موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
23078
۱۴ شهریور ۱۳۹۶

توجه بیشتر به مکتب ها

به گزارش کودک پرس ،دوشنبه سیزدهم شهریور و در ششمین روز از برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان که به نوازندگی تمبک اختصاص داشت گروه های شرکت کننده در گروه های سنی «الف»، «ب» و «ج» در حضور هیات داوران متشکل از نوید افقه، سیامک بنایی، کامبیز گنجه‌ای و مهدی خاکساران به اجرای برنامه پرداختند. تمبک‌نوازها […]

به گزارش کودک پرس ،دوشنبه سیزدهم شهریور و در ششمین روز از برگزاری یازدهمین جشنواره موسیقی جوان که به نوازندگی تمبک اختصاص داشت گروه های شرکت کننده در گروه های سنی «الف»، «ب» و «ج» در حضور هیات داوران متشکل از نوید افقه، سیامک بنایی، کامبیز گنجه‌ای و مهدی خاکساران به اجرای برنامه پرداختند.

تمبک‌نوازها باید به مکتب‌های مختلف توجه کنند

نوید افقه نوازنده و عضو هیات داوران بخش تمبک نوازی در رابطه با کیفیت و پیشرفت اجراهای این دور از جشنواره گفت: کارها از نظر کمی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما باید یک برآیند آماری گرفته شود تا بتوانیم آسیب‌شناسی کنیم  و بفهمیم چرا در مناطقی از کشور شرکت‌کننده نداریم و در مقابل از مناطقی تعداد زیادی شرکت‌کننده داریم. ما باید بدانیم افرادی که شرکت می‌کنند چه جنبه مثبتی از جشنواره را دیده‌اند.

وی ادامه داد: هنرجویان شرکت کننده از نظر کیفی متفاوت بودند. ضمن اینکه اگر هنرجویانی که ضعف‌هایی در کار آنها دیده می‌شود به عنوان نماینده منطقه خود باشند، باید بررسی شود چرا آموزش در آن منطقه ضعیف بوده است. بنابراین نمی‌شود حکم کلی داد. هر استادی می‌تواند هنرجویش را برای شرکت در این جشنواره ترغیب کند. من فکر می‌کنم بزرگترین حُسن جشنواره این است که بتوان با استفاده از آمار به‌دست‌آمده آسیب‌شناسی لازم در زمینۀ آموزش هر منطقه انجام شود. به هر حال جشنواره یک ویترین است. ویترینی که نمایانگر بار آموزشی و فرهنگی است و نشان می‌دهد ما در چه جایگاهی ایستاده‌ و در چه مسیری حرکت می‌کنیم.

این داور دربارۀ علت کاهش هر ساله تعداد اعضای گروه «ج» نسبت به سال گذشته توضیح داد: در تحلیل این موضوع ما باید از حوزه موسیقی خارج شویم. معمولاً افرادی که در گروه سنی «ج» قرار می‌گیرند، ممکن است انگیزه‌های کافی برای کار جدی موسیقی نداشته باشند. برای آنها شادابی و انگیزه‌ای برای این کار وجود ندارد. علاوه بر این مسائل مشکلاتی هم بر سر راه موسیقی وجود دارد که آسان نیست. اینها آسیب‌هایی است که افرادی که خودشان بار مسئولیتی زیادی در زندگی دارند، ترجیح می‌دهند با آن مواجه نشوند.

این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی در رابطه با تأثیر مکتب‌های مختلف تنبک‌نوازی در داوری گفت: از دوره‌ای که تنبک دوباره به آزمون جشنواره اضافه شده نقش داشته‌ام. با هم‌فکری دوستان درس‌هایی از کتاب‌های معتبر مختلف در نظر گرفته شد.در سال بعد تصمیم گرفتیم فراتر برویم به همین جهت  شرکت‌کنندگان را در نواختن آزاد گذاشتیم زیرا در برخی رشته‌ها می‌شود فارغ از تاریخ آن پیش رفت. به هر صورت ما در نتیجه‌ای که گرفتیم دیدیم شرکت‌کنندگان آنچه را که مربوط به تمبک معاصر است می‌دانند، اما شناختی نسبت به تمبک گذشته ندارند. از همین روست که در میان این شرکت‌کنندگان کمتر کسی را می‌بینیم که بخواهد به مکتب‌ها توجه داشته باشد. ما باید ساز و کاری برای آموزش بهتر در نظر بگیریم. سیاست‌گذاری برای آزمون باید به گونه‌ای باشد که بخواهیم لحن‌هایی را نیز به آزمون بیفزاییم.

سطح جشنواره ملی موسیقی جوان بی‌نظیر است

سیامک بنایی نوازنده پیشکسوت تمبک و عضو هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز درباره ارزیابی خود از کیفیت اجراهای شرکت‌کنندگان بخش تمبک گفت: ساز، ضرب و آواز، ارکان موسیقی ایرانی هستند و تمبک (ضرب) به عنوان رکن دوم موسیقی ایرانی، اهمیت ویژه‌ای دارد. در تمبک‌نوازی، موضوع تکنیک بسیار مهم است و تکنیک هم قابل پیشرفت و قابل دستیابی است. به هر روی  شرکت‌کنندگان بخش تمبک همچنان در تکنیک تنبک‌نوازی مشکل دارند اما به نسبت گذشته بهتر شده‌اند که آن هم از صدقه سر خود همین جشنواره است.

بنایی به مشکلات نوازندگان تمبک اشاره کرد و توضیح داد: نواختن ساز و خواندن آواز ایرانی کار دشواری است و همین دشواری است که باعث تفاوت موسیقی ایرانی با موسیقی کشورهای دیگر دنیا می‌شود. همۀ استادان هم به سخت‌بودن سازهای ایرانی اذعان دارند اما سخت بودن دلیل بر این نمی‌شود که نوازنده تمرین نکند و آن را یاد نگیرد. مشکل این است که جوانان ما به خیلی از منابع دسترسی ندارند و خیلی از الگوها را ندیده‌اند. خیلی‌هاشان هم سعی می‌کنند به جای این‌که زیبایی ساز را به گوش مخاطب برسانند، با آن حیرت‌فکنی کنند.

وی افزود: جوانان نوازنده با ساز استاد شهناز آشنا نیستند و با پیانوی استاد محجوبی نمی‌توانند همراهی کنند، چون برای‌شان سخت است. سخت است چون تنبلی کرده‌اند و پیگیر نشده‌اند و نمونه‌های اصیل موسیقی ایرانی را گوش نداده‌اند و اغلب در همراهی با ساز مشکل دارند. معلم‌های‌شان هم تا حدی مقصر هستند چون خیلی از تکنیک‌ها را به این جوانان یاد نداده‌اند. تلویزیون و رادیو هم که موسیقی خاصی پخش نمی‌کند و سازها را نمایش نمی‌دهد که این جوان‌ها چیزی یاد بگیرند.

داور بخش تمبک یازدهمین دورۀ جشنوارۀ ملی موسیقی جوان گفت: با تمام نقدهایی که به اجرای جوانان شرکت‌کننده وجود دارد اما باید آن‌ها را تشویق کرد. خوشبختانه امسال تعداد شرکت‌کنندگان بخش تمبک جشنواره بیشتر شده به‌طوری که حتی گروه سنی «الف» هم به ۲ بخش تقسیم شد و بچه‌های کم سن و سال‌تر در یک گروه جداگانه با هم رقابت کردند. همین که فرصت اجرا به این بچه‌ها داده شده اتفاق خوبی است و باید به گروه برگزارکننده خسته نباشید گفت.

وی دربارۀ تأثیر حضور اساتید داوری از مکتب‌های مختلف موسیقی در بخش داوری این جشنواره گفت: داورها دموکراسی را رعایت می‌کنند چون این جشنواره برای تشویق نسل آیندۀ موسیقی برگزار می‌شود. من حاضرم یک دوره‌ای توسط وزارت فرهنگ و ارشاد گذاشته شود تا یک سری از مفاهیم را به دوستان بگویم. در انتخاب آهنگ‌های مرحلۀ نهایی برای بخش تنبک هیچ یک از داوران به من اعتراض نکرد چون هم به قدرت شنیداری من اعتماد دارند و هم منابعش را دارم.

بنایی اظهار کرد: من ذاتا آدم سخت‌گیری هستم اما در مورد این جشنواره موردی ندیدم که بخواهم به آن اشاره کنم. متأسفانه خیلی از ایرانی‌ها فقط ایراد می‌گیرند و فقط می‌خواهند ضعف‌ها را بگویند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار