موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
243090
۳۰ بهمن ۱۴۰۰

دستگیری بیش از هزار کودک عراقی به اتهام امنیتی در سال گذشته میلادی

سازمان ملل متحد گزارش داد که مقامات عراقی سال گذشته بیش از هزار کودک را به اتهامات مربوط به امنیت ملی، به ویژه ارتباط مشکوک آنها با داعش، بازداشت کرده اند که برخی از آنها کمتر از ۹ سال سن داشتند.

به گزارش کودک پرس ،در این گزارش آمده است که «علیرغم کاهش قابل توجه حملات داعش در اثر از دست دادن اکثر مناطق تحت کنترل خود طی چهار سال گذشته، بازداشت کودکان شاهد افزایش قابل توجهی بوده است.

سازمان ملل متحد ادعا کرد : «بسیاری از این کودکان به دلیل ادله و شواهد نادرست، دستگیر و شکنجه شدند تا زمانی که که همکاری خود با داعش اعتراف کردند».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی در این خصوص اعلام کرد که در اواخر سال ۲۰۱۸ با پسرانی که به ظن عضویت به داعش در اقلیم کردستان عراق بازداشت شده بودند، مصاحبه کرده و در آن «برخی از کودکان گفتند که برای مبارزه با این گروه به کار گرفته شده‌اند، در حالی که برخی دیگر گفتند که به عنوان آشپز و راننده کار می کردند یا فقط برای چند روز در آموزش شرکت کردند».

در ادامه این گزارش آمده است: «بیشتر پسران گفتند که بازجوها آنها را شکنجه می‌کردند تا اعتراف بگیرند. آنها گزارش دادند که گاهی اوقات با لوله‌های پلاستیکی، کابل‌های برق یا میله، برای ساعت‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. تقریباً همه آنها گفتند که در نهایت به ارتباط خود با داعش اعتراف کردند و معتقد بودند که چاره دیگری نداشتند».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر که مقرش در نیویورک است، تأکید کرد که «قانون بین‌المللی، به کارگیری یا استفاده از کودکان توسط گروه‌های مسلح را ممنوع می‌کند، اما عراق با وجود نداشتن شواهدی مبنی بر دخالت آنها در جنایات خشونت‌آمیز، با آنها به‌عنوان مجرم رفتار می‌کند».

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد که «به‌جای بازداشت و تعقیب کودکان مظنون به عضویت در داعش، عراق باید با سازمان ملل متحد همکاری کند و باید برنامه‌هایی را اجرا کند که این کودکان را دوباره در جوامع خود ادغام کند و به آنها اجازه دهد به مدرسه بازگردند و زندگی خود را از سر بگیرند».

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار