238368
۲۴ تیر ۱۴۰۰

ضروری بودن برگزاری جلسه مشترک انجمن اوتیسم و بهزیستی

انجمن اوتیسم ایران در حال حاضر نیازمند برگزاری نشست ویژه برای ارائه گزارش بهزیستی درباره حمایت های آن سازمان نسبت به کودکان اوتیسم است تا از یک سو چالش ها و مشکلات عدیده خانواده اوتیسم برای چندمین بار مطرح شود و از سوی دیگر بهزیستی بتواند در برنامه راهبردی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی جامع و مدونی از رسیدگی به نیازهای خانواده دارای اوتیسم داشته باشد.

به گزارش کودک پرس ،سعیده صالح غفاری روز پنجشنبه افزود:چالش های پیش روی فرزندان اوتیسم از نحوه ارائه رسیدگی مراکز مراقبت و روزانه بهزیستی در کل کشور در دوران کرونا تا اثربخشی این خدمات را دربرمی‌گیرد و این سئوال مطرح می‌شود که این خدمات چقدر اثربخش بوده است و آیا مدیران مراکز و خانواده‌هایی که از مراکز خدمت می گیرند از نحوه ارائه خدمات طی دو سال گذشته رضایتمندی نسبی داشته‌اند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: در بخش مراکز شبانه‌روزی تابحال چه تعداد مجوز از سوی بهزیستی صادر شده است درحالیکه بزرگترین چالش بزرگسالان اوتیسم نبود مراکز نگهداری شبانه‌روزی است.

غفاری با اشاره به راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در کشور افزود: از سوی دیگر راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در رسیدگی به نیازهای خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم چه نقشی داشته است. این خانواده‌ها با مشکلات عدیده و جدی در زمینه اضطراب افسردگی طلاق و خودکشی مواجه هستند و آمار جدایی والدین در این خانواده‌ها را بسیار افزایش داده است. سازمان بهزیستی چگونه می‌تواند در پیشگیری از این امر موثرتر از گذشته عمل کند. از سوی دیگر در امر اشتغال و راه‌اندازی مراکز مهارت‌آموزی برای کودکان بالای ۱۲ سال چه تمهیداتی اندیشیده‌ایم.

وی تصریح کرد: در زمینه دختران دارای اوتیسم تاکنون هیچگونه ارائه خدمات تخصصی صورت نپذیرفته است درحالیکه جامعه دختران دارای اوتیسم رو به بزرگسالی و به ویژه چالش های بعد از بلوغ این دختران قابل توجه ویژه است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: در هفته گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته‌ایم. سازمانی که یکی از بزرگترین و مهمترین سازمان های متولی امر رسیدگی به نیازهای طیف اختلال اوتیسم در ایران است. نقش و جایگاه بهزیستی از دو منظر قابل اهمیت و بررسی است. اول آنکه طیف اختلالات اوتیسم در بهزیستی زیرمجموعه معلولین و افراد با نیازهای ویژه قرار دارد و متولی اصلی امر رسیدگی به نیازهای افراد کم توان یا با نیازهای ویژه بهزیستی است.

غفاری ادامه داد: از سوی دیگر در اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان و کمیته ای که نقش بررسی رسیدگی به نیازهای این جامعه بزرگ را برعهده دارد نیز در بهزیستی تعریف شده است. در بخش غربال سطح ۲ یا فرزندان بالای ۲ سال سازمان بهزیستی اثربخش‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه در امر توانبخشی و ارائه خدمات کار درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی و مراکز مراقبت های روزانه از کودکان زیر ۱۲ سال اوتیسم بیش از ۹۰ مرکز در کل کشور تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: این مراکز متولی رسیدگی به این امر هستند. در بحث راه‌اندازی و اداره مراکز نگهداری موقت نیز سازمان بهزیستی مهمترین نقش و اثر را عهده‌دار است. در راه‌اندازی مراکز نگهداری شبانه‌روزی ویژه بزرگسالان یا کودکان طیف شدید یا سطح سه اوتیسم، بهزیستی اثربخش‌ترین نقش را بر عهده دارد. حال که در هفته چهل و یکمین سالگرد تاسیس این سازمان قرار گرفته‌ایم چالش های زیادی از سمت خانواده های دارای فرزند اوتیسم مطرح می شود.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.

از ۲۲ تا ۲۹ تیرماه جاری به نام هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار