موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
24719
۰۲ مهر ۱۳۹۶
نویسنده کودک و نوجوان عنوان کرد؛

امروز لازم است واقعه کربلا و دیگر وقایع دوران اسلام را برای کودکان و نوجوانان روشن کنیم

سوسن طاقدیس نویسنده کودک و نوجوان معتقد است که نباید صحنه کربلا برای کودکان فجیع و خون‌آلود جلوه داده شود و همچنین نباید همه چیز را نیز خوب و زیبا جلوه داد که کودک در خیالاتش زندگی کند.

به گزارش کودک پرس ، نویسنده کودک و نوجوان، با بیان اینکه سوالاتی برای کودکان و نوجوانان درباره نهضت امام حسین (علیه‌السلام) و واقعه عاشورا به وجود می‌آید اظهار کرد: کودکان می‌پرسند چرا امام حسین (علیه‌السلام) با آنکه می‌دانست قرار است به شهادت برسد، باز هم خانواده‌اش را با خود همراه کرد و یا چرا این جنگ اتفاق افتاد و باید به این گونه سوالاتشان پاسخ داده شود. در جای دیگر احادیثی داریم که خانمی به نام ارینب وجود داشته و یزید می خواسته او را به عقد خود درآورد و امام حسین (علیه‌السلام) مانع شده و اصل اختلاف یزید و امام حسین(علیه‌السلام) بر سر این موضوع بوده است و در این گونه روایت‌های کذب، ماه محرم، کربلا و این وقایع تا حد پایین‌ترین مسائل تحلیل می‌شود؛ به طوری که انگار رقابت در عاشورا بر سر یک زن بوده است.

این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: بیشتر از هر چیزی امروز لازم است واقعه کربلا و دیگر وقایع دوران اسلام را برای کودکان و نوجوانان روشن کنیم؛ چرا که این اتفاقات رخ داده است.

وی همچنین گفت: در روایت عاشورا و دیگر مضامین دینی و مذهبی، هیچ شخصیتی را نباید جای خدا بنشانیم. اگر از خدا نگوییم و نگوییم که امام حسین برای خداوند و احیای دین، نهضت عاشورا را به راه انداخت، به دین و مسلمانی خود لگد زده ایم.

طاقدیس با تاکید بر اینکه قرآن برای کودکان هم نوشته شده است، عنوان کرد: خداوند قرآن را هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان نازل کرده است. پس ما خیلی چیزها را می‌توانیم برای بچه‌ها مطرح کنیم. جدا از قواعدی که در قصه های کودکانه و خردسالانه آورده شده است، متاسفانه در این گونه آثار دینی و مذهبی، مخاطب را با پایین‌ترین درک ممکن در نظر می‌گیریم. این‌ها چیزهایی است که باید برای کودک توضیح دهیم و او هم با سطح درک و فهم خودش هر چقدر از موضوع را که می تواند بفهمد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است که با زبان کودکانه نویسنده بتواند با مخاطب بهتر ارتباط برقرار کند و از توانایی‌های نویسندگی خود در این راستا استفاده کند. اما اینکه بگوییم این حرف‌ها برای مخاطبان کودک و نوجوان بزرگ و ثقیل است درست نیست. خدا خیلی مفهوم بزرگی است، اما اگر همین موضوع از سنین پایین در ذهن فرد جا نیفتد، در بزرگ‌سالی بسیار سخت‌تر می تواند به آن برسد. هر حرفی، حتی فلسفی ترین حرف‌ها را می‌توان به کودک گفت به شرطی که زبان خاص او را پیدا کنیم. خیلی از نویسندگانی که در این حوزه هستند نمی‌توانند از پس چنین کاری بربیایند؛ چرا که تخصص لازم را در این زمینه ندارند. عده زیادی نویسنده داریم که حقیقتا نویسنده کودک و نوجوان نیستند. نویسنده کودک واقعی اگر این کار را به دست بگیرد و بنویسد می توانیم اصل و اصول دین را به کودکان بگوییم و آن‌ها هم به درستی بفهمند.

این نویسنده با تاکید بر اینکه دنیای ما، دنیای کشمکش و چالش و زد و خورد است، عنوان کرد: اینکه بچه ها را خیلی استرلیزه بار بیاوریم، در واقع آن‌ها را در برابر آینده آماده نکرده ایم. البته قبول هم ندارم که واقعه عاشورا را برای مخاطب کودک و نوجوان با آب و تاب بسیار و با جزئیات تعریف کنیم. معتقدم در این زمینه باید از افراط و تفریط بپرهیزیم. ما در عین اینکه نباید برای مخاطب کودک، صحنه کربلا را فجیع و خون‌آلود جلوه دهیم، همان‌طور نباید همه چیز را خوب و زیبا نشان دهیم که کودک در خیالات خود زندگی کند و در مراحل بالاتر و با مواجه شدن با واقعیت زندگی، شوکه و دچار مشکل شود.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار