243510
۱۸ اسفند ۱۴۰۰

معرفی برگزیدگان دومین مهرواره ملی«پرواز لالایی‌ها»

آیین اختتامیه دومین مهرواره کشوری «پرواز لالایی‌ها» با معرفی برگزیدگان در چهار بخش کودک، نوجوان، بزرگسال، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به کار خود پایان داد.

به گزارش کودک پرس ،آیین پایانی مهرواره پرواز لالایی‌ها صبح روز دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ در گنبدکاووس و با حضور مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، مدیرکل کانون گلستان، رئیس شورای شهر و شهردار گنبدکاووس، معاون فرماندار، مسوولان شهرستانی،و علاقمندان برگزار شد.

افسون امینی، مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با حضور مجازی در این برنامه، گفت:ادبیات شفاهی یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرهنگی هر کشور است؛ ادبیاتی که سینه به سینه در طول هزاران سال از نسلی به نسلی دیگر منتقل و ماندگار شده است و بخشی از هویت ملی هر ملتی را در دل خود دارد.

افسون امینی با بیان اینکه لالایی‌ها، یکی از شکل‌های این نوع از ادبیات هستند اظهار داشت:  دل‌خاسته‌هایی که از عواطف، مشکلات، آرزوها و امیدها لبریزند و بخشی از دنیای واقعی خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زمان خود را بازمی‌تابانند.

وی ادامه داد: پاسداشت فرهنگ کهن و حفظ ادبیات شفاهی بر تک تک هر فرد یک جامعه فرض است، چرا که زیرساخت‌های فرهنگی یک جامعه بر آن بنا شده است.

امینی تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی با استمرار و مداومت نتیجه می‌دهند و به بار می‌نشینند؛ دومین مهرواره پرواز لالایی، برنامه‌ای امیدبخش است که امیدوارم با تداوم به عنوان یک برنامه‌ی مهم فرهنگی در استان گلستان ماندگار شود و در سایر استان‌ها نیز ادامه یابد.

او در پایان از همه‌ی عوامل برگزاری این مهرواره و مدیریت استان که در برگزاری این برنامه‌ی خوب و مهم اهتمام داشتند، قدردانی کرد.

محبوبه رجب نسب، مدیرکل کانون گلستان

مدیرکل کانون گلستان در ابتدای برنامه ضمن قدردانی از مدیرعامل کانون کشور،  معاونین، و مدیران ستادی  و کارکنان کانون گلستان به جهت همراهی در اجرای برنامه، همچنین قدردانی از کارکنان زحمتکش مراکز گنبد و مشارکت و همراهی صمیمانه‌ی شهرداری و شورای شهر گنبد، ضمن تشریح اهداف این مهرواره شامل ترویج میراث معنوی لالایی، احیای لالایی‌های اقوام و خلق آثار جدید، گفت: لالایی‌‎ها طیف‌های رنگارنگی از آرزوها، نیایش‌ها، بیان درد و رنج مادران برای فرزندان، انتقال احساسات، عواطف و عشق میان فرزند و والدین است.

محبوبه رجب نسب با توجه به تنوع قومی و زبانی در ایران اسلامی بویژه استان گلستان، بیان داشت: یکی دیگر از اهداف برگزاری این مهرواره حفظ سنت و فرهنگ کهن اقوام مختلف بود تا نسل جدید بتواند با پیشینه‌ی خود ارتباط برقرار کند و برگزاری این برنامه در سنین مختلف یکی از دلایل آن بود.

وی با بیان اینکه لالایی‌ نوعی ادبیات شفاهی است گفت: سادگی زبان و کاربردی بودن آن رمز ماندگاری لالایی‌ها بوده است.

رجب نسب در ادامه با برشمردن بخش‌های مختلف مهرواره شامل چهار بخش«کودک»، « نوجوان»، « بزرگسال»، « پدربزرگ و مادربزرگ‌ها» گفت: کانون استان گلستان، در سال قبل این برنامه را در سطح ملی برگزار کرده بود که امسال با افزایش بخش‌های آن، با همت بیشتری برگزار شد.

او با بیان اینکه هدف اصلی همه ی برنامه های کانون،  تمرکز و توجه  به مهمترین رکن توسعه فرهنگی یعنی توسعه نیروی انسانی ست، گفت: مهمترین حوزه ی توسعه ی نیروی انسانی تربیت فکر کودکان و نوجوانان است اشاره کرد که کانون پرورش فکری با هدایتگری مربیان و برگزاری آموزش‌های مهارت‌های زندگی، این وظیفه مهم را بر عهده دارد و برای تحقق این رسالت مهم نیازمند همراهی و مشارکت همه ی بخشهای دولتی و خصوصی است.

مدیرکل کانون گلستان در پایان صحبت‌های خود، با اعلام اینکه ۸۵۸ اثر ارسالی با گویش‌های مختلف از استان‌های کشور دریافت شد،  از همراهی تمام کسانی که در برگزاری این مهرواره، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان را همراهی کردند، تشکر کرد.

پرویز ناصری، رئیس شورای شهر گنبدکاووس

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس نیز دراین مراسم گفت: نگرش شورای شهر و شهرداری در دور جدید فعالیت توجه به حوزه فرهنگ و تهیه پیوست فرهنگی برای همه برنامه‌ها و اقدامات است و در همین ارتباط تاکنون چند جشنواره فرهنگی با مشارکت سایر دستگاه‌ها انجام شده و در سال آینده نیز بیشتر برگزار خواهد شد.

پرویز ناصری افزود: گنبدکاووس با تنوع اقوام و فرهنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای در استان گلستان و کشور دارد و تلاش داریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی که ریشه در فرهنگ، آداب و سنن اقوام ساکن در این شهرستان دارد، به حفظ و ماندگاری آن کمک کنیم.

سید علی اصغر موسوی، شهردار گنبدکاووس

شهردار گنبد کاووس نیز در ارتباط تصویری مجازی در خصوص این مهرواره گفت: مجموعه شهرداری گنبد کاووس و شورای اسلامی شهر با همکاری کانون پرورش فکری استان گلستان نسبت به برگزاری دومین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها با هدف ماندگاری و ایجاد صمیمیت بین اعضای خانواده و با استفاده مناسب و درست از فضای مجازی که امکاناتی را فراهم کرده تا بتوانیم در برقراری تعامل بین نسل‌ها، قدم‌های مؤثر و ارزشمندی برداریم.

علی اصغر موسوی افزود: از دیگر اهداف مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها آشنایی و شناخت بیشتر با فرهنگ و هویت اقوام ایرانی اسلامی، ترویج آداب و رسوم محلی، ایجاد پویایی و نشاط در بین کودکان ونوجوانان، تاثیر لالایی‌ها در صمیمیت حاکم برفضای خانواده‌ها، افزایش ارتباط چشمی وشنیداری اعضای خانواده با یکدیگر بود.

سیده محدثه حسینی

سیده محدثه حسینی نیز به‌عنوان نماینده هیئت داوران بیانیه داوری این مهرواره را قرائت کرد.

پخش لالایی‌های برگزیده، اجرای رقص خنجر توسط نوجوانان گنبدی، اجرای موسیقی زنده و اهدای جوایز از جمله برنامه‌های دیگری بود که در این آیین برگزار شد.

اسامی برگزیدگان دومین مهرواره ملی پرواز لالایی‌ها

برای دیدن گزارش تصویری این مراسم « اینجا» مراجعه نمایید.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار