24081
۲۸ شهریور ۱۳۹۶

رقابت شهریه مهدها در شیراز

نگرانی از وضع مهدهای کودک با افزایش 14-15 درصدی شهریه آنها در سال جاری شدت گرفته و تعدادی از والدین انتقادهای خود را نسبت به این موضوع در مراجعه حضوری یا تماس تلفنی به دفتر روزنامه مطرح کرده اند.

به گزارش کودک پرس ،
در آستانه آغاز سال تحصیلی شهریه مهدهای کودک به یکی از مهمترین دغدغه های مادران و پدرانی تبدیل شده که ناگزیرند فرزندان خود را در ساعاتی از روز که سرگرم کار، تدریس و یا تحصیل هستند به مهدهای کودک بسپارند.
به طور طبیعی هر سال حدود ۱۰ درصد به شهریه مهدها افزوده می شود و متناسب با خدماتی که ارائه می شود میزان شهریه های مهدهای کودک متغیر است. نگرانی از وضع مهدهای کودک با افزایش 14-15 درصدی شهریه آنها در سال جاری شدت گرفته و تعدادی از والدین انتقادهای خود را نسبت به این موضوع در مراجعه حضوری یا تماس تلفنی به دفتر روزنامه مطرح کرده اند.
از تیرماه امسال بنا بود شهریه های مهدهای کودک با درصدی افزایش همراه باشد، این درحالی است که افزایش شهریه ها نارضایتی بسیاری در پی داشته و بسیاری از والدین به سختی از پس پرداخت هزینه موجود بر می آیند.
برآورد قیمت در برخی مهدهای کودک شیراز نشان می دهد برای 9 ماه نگهداری کودک شهریه ای 10 میلیون تومانی از خانواده ها اخذ می شود؛ در واقع این مهدها با امکانات قابل ارائه مبلغی بیشتر از یک میلیون تومان در ماه به عنوان شهریه دریافت می کنند.
«نجمه» مادر مائده 4 ساله است که از خردادماه امسال فرزندش را در یکی از مهدهای کودک در فرهنگ شهر ثبت نام کرده ؛ آنطور که او می گوید شهریه یک سال کودکش با خدمات جانبی همچون سرویس مدرسه چیزی در حدود 5 میلیون تومان شده است. مریم مادر باراد که ساکن خیابان برق است هم برای ثبت نام کودک خردسالش در مهد کودکی در همان منطقه 3 میلیون و 500 هزار تومان شهریه پرداخت کرده که با برآورد هزینه ماهانه او برای نگهداری فرزندش در هر ماه 300 هزار تومان هزینه کرده است.
شهریه های هنگفت اخذ شده در مهدهای کودک ابهاماتی در ذهن ایجاد می کند که چه نوع خدماتی و با چه سطح کیفتی در این مهدها ارائه می شود که تا این اندازه پر هزینه است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس در پاسخ به خبرنگار ما می گوید: مهدهای کودک نرخ شهریه دارند و این نرخ بسته به امتیازی که هر مهدکودک دریافت کرده تعیین می شود.
او با اشاره به اینکه مهدهای کودک شهر شیراز در 5 منطقه تقسیم بندی شده اند، تاکید می کند: هر منطقه مهدهایی با امتیازهای یک ستاره،2 ستاره و 3 ستاره دارد که شهریه مهدها براساس ستاره و امتیازی که کسب کرده اند تعیین شده است.
« فروتن» با اشاره به تقسیم بندی مناطق اظهار می دارد: شهریه مهدهای کودک طبقه بندی شده در 5 منطقه با توجه به اجاره بها، موقعیت، مکان و امکانات قابل ارائه مشخص شده و طبیعتا هزینه شهریه قابل اخذ در این مهدها با یکدیگر تقاوت دارد.
وی با تاکید مجدد بر اینکه مهدهای ما بسته به ستاره ای که دریافت می کنند شهریه متفاوتی اخذ می کنند، یادآور می شود: مثلا در منطقه یک شیراز در مهدی 3 ستاره شهریه ثابت تا 273 هزار تومان و در مهدی یک ستاره در همین منطقه شهریه ثابت 210 هزار تومانی دریافت می شود.
او خاطرنشان می کند که در کنار مهدهای ستاره دار ما  مراکز رفاه کودک هم در شیراز داریم که شهریه ثابت آن از حداقل480 تا حداکثر 700 هزار تومان تعیین می شود. وی در ادامه اضافه می کند: این مراکز شهریه مشخص دارند و بسته به خدماتی که ارائهمی دهند این شهریه از پایتخت تعیین می شود.
**مهد کودک دولتی نداریم
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مهدهای کودک همگی خصوصی بوده و ما مهدکودک دولتی نداریم تصریح می کند: البته شهریه مهدهای کودک جدای از منطقه و ستاره ای که دریافت می کنند به شیفت هایی که کودک را پذیرش می کنند نیز بستگی خواهد داشت.
فروتن از بیش از 200 مهدکودک در شیراز نام می برد که همگی خصوصی بوده و شیفت متغیر دارند.
او با اشاره به اینکه شهریه ها براساس دستورالعمل تعیین شده است، می گوید: نرخ شهریه بسته به زمان شیفت مهدکودک متفاوت بوده و این مسئله به خانواده ها گوشزد می شود.
فروتن با تاکید بر اینکه شاخصه های تعیین ستاره ها براساس آن چیزی است که سازمان بهزیستی کشور تعیین کرده، اظهار می دارد: عملکرد مهدها طبق ضوابط ارزیابی و برآورد می شود و این ارزیابی ها در چارچوبی مشخص به مهدهای شهرستانی ارجاع داده می شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس تصریح می کند: ممکن است مهد کودکی با افزایش نیرو، فضا و یا امکانات بیشتر از یک ستاره به 3 ستاره ارتقا یابد در این صورت نرخ برای سال جدید این مهدکودک متفاوت خواهد بود.
وی همچنین از تبدیل برخی مهدهای کودک به مرکز رفاه کودک نیز خبر داده و یادآور می شود: نرخ مرکز رفاه کودکان مستقیم از تهران مشخص شده و به مدیریت مجموعه انتقال داده می شود که این نرخ نیز در مراکز رفاه یکسان نیست و براساس شاخصه های مربوطه تعیین می شود.
فروتن ادامه می دهد: البته نرخ اولیه اعلام شده شهریه ثابت است و با خدماتی همچون آلبوم عکس، لوازم تحریز، جشن ها و … که در مهدها در نظر گرفته می شود هزینه ها افزایش خواهد داشت.
**رسیدگی به تخلفات
معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس در مورد تخلف صورت گرفته در مهدهای کودک می گوید: امکان تخلف در همه اصناف وجود دارد اما خانواده ها می توانند در صورتی که شکایت دارند آن را اعلام کنند.
فروتن تصریح می کند: تمام تابلوهای سردر مهدهای کودک شماره تلفن رسیدگی به شکایات را دارند و افراد می توانند برای رسیدگی به شکایات و کسب اطلاعات بیشتر با این شماره ها تماس برقرار کنند؛ همچنین تلفن رسیدگی به شکایات در پوسترهای نصب شده در دفاتر مهدها وتابلوهای اعلان قرار گرفته است. این مقام مسئول عنوان می دارد: در نرخ نامه هایی هم که مهدهای کودک دارند شماره رسیدگی به تخلف درج شده و این امکان برای پیگیری خانواده ها فراهم است. وی با اشاره به اینکه بازرسان اصناف ماهانه و به صورت مجزا از مهدها و دفاتر آنها بازرسی می کنند، اظهار می کند: اگر تخلفی سر زده باشد امکان رسیدگی وجود دارد؛ ما مهدها را موظف کرده ایم با والدین قرارداد مالی منعقد کنند تا در جریان ریز حساب ها و هزینه های قابل پرداخت قرار گیرند. 

 

منبع: افسانه

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار