243676
۲۳ اسفند ۱۴۰۰

زنجان | غربالگری بینایی بیش از 40 هزار کودک

سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۴۰ هزار و ۱۳۸ کودک ۳ تا ۶ سال غربال بینایی شده اند. که از این تعداد ۲۰ هزارو ۷۵۰ کودک در شهر و ۱۹ هزار و ۳۸۸ کودک ساکن روستا هستند.

به گزارش کودک پرس ،سلمان حسینی با بیان اینکه ضروری است تمامی کودکان ۳ تا ۶ سال، هر ساله برای غربال تنبلی چشم مراجعه نمایند افزود مراکز مثبت زندگی به عنوان پایگاههای دایمی غربال بینایی در سراسر استان آماده سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال هستند.

وی خاطر نشان کرد: برنامه های آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها، رصدمعلولیتها، مشاوره ژنتیک، غربالگری تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان وکودکان پیش دبستانی در راستای پیشگیری از معلولیت ها اجرا می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه غربالگری ها مهم ترین ابزارها برای پیشگیری از معلولیت ها هستند، تصریح کرد: در نه ماهه سال جاری تعداد ۸ هزار و ۶۲۴  نوزاد در پایگاه های غربالگری شنوایی تحت پوشش قرار گرفتند.

وی همچنین تعداد افراد بهره مند از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک را ۷۰۴ نفر اعلام نمود و افزود: ارائه خدمات رایگان مشاوره ژنتیک  و پرداخت کمک هزینه انجام آزمایشات ژنتیک ا به مددجویان و افراد دارای شرایط طبق دستورالعمل های بهزیستی کشور انجام می شود.

حسینی در خصوص اهمیت  آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت ها اظهار کرد: در سالجاری تعداد ۱۸۰ زن سرپرست خانوارتحت پوشش معاونت امور اجتماعی، آموزشهایی با موضوعات: سلامت وپیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی –اسکلتی، سلامت بینایی وشنوایی، ژنتیک ومشاوره ژنتیک، پیشگیری از حوادث را در قالب طرح آگاهسازی دریافت نمودند.

وی تصریح کرد:  علاوه بر علل پیش از تولد  بخشی از معلولیتها به دلیل عوامل محیطی در دوران بعد از تولد بروز می کنند. لذا آگاه نمودن خانواده ها در مورد روشهای پیشگیری از معلولیتها تا حد قابل توجهی می تواند زمینه های رشد سالم کودک را فراهم نموده و از بروز معلولیت و ناتوانیهای بعدی جلوگیری نماید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار