247723
۱۷ شهریور ۱۴۰۲
ادبیات کودک و نوجوان

سهم اندک دفاع مقدس از ادبیات کودک و نوجوان

سهم دفاع مقدس و موضوعاتی مثل ایثار و شهادت از ادبیات کودک و نوجوان تقريبأ غیرقابل ملاحظه است.

به گزارش کودک پرس ، اردیبهشت سال‌ جاری رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک بازدید سه‌ ساعته از سی‌ و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند.

تاکید بر مطالعه کتاب توسط جوانان و نوجوانان، توجه مسئولان به مقوله نشر و کاغذ، موضوع آثار ترجمه، ادبیات دفاع مقدس و کتاب کودک و نوجوان از سرفصل‌هایی بود که در این دیدار به آن‌ها اشاره داشتند.

معظم‌له سال ۱۳۷۴ در خصوص اهمیت مطالعه کتاب فرموده بودند: «من اگر بدانم هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه‌اش این باشد که مردم کتابخوان بشوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم.»

حضرت امام خامنه‌ای در دیدار اخیرشان از نمایشگاه کتاب به مطالعات‌شان در زمینه‌های مختلف پرداخت و تصریح کردند: من همه‌جور کتابی را می‌خوانم؛ این‌که از کجا شروع شده، این‌ها تاریخ است و خیلی اهمیتی ندارد. من کتاب زیاد می‌خوانم و کتاب فنی و تخصصی، علمی، رمان و به‌خصوص کتاب خاطرات می‌خوانم. کتاب خاطرات مربوط به دفاع مقدس و دفاع از حرم خیلی باارزش است و یک گونه جدید از کتاب‌سازی و تولید کتاب است که الحمدلله راه‌افتاده و نویسندگان خانم هم در این زمینه خیلی فعال هستند و نوشته‌های زیادی دارند و از آن‌ها زیاد می‌خوانم.

نکته مهم دیگر و مورد تاکید ایشان درخصوص ادبیات کودک و نوجوان بود که درباره آن بیان داشتند: بنده بر کتاب کودک و نوجوان هم تأکید دارم؛ خوشبختانه دیدم در چندین غرفه بر این مسئله کار شده و باز تأکید می‌کنم برای کودکان و نوجوانان هرچه می‌توانند کتاب تهیه کرده و ما را از کتاب‌های بیگانه بی‌نیاز کنند که بتوانیم کتاب‌های با فرهنگ و جهت‌گیری‌های خودمان را در اختیار نوجوانان‌مان بگذاریم.

توجه دادن رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که همگان مهم‌ترین ویژگی ایشان را در مطالعه و کتاب‌خوانی و علم و فرهنگ می‌دانند به ادبیات دفاع مقدس و همچنین تاکید ایشان بر لزوم برطرف کردن خلا کتاب برای کودکان و نوجوانان و تمرکز بر تولید کتاب‌های تالیفی در این زمینه این نتیجه را انعکاس می‌کند که بایستی متولیان اصلی ادبیات دفاع مقدس به موضوع دفاع مقدس بپردازند.

بی‌شک ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز و یگر شهدای کشورمان سوژه‌های نابی برای تولید محتوا برای مخاطبین کودک و نوجوان خواهند بود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به‌عنوان متولیان اصلی، و ناشران خصوص و دولتی در این زمینه باید احساس تکلیف داشته باشند و زمینه‌ساز تولید ادبیات دفاع مقدس برای مخاطب کودک و نوجوان باشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار