23528
۲۲ شهریور ۱۳۹۶

جشن30 کودک دچار اختلال شنوائی مازندران برای ورود به مدارس عادی

30 کودک دچار اختلالات شنوایی مازندران پس از پشت سر گذاشتن یک دوره توانمندسازی زیر نظر بهزیستی ، مجوز ورود به مدارس عادی را در سال تحصیلی جدید اخذ کردند .

به گزارش کودک پرس ،جشن توانمندی این کودکان برای تحصیل در مدارس عادی روز چهارشنبه با حضور خانواده های آنان و جمعی از مسئولان بهزیستی و آموزش و پرورش مازندران در ساری برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی مازندران در این آئین از اختلالات شنوائی به عنوان ‘ سخت ترین و مهم ترین ‘ معلولیت نام برد و گفت که این اختلال سبب می شود تا فرد نتوان ارتباط موثر با افراد جامعه برقرار کرده و منزوی می شود.
سعید آرام افزود : پس از توانبخشی و ورود فرد دچار اختلال توانمند شده به جامعه ، اجتماع باید نقش خود را در برخورد مناسب به عنوان شهروند و ایجاد فرصت های برابر برای آنان ایفا و از هرگونه نگاه تحقیرآمیز به این افراد پرهیز کند تا فرد به زندگی عادی بازگردد.
وی از توانمندسازی کودکان دچار اختلال شنوائی به عنوان یک فرایند نام برد و توضیح داد : این فرایند شامل شناسایی و تشخیص اختلال از طریق غربالگری ، تجویز سمعک ، مداخلات پزشکی و کاشت حلزون و سپس ورود به مراکز آموزشی است .
مدیرکل بهزیستی مازندران دوره زمانی مورد نیاز برای طی این فرایند را 3 تا 4 سال اعلام کرد و گفت که کودکان دچار اختلال شنوائی این فرایند را پیش از قرار گرفتن در سن تحصیل طی می کنند و سپس وارد مدرسه عادی و اجتماع می شوند.
** 6 ماهگی دوران طلائی تشخیص اختلال شنوائی
آرام گفت که هم اکنون 2 مرکز آموزشی برای توانمندسازی کودکان دچار اختلالات شنوایی در مازندران زیر نظر بهزیستی فعال است که هر یک 90 کودک را تحت آموزش تکلم و ارتباط گیری عادی با اجتماع دارند.
وی افزود که سالانه 25 تا 30 کودک از این مراکز فارغ التحصیل شده و به اجتماع عادی باز می گرند.
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین گفت که پارسال 37 هزار نوزاد تازه متولد شده در این استان مورد ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی قرار گرفتند که از این تعداد 66 نوزاد دارای اختلال تشخیص داده شده اند.
بر اساس آمارهای رسمی ، از هر یکهزار کودک در کشور 2 تا 3 کودک دچار اختلال شنوایی هستند.
مدیرکل بهزیستی مازندران گفت که اختلالات شنوایی اگر قبل از 6 ماهگی تشخیص داده شده و قبل از یک سالگی مداخلات طبی صورت گیرد تا حد زیادی از اختلالات بعدی شامل اختلالات گفتاری و یادگیری و نهایتا مشکل در آموزش پیشگیری می شود.
وی یکی از رویکردهای این اداره کل در چندسال اخیر را انجام غربالگری و پیشگیری از معلولیت ها از جمله در بخش شنوایی عنوان کرد و افزود : مداخلات توانبخشی در درازمدت، باعث شد کودکان توانمندشده در حال حاضر قادر به برقراری ارتباط اجتماعی باشند و از مهرماه وارد مدارس عادی شوند.
وی کاشت حلزون را یکی از اقدامات موثر در جهت توانمندسازی کودکان دچار اختلالات شنوایی برشمرد و گفت: از ابتدای رواج این شیوه، کاشت حلزون در 250 کودک در مازندران صورت گرفته که از این تعداد کاشت حلزون 45 کودک در سال گذشته بوده است.
** مشاوره ژنتیک برای پیشگیری
مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین گفت که بیش از 50 درصد اختلالات شنوایی نوزادان در بدو تولد با مشاوره ژنتیک قابل پیشگیری است و براین اساس و اهمیت موضوع مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان از اواخر سال 94 در 22 شهرستان مازندران دایر شد.
وی ، اختلالات عفونت های گوش میانی را موجب اختلالات خفیف در شنوایی دانست و افزود : علاوه بر غربالگری نوزادان، ارزیابی و تشخیص عفونت های گوش میانی در دوران پیش دبستان اقدام جدید بهزیستی در سال جاری است.
آرام گفت که طرح غربالگری شنوایی کودکان 3 تا 5 سال و انجام اقدامات توانبخشی در مهدهای کودک استان نیز از امسال آغاز خواهد شد.
به گفته مدیرکل بهزیستی مازندران پنجهزار و 800 کودک ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش این اداره کل قرار دارند و 2 مرکز توانبخشی و آموزش در این زمینه فعال هستند.

 

منبع:خبرگزاری جمهوری اسلامی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار