2469
۰۲ شهریور ۱۳۹۵

چاپ کتاب یک شاعر بزگترین جایزه اوست

بابک نیک طلب: حوزه هنری کودک و نوجوان در استان تهران فعالیت خود را در یک سال اخیر با فرم و شکل جدیدی آغاز کرده است، نشست های تخصصی نقد و بررسی مجموعه شعرهای کودک و نوجوان اول هر ماه در نظر گرفته شده است.

به گزارش کودک پرس     نیک طلب ادامه داد: فعلا کتاب های منتشر شده در سال های 93 و 94 که اغلب کاندیداهای جشنواره های مختلف مثل فجر، پروین و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است در این جلسات نقد می شود. یکی از کتاب های ارزشمندی که در سال 94 منتشر شده است هیولای مهربان اثر مریم زرنشان شاعر مقیم همدان است.

وی با اشاره به پشتکار مریم زرنشان بیان کرد: ایشان بارها با اشتیاق از همدان به تهران می آمدند و در جلسات شعر شرکت می کردند تا بیاموزند و یاد بگیرند. تاثیر آن تلاش ها را امروز می بینیم و شاهد هستیم که آثار ایشان به مرور در حال چاپ شدن است.

این منتقد ادبی بزرگترین جایزه یک شاعر را چاپ کتابش دانست و افزود: کتاب مانند فرزند نویسنده و یا شاعر است، حال ممکن است این کتاب رنگ و لعاب داشته باشد یا نه. بعد از تولد این فرزند آن را ارزیابی می کنیم اما در هر حال این فرزند برای مادرش زیباست.

نیک طلب تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر نقد کتاب هایی که حتی هنوز مدتی از چاپ آنها نگذشته بود را در مجله ای به نام کتاب ما شاهد بودیم، هنوز کتابی چاپ نشده و مردم ندیدند نقد می شد این باعث می شد که دیگر کسی سراغ آن کتاب ها نمی رفت و آنها را نمی خرید اما جلسات نقد و بررسی که در حوزه هنری شکل گرفته است کتاب ها را با فاصله زمانی یکی دو سال از چاپ آنها نقد و بررسی می کنند.

این شاعر با بیان اینکه تولیدکنندگان کتاب به تعبیری متن را نمی خوانند، عنوان کرد: دوستانی که کتاب را تولید می کنند تصورشان از کتاب یک مجموعه نقاشی است و می خواهند کتاب متن نداشته باشد. به خاطر دارم کتاب پرنده و فال از آقای داود لطف الله در قطع بزرگی چاپ شد و حروفچینی آن طوری بود که ناخوانا بود.

وی اظهار داشت: متاسفانه یا خوشبختانه در سال های اخیر حوزه هنری رنگ و لعاب خوبی به کتاب ها داده است و ما شاهد به کار بردن کاغذ خوب و رنگ آمیزی خوب برای کتاب ها هستیم اما از نظر فونت اینطور نیست. باید برخی از مسایل چاپ حل شود تا کتاب ها به نحو شایسته تری عرضه شود.

نیک طلب با بیان اینکه ما در کار مقید به مخاطب هستیم، گفت: ما در بکارگیری زبان محاوره یا عامیانه برای گروه سنی پیش دبستان آزادیم چون این گروه بیشتر می شنوند اما در دوره دبستان ما یک سری قیودی داریم که برگرفته از زبان معیار ماست که هزار سال قدمت دارد زبانی که زبان فردوسی است.

منبع:   شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار