موقعیت فعلی شما : خانه/مقالات/نوزاد و شیرخوار
22969
۱۳ شهریور ۱۳۹۶

اثر مثبت غذای کمکی برای نوزاد

غذای کمکی برای رشد و وزن گیری کودکان موثر است.

به گزارش کودک پرس ،اینکه شروع تغذیه تکمیلی باعث کاهش وزن کودک کم و لاغری او شود، درست نیست.

 

 

سوال: با عرض سلام و خسته نباشید. دختر 5.5 ماهه ای دارم که وزن تولدش 2570 بود و هفته پیش وزنش 5700 شده. با اینکه می دانم وزن گیریش بد نبوده اما دوست دارم بیشتر وزن بگیرد. امیدوار بودم کمبود وزن اولیه اش وقتی به غذا می افتد جبران شود چون خیلی خوب شیر نمی خورد، اما شنیدم بچه که به غدا بیفتد لاغر می شود. این حرف درست است؟ کمبود وزن دخترم کی جبران می شود؟ و چکار کنم تا بچه ام خوب وزن بگیرد؟ با تشکر.

پاسخ دکتر رامین مظفری، فوق‌تخصص نوزادان و کودکان و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران:
اینکه شروع تغذیه تکمیلی باعث کاهش وزن کودک کم و لاغری او شود، درست نیست. در واقع شما مادر گرامی باید بدانید که روند وزن گیری کودک از شش ماهگی به بعد دیگر مثل قبل نیست و روزانه حدود 10 گرم وزن اضافه می کند. در حالی که روند وزن گیری از بدو تولد تا سه ماهگی، روزانه 30 گرم است و از سه ماهگی تا شش ماهگی، کودک روزانه 20 گرم و از شش ماهگی به بعد روزی 10 گرم وزن اضافه می کند و این روال طبیعی افزایش وزن است. در واقع به تدریج با افزایش سن کودک، سرعت رشد کاهش پیدا می کند و قرار هم نیست که مثل سابق باشد.

پس این باور که مادران فکر می کنند شروع تغذیه تکمیلی باعث اختلال در روند افزایش وزن می شود، صحیح نیست. از سن شش ماهگی، فقط مصرف غذای کمکی باعث افزایش کودک می شود چون در این سن میزان کالری که او برای رشد به آن نیاز دارد، دیگر از طریق صرفا تغذیه با شیر مادر تامین نمی شود. بنابراین اگر می خواهید کودکتان رشد کند، باید حتما غذا را به رژیم غذایی او اضافه کنید. در مجموع وزن کودکتان تا حدودی کم است و توصیه می شود به یک متخصص اطفال مراجعه کنید تا حتما یکسری آزمایشات ادرار انجام شود و از این بابت خیالتان راحت شود که عفونت ادراری نهفته باعث کاهش وزن فرزندتان نباشد.
در این صورت دادن غذای تکمیلی مناسب به کودک با تامین انرژی مورد نیاز او باعث افزایش وزنش خواهد شد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار