243094
۳۰ بهمن ۱۴۰۰

سرپرستی ۱۲۵۶ کودک در سال جاری واگذار شد

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۲۵۶ مورد فرزندخواندگی صورت گرفته است که از این تعداد ۲۷۲ مورد با حکم قضایی به صورت امین موقت بوده و ۹۸۵ مورد نیز براساس حکم قضایی فرزندخوانده شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ،سعید بابایی، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور درباره آخرین آمار فرزندخواندگی در سال جاری گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰، سرپرستی ۱۱۹۲ کودک تحت پوشش سازمان بهزیستی به زوج‌های بدون فرزند واگذار شده است.

وی ادامه داد: استان تهران با ۲۳۶ کودک و استان خراسان رضوی با ۲۲۲ مورد بالاترین میزان فرزندخواندگی را داشته‌اند همچنین از ابتدای سال تاکنون در استان ایلام هیچ موردی از فرزندخواندگی گزارش نشده است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آمار زوج‌های دارای فرزند که در سال ۱۴۰۰ سرپرست یک کودک را نیز برعهده گرفته‌اند، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵۲ زوج دارای فرزند، سرپرستی کودکان بی‌سرپرست را نیز پذیرفته‌اند که استان‌های خراسان رضوی و اصفهان با ۸ مورد بالاترین آمار را در این بخش دارا بوده‌اند.

بابایی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نیز در ۱۲ مورد سرپرستی کودکان به زنان مجرد واگذار شده است و بیشترین آمار با ۴ مورد متعلق به استان کرمان است.

به گفته مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در مجموع ۱۲۵۶ مورد فرزندخواندگی از ابتدای سال تاکنون صورت گرفته است که از این تعداد ۲۷۲ با حکم قضایی به صورت امین موقت بوده و ۹۸۵ مورد نیز براساس حکم قضایی فرزندخوانده شده‌اند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه تعداد خانواده همچنان در نوبت سرپرستی هستند؟ ادامه داد: در حال حاضر ۲۶ هزار خانواده در فرایند فرزندخواندگی هستند؛ یعنی کارشان در مراحل مختلف است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که چه تعداد کودک همچنان در مراکز شبه خانواده و شیرخوارگاه‌ها نگهداری می‌شوند؟ ادامه داد: آمار کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تحت سرپرستی سازمان در طول سال‌های اخیر نرخ نسبتا ثابتی داشته و حدود ۱۰هزار نفر بوده است، چون تاکید سازمان بر توانمندسازی خانواده و بازپیوند کودک به خانواده و یا نگهداری و حمایت از کودک در خانواده زیستی (جد پدری و…) و همچنین فرزندخواندگی بوده است.

بابایی درباره آمار کودکانی که به دلیل کرونا والدین خود را از دست داده و تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: کودکی تحت پوشش حوزه شبه خانواده قرار می‌گیرد که بی سرپرست مطلق و یا بدسرپرست با علت‌های مشخص و به واسطه سلب حضانت قاضی به بهزیستی سپرده شود؛ بنابراین تنها بر این اساس هیچ کودکی به بهزیستی واگذار نشده است. البته اگر بر اساس کل حوزه اجتماعی در نظر گرفته شود که حوزه زنان سرپرست خانوار را نیز شامل می‌شود، احتمالا تعداد بیشتری تحت پوشش سازمان قرار گرفته اند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که سالانه چه تعداد فرزند تحت پوشش سازمان از حمایت خارج می‌شوند و با توجه به تورم و مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد چه تمهیداتی برای فرزندان تحت پوشش سازمان که به سن ۱۸ سالگی رسیده‌اند دارید و چه تعداد در حال حاضر از این امکانات و اقدامات بهره‌مند شده‌اند، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۵۰۰ نفر از نوجوانان تحت سرپرستی سازمان به سن ۱۸ سالگی می‌رسند. بر خلاف گذشته در حال حاضر این نوجوانان به علت رسیدن به این سن ترخیص نمی‌شوند. ملاک توانمندی نوجوانان تحت سرپرستی و اطمینان از وضعیت مطلوب آنان پس از مستقل شدن است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در تیرماه امسال هم دستورالعمل جامع حمایت از این عزیزان به تصویب رسید که سطح حمایت‌ها را به چشم شکل گیری افزایش داده است تا به صورت مطلوب استقلال یابند. امیدوارم با حمایت دولت و مجلس در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار ویژه‌تری برای این عزیزان اختصاص یابد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار