تمام وقت خود را صرف تفریح و گشت و گذار در خیابان و فضای مجازی بکند. این فتنه‌ها موانع بسیار بزرگی در مسیر تربیت کودک و نوجوان مهدوی است. حال با این شرایط باید دنبال پاسخ مناسب برای این پرسش باشیم که با این اوضاع خطرناک فتنه‌ها و تهاجم فرهنگی، آیا تربیت مهدوی کودکان میسر است.

محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: در دوران آخرالزمانی که مغایر است با غیبت آخرین امام و حجت خدا حضرت ولی عصر ارواحنا فداه چگونه باید از پس این امر مهم تربیتی بر بیاییم تا بتوانیم فرزندان خود را مهدی یاور تربیت کنیم؟ از این نکته نباید غفلت کرد با توکل به خدا و توسل به خود حضرت ولی عصر(عج) این امر ممکن و حتی آسان می‌شود، باید این باور را داشته باشیم که پیشرفته‌ترین، تکامل یافته‌ترین و کارآمدترین فرآیند تربیت نزد سرچشمه هدایت و تربیت که کامل‌ترین و تربیت یافته ترین انسان معاصر در زمان ما که امام مهدی(عج) است که با استمداد از خود حضرت این امر شدنی است. فقط کافی است ارتباط قلبی و معنوی خود را با آن یگانه غریب و مظلوم دوران بیشتر کنیم و کاری کنیم تا حضرت به ما در این مورد نظر لطف کنند و حتی با دعای خیر خود ما را یاری کنند.

وی با تأکید بر اینکه از این مسئله نباید غافل بود که مهم‌ترین کانون تربیت مهدوی کودک خانواده است که مورد توجه دشمنان مهدویت است، افزود: دشمن درصدد است این بنیان مستحکم تربیتی را متزلزل کنند تا امر صحیح تربیتی در این کانون گرم الهی انجام نگیرد. والدین اولین مربیان تربیتی کودک در دانشگاه انسان ساز خانواده هستند که نه تنها در گفتار بلکه در عمل باید برای تربیت مهدوی کودک خود تلاش کنند.

این پژوهشگر و محقق حوزه مهدویت گفت: از دیدگاه اسلام و قرآن کریم پدر و مادر به جهت همین امر مهم تربیتی آنقدر مقام بالایی دارند که خداوند در سوره مبارکه اسراء آیه ۲۳ می‌فرماید؛ «وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا؛  پروردگارت امر کرده که جز او را نپرستید و درباره پدر و مادر با احسان و نیکی رفتار کنید. حالا پدر و مادر چطور شده که به این مقام بالا رسیده‌اند که خداوند متعال دستور به اکرام و احترام آنان می‌دهد؟

وی ادامه داد: دلیل این سفارش از سوی خداوند متعال این است که پدر و مادر انسان ساز هستند ومی‌توانند فرزند خود را عبد خدا و مطیع اهل‌بیت علیهم‌السلام تربیت کنند از بعد اخلاق و رفتار و کردار و گفتار، به طوری که هم در دنیا سعادتمند شوند و هم در آخرت. مادر کسی است که فاطمه زهرا(س) در وصفش فرمود؛ «الجنه تحت اقدام الامهات» یعنی بهشت زیر پای مادران است. حالا چرا حضرت فاطمه زهرا(س) این جمله را فرمودند چون مادر می‌تواند با تکان دادن گهواره فرزند خود دنیا را هم تکان دهد، یعنی فرزندی تربیت کند که زمینه ساز ظهور باشد.

جواهری طیب یادآور شد: شبکه‌های ماهواره‌ای و سینمای هالیوود بیشتر فیلم‌هایی می‌سازد که آخرالزمانی است همین امر تربیتی کودکان را هدف قرار داده به طوری که در یک بخشی از فیلم ساخته شده توسط اسرائیل دیدیم که کودکی دوان دوان به سمت مسجد می‌رفت، در راه به دو مرد خاخام یهودی برخورد کرد، آن دو مرد جلوی او را گرفتند که کجا با این عجله. آن پسر بچه گفت دارم میروم مسجد و موقع اذان و اقامه نماز است، آن شخص یهودی صهیونیستی خاخام گفت برو. در حالیکه آن پسر بچه دوان دوان به سمت مسجد می‌رفت آن مرد به دوستش که در کنارش بود گفت؛ ملتی که بچه هایش دوان دوان به مسجد می‌روند را اگر از اعتقادات دینی‌شان برگردانیم می‌توانیم آن نسل را نابود کنیم.

وی ادامه داد: پس دشمنان دین و اسلام و قرآن و اهل‌بیت برای بی‌نماز کردن فرزندان ما و خالی کردن مساجد از جوانان و نوجوانان شب و روز با شبهه پراکنی و دسیسه‌های شیطانی تلاش می‌کنند و ما هنوز غافلیم و اگر به خود نیاییم دیگر راه بازگشتی وجود ندارد و زمانی به خود می‌آییم که نوجوان و جوان جامعه ما گرفتار فرقه‌های انحرافی می‌شوند و پایان این راه همان پایان امید به زندگی است.

جواهری تأکید کرد: باید پدر و مادر خود اهل نماز و عبادت و اخلاق باشند تا بتوانند در عمل فرزند خود را درست تربیت و راهنمایی کنند و این کار جز در عمل امکان‌پذیر  نیست. رسول خدا(ص) فرمودند «کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم» یعنی دیگران را با غیر زبانتان (در عمل) به کار خیر دعوت کنید؛ این امر نشان می‌دهد امر کننده به خیر باید خودش اهل عمل و انجام اوامر الهی باشد که سخنش اثر گذار باشد.

وی با اشاره به فرمایش امام سجاد(ع) که در رساله حقوق فرمودند فرزندان شما امانت الهی هستند و به آنها به چشم یک امانت نگاه کنید، افزود: بنابراین اگر در امر تربیت آنها کوتاهی کنی خیانت در امانت است و آن فرزند فردا در جامعه هر عملی انجام دهد، و هر طوری که ظاهر شود؛ خوب یا بد، به پای پدر و مادر می‌نویسند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند هر فرزندی به گردن پدر و مادر خودش حقوق واجبی دارد که اگر پدر و مادر درباره این حقوق کوتاهی کنند در نزد خداوند متعال باید مؤاخذه شوند: اول تربیت صحیح و یاد دادن مسائل دینی و احکام‌ نماز و عبادات است و برای این امر مهم اسلام از دوران قبل از انعقاد نطفه برنامه دارد تا زمان تولد و بعد از آن. یعنی حتی می‌گوید؛ در سن سه سالگی ذکر لا اله الا الله را به فرزندتان بیاموزید. بعد از آن ذکر صلوات و ذکر الله اکبر و الحمدلله و سبحان الله، بعد از آن از هفت سالگی به نماز خواندن تشویقش کنید. یاد دادن چگونگی احترام‌ گذاشتن به بزرگترها مخصوصا خود پدر و مادر، ادب در گفتار و حسن معاشرت و در یک کلام ادب نیکو. اینکه فرزند حتی پیش پدر و مادر پای خود را دراز نکند و جلوتر از والدین راه نرود، صدایش را برای پدر و مادر بلند نکند که این مطالب ریز تربیت مهدوی نیکویی را نتیجه می‌رساند.

وی ادامه داد: یاد دادن قرآن به فرزند از کودکی بسیار مهم است. متأسفانه با بسیاری از دانشجویان که برخورد می‌کنیم می‌بینیم قرائت درست قرآن و یا احکام شرعی را نمی‌دانند و این یعنی نقطه ضعف بزرگ یک جوان مسلمان در امور دینی خود که بسیار خطرناک است.

جواهری طیب با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین حقوق فرزندان که به گردن پدر و مادر خود دارند؛ انتخاب نام نیکو برای فرزند خود است، افزود: این انتخاب نام نیکو خود تا حدود زیادی نشان دهنده چگونگی پایبندی والدین آن کودک در امور دینی و اعتقادی است. به عبارتی والدین مهدوی  اسامی زیبای اهل‌بیت علیهم‌السلام و امامان معصوم را برای فرزند خود در اولویت قرار می‌دهند. متاسفانه یک سری اسم‌ها بنام فرهنگ نام‌های ايرانی در جامعه جا افتاده که زیبنده خانواده‌های مهدوی نیست.

وی اظهار کرد: فرزند مهدوی به گونه‌ای باید سرباز امام زمان(عج) باشد که نمونه این گونه انسان‌های امام زمانی را در عصر خود دیدیم مانند شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حججی و شهید آرمان علی وردی و حتی شهید علی لندی که برای نجات خواهر و مادر شهید خودش را در آتش انداخت و آنان را نجات داد و این افراد بهترین الگوی تربیت مهدوی عصر ما هستند.

محقق و پژوهشگر حوزه مهدویت یادآور شد: در امر تربیت مهدوی رسول گرامی اسلام فرمودند، «ما نحل والد ولدا افضل من ادب حسن» بهترین چیزی که در امر تربیت مهدوی باید در نطر گرفت و پدر می‌تواند به فرزندش بدهد ادب نیکو است. همان ادبی که جناب حر در برابر امام حسین(ع) داشت و موجب عاقبت بخیری وی شد. این همان ادبی است که انسان را محبوب خدا و امام زمان(عج) می‌کند.

وی با اشاره به روایتی از حضرت محمد(ص) گفت: عده‌ای در محضر رسول خاتم حضرت محمد(ص) نشسته بودند و آن طرف عده‌ای کودک در حال بازی کردن بودند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند وای به حال اولاد آخرالزمان از دست پدرانشان. اصحاب از ایشان سوال کردند آیا منظورتان پدران مشرک و کافر می‌باشد؟ نه بلکه پدران نماز خوان و مسلمان. چرا یا رسول‌الله چون چیزی از مسائل دینی (نماز، احکام ، قرآن ، وضو ، اصول دین) را به فرزندان خود نمی‌آموزند. حتی بدتر اینکه خود فرزندان می‌خواهند دنبال یاد گرفتن مسائل دینی بروند همین پدران آنها را منع می‌کنند. تنها از این خشنودند که آنها درآمد آسانی از مال دنیا داشته باشند هر چند ناچیز باشد و درآمد پول و ثروت برایشان از یادگیری و یاد دادن مسائل دینی به فرزندانشان اهمیت بیشتری دارد. و در آخر پیامبر فرمودند من از آنها بیزارم و آنها از من.

جواهری طیب یادآور شد: این روایت نکات مهم تربیتی و ارزشمندی دارد که باید آنها را درک کنیم و جزء کسانی نباشیم که پیامبر از آنها بیزار است‌. طبق روایت نقل شده در آخرالزمان تربیت مهدوی کودکان بسیار سخت می‌شود که حتی بسیاری از پدران و مادران مسلمان نسبت به این امر غافل می‌شوند به عبارتی به امور واجبات دینی کم توجه می‌شوند و حتی حجاب زنان سست می‌شود. گاهی نماز می‌خوانند و گاهی نمی‌خوانند. گاهی روزه می‌گیرند و گاهی نمی‌گیرند و نسبت به حفظ پوشش و حجاب اهمیت قائل نمی‌شوند. در عوض هم و غمشان شکم و درآمد مالی می‌شود، آنقدر که به ظواهر زندگی اهمیت می‌دهند به مسائل دینی و تربیتی کودک خود اهمیت نمی‌دهند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: بسیاری از افراد هستند که اگر آنها را امر به همین مسائل کنی می‌گویند خود بچه‌ها بزرگ شدند نماز خوان می‌شوند، خودشان با حجاب می‌شوند. در حالیکه همین بی توجهی زمینه گمراهی فرزندان را از مسیر تربیت مهدوی فراهم می‌کند. مگر می‌شود فرزند خود به خود تربیت شود بدون آنکه والدین نظارت کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که از روایت بالا می‌فهمیم این است که خود برخی والدین فرائض دینی را ترک‌ می‌کنند و به فرزندان هم چیزی یاد نمی‌دهند و اگر فرزندشان هم دوست‌دار نماز و دین باشد جرئت نمی‌کند پیش والدین بروز دهد چرا که  ممکن است برخورد منفی با آنها صورت پذیرد. والدین خود در وهله اول اهل نماز و بندگی خدا باشند تا فرزندانشان هم در این مسیر حرکت کنند؛ یعنی الگوی عملی و تربیت عملی. برخی نه تنها خودشان نماز نمی‌خوانند بلکه فرزندان را هم منع می‌کنند که حق نداری نماز بخوانی ولی در مقابل برای کلاس‌های موسیقی و ورزش‌های مختلف و غیره فرزندان را تشویق می‌کنند که این خود خطر بسیار بزرگی برای تربیت مهدوی کودک و نوجوان است.

این پژوهشگر و محقق حوزه مهدویت گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند هر کس چند فرزند پسر داشته باشد و نام یکی از آنها را محمد نگذارد در حق من جفا کرده است. ما که تمام اعمالمان الان هم به محضر پیامبر می‌رسد قطعا خود حضرت اشراف به این مسئله دارند و قطعا از یک سری اسامی غربی که در بین جامعه مسلمان ما انتشار پیدا کرده  راضی نیستند. یا در جایی دیگر فرمودند هر خانه‌ای که نام فاطمه و زهرا در بین فرزندان آنها باشد اهل آن خانه به آتش جهنم گرفتار نمی‌شوند. حتی خود امام حسین(ع) برای اینکه نام مبارک پدر بزرگوارشان امیرالمؤمنین علی(ع)در تاریخ کمرنگ‌ نشود، نام سه فرزند خود را علی اکبر، علی اوسط (سجاد) و علی اصغر گذاشتند. الان همین انتخاب نام امامان معصوم علیهم‌السلام برای فرزندان چیزی جز محبت و مودت و علاقه به ساحت مقدس اهل‌بیت نیست به عبارتی همین انتخاب نام زیبا نشان علاقه و محبت به ساحت مقدس اهل‌بیت است.

وی تأکید کرد: در عصر غیبت هم انتخاب نام زیبای مهدی برای فرزندان پسر و نام زیبای نرجس برای دختران قطعا قلب حضرت را شاد می‌کند و حتی باعث دعاهای خیر حضرت در حق فرزندانمان می‌شود بنابراین می‌توانیم با انتخاب نام زیبای انبیا و اولیای الهی و حضرت معصومین در مسیر تربیت مهدوی کودکان محکم‌تر قدم برداریم.

یادآور می‌شود؛ مطالعه نامه ۳۱ نهج البلاغه و رساله حقوق امام سجاد(ع) بخش حق فرزند بر پدر و مادر از جمله منابع خوب برای تربیت مهدوی کودکان است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار