موقعیت فعلی شما : خانه/کودک پلاس
23599
۲۵ شهریور ۱۳۹۶
در سالهای اخیر سطح کیفی آثار تصویرگران کودکان و نوجوانان در کشور و بین الملل ارتقا یافته است .

آثار عاشورایی در حوزه کودک و نوجوان بسیار اندک است

کتاب شعر در مقایسه با داستان یا رمان، یک مجموعه کامل و پرحجم نیست و در یک مجموعه شعر کودک یا نوجوان معمولا 10 یا 15 شعر آورده می شود که کمتر به موضوع واحدی می پردازد.

به گزارش کودک پرس ،جواد محقق بیان داشت: یکی از دلایل نبود و یا کمبود شعر کودک و نوجوان این است که کتاب شعر در مقایسه با داستان یا رمان، یک مجموعه کامل و پرحجم نیست و در یک مجموعه شعر کودک یا نوجوان معمولا 10 یا 15 شعر آورده می شود که کمتر به موضوع واحدی می پردازد.
مدیر گروه کودک و نوجوان کتاب سال عاشورایی (جایزه دعبل) ادامه داد: در شعر بزرگسال هم تقریبا و تحقیقا همین طور است، بنابراین نداشتن کتاب شعر عاشورایی برای کودک یا نوجوانان تقریبا طبیعی است مگر اینکه گردآوری از آثار شاعران دیگر باشد.
محقق با اشاره به شمار اندک شاعران عاشورایی در حوزه کودک و نوجوان، اظهار کرد: شرح اتفاقات عاشورا، آن هم برای کودکان به گونه ای که روح لطیف کودک آزرده نشود، کار ساده ای نیست.
وی با طرح این پرسش که «فجایعی که بعد از گذشت بیش از هزار سال هنوز اشک بزرگسالان را در می آورد، با کودک چه خواهد کرد؟» افزود: پس چگونه می توان طرح عاشورا با همه ابعاد تاثیرگذار روحی و روانی این واقعه را برای کودکان، ترسیم و توجیه کرد و در این زمینه باید تمامی جوانب کار در نظر گرفته شود.
این کارشناس ادبی افزود: در مورد نوجوانان البته کار به این سختی نیست و می شود تا حدودی به مسائل و قضایای عاشورا در قالب شعر و شاعری به خوبی پرداخت.
وی گفت: کمبود منابع متقن فارسی، وفور منابع متناقض بازاری، نبودن کارهای پژوهشی مناسب داستان نویسان از جمله سختی های کار است و از طرفی حساسیت کار روی روایات معصومین (ع) و اهل بیت (ع) آنها هم بخش دیگری از این سختی کار به شمار می آید.
محقق با بیان اینکه در سالهای اخیر سطح کیفی آثار تصویرگران کودکان و نوجوانان در کشور و بین الملل ارتقا یافته است، افزود: این ارتقای سطح متاسفانه در تصویرگری کتاب های دینی ایجاد نشده و بخشی از این ضعف بر عهده پژوهشگران است که کارهای اختصاصی برای این حوزه انجام نداده اند.
وی با ذکر مثال هایی ادامه داد: باید تحقیق کرد که لباس مردم در دوره تاریخی مورد نظر چگونه بوده، تزئینات و معماری آن زمان چه ویژگی هایی داشته، وسایل سفر یا تفریح مردم چه بوده و دهها مورد دیگر مانند طرح وسایل و ابزار جنگ یا ظروف مصرفی، رخت آویز، دکمه لباس ها و صدها چیز دیگر که نیاز اساسی پدیدآورندگان ادبیات داستانی و نمایشی است که تقریبا هیچ فرد و نهادی مسئول و متولی آن نیست.
وی با بیان برخی ضعفهای موجود در دستگاههای فرهنگی و هنری افزود: تصویرگیری در کشور ما یا کپی برداری از تصاویر مسیحی – اروپایی است و یا از ذوق و سلیقه و تصورات موهوم تصویرگرغیر پژوهشگر، ناشی می شود که غالبا هم یا باعث اعتراض ممیزان وزارت ارشاد و مردم می شود و یا اطلاعات غلط به مخاطب می دهد و همه آنها هم با یکدیگر مغایرت داشته و باعث تشتت ذهنی خواننده کم سن و سال می شود.
وی حمایت از آثار عاشورایی را وظیفه مردم و دولت دانست و اظهار کرد: این آثار متعلق به کشور است به شرطی که کارگزار مربوطه، سرخود تصمیم نگیرد و اهل مشورت با صاحبنظران باشد.
محقق با بیان اینکه افق دید را باید فراتر از مسئولیت های کوتاه مدت قرار داد، تصریح کرد: کار دولت ها فراهم کردن زمینه و زیرساخت های اصلی است و نه موازی کاری با فعالیت های مردمی و از همین رو دولت باید در این زمینه با همت مضاعف و نیت خیرخواهانه و با کمک متخصصان دلسوز کار مورد نظر را به پیش ببرد.
این کارشناس ادبی کودک و نوجوان در عین حال تاکید کرد: کار خوب، استقبال مخاطب را به همراه خواهد داشت و اکنون بازار فروش کتاب های مذهبی ارزشمند با استقبال خوب خانواده ها و کودکان مواجه است.
جواد محقق متولد 1333همدان ، شاعر، روزنامه نگار، نویسنده و کارشناس ادبی مدیر گروه کودک و نوجوان «جایزه دعبل» کتاب سال عاشورا و نویسنده آثاری از جمله امین قافله وحی، شکفتن در آتش، آفتاب هدایت، کلمات در خط مقدم و بیداری کلمات است.

 

منبع : ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار