موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2212
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته بیست و سوم بارداری

مطالب آموزنده و مفید که مادر باید در هفته ی بیست و سوم بارداری خود بداند.

کودک در این هفته چه تغییراتی دارد ؟

 

اکنون طول بدن کودک شما بیشتر از 29.2 سانتی متر و وزن او بیش از 450 گرم است. پوست او قرمز و چروک خورده است. البته چربی ها در حال جمع شدن در بدن هستند و بدن را به فرم طبیعی در می آورند و از حالت چروکیده خارج می کند.بنابراین وزنش در طی چهار هفته آینده تقریبا دو برابر میشود.

 

کودک شما الآن میتواند انگشت های خود را حتی یکی یکی تکان دهد.

 

رگهای خونی در ریه او در حال رشد هستند تا او را برای تنفس آماده کنند.

 

او عمل بلعیدن را انجام می دهد اما در اغلب کودکان اولین خروج مدفوع پس از تولد صورت می گیرد.

 

استخوان گوش میانی در حال سخت تر شدن می باشد. صداهای بلند (از قبیل صدای پارس سگ یا جاروبرقی) در داخل رحم شنیده می شوند اما کودک شما را آزرده نمی کنند و حتی موجب آشنایی او با این صداها نیز می شوند به نحوی که او پس از زایمان از این صداها نخواهد ترسید. در عین حال مراقب صداهای خیلی بلند که حتی گوش شما را آزار می دهد باشید. صداهای بلند ممکن است حتی سبب جهش او شود البته در این مرحله هنوز ترس را نمی داند و این جهش تنها یم رفلکس طبیعی است.

 

تمامی استخوان های بدن او در حال سخت شدن هستند. بنابراین کلسیم را به مقدار مکفی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

منطقه مربوط به حرکت موجود در مغز او بسرعت در حال تکمیل شدن است و کودک شما براحتی میتواند تکان بخورد.

 

اکنون نوزاد شما به اندازه ای تکمیل شده است که اگر تولد زودرس داشته باشد با مراقبت های بهداشتی می تواند به زندگی ادامه دهد. ولی برای تکامل بیشتر و سلامتی بیشتر میبایستی دوران خود را در رحم سپری کند.اما بهتر است از علائم زایمان زودرس مطلع باشید:انقباضات رحم( تقریبا چهار بار یا بیشتر در یک ساعت)- ترشحات واژن – دل درد در صورت داشتن این علائم سریعا به پزشک یا بیمارستان مراجعه نمایید ولی تا آماده شدن وسیله برای رفتن میتوانید دراز بکشید اینکار ضربان قلب را آرام نم.ده و جریان خود را کاهش می دهد سپس پای خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید این امر مانه باز شدن دهانه رحم بر اساس انقباضات میشود ولی حتما حتما به یک مرکز پزشکی مراجعه نمایید.

 

بدن مادر در این هفته چگونه تغییر می کند ؟

 

3136

 

شکم شما بالا تر آمده و احتمالا دیگر نمی توانید بارداری خود را پنهان نمود.

 

اگر در سه ماهه اول دچار سردرد می شدید این سردردها احتمالا کمتر شده اند. در واقع برخی از خانمها در اوایل دوران حاملگی دچار سردرد می شوند که علت آن می تواند تغییر میزان هورمونها در بدن، تغییرات سیستم گردش خون و یا گرفتگی سینوسها باشد.

 

ممکن است حرکات نوزادتان آنقدر قوی باشد که حرکت شکم خود را مشاهده نمایید.

 

شما ممکن است در دوران حاملگی ورمهای کوچکی را خصوصا در قسمت قوزک پا و پاها مشاهده کنید. این تورم به علت تغییر در ترکیب شیمیایی خون (که موجب ورود خون به بافتها می شود) و همچنین بزرگ شدن رحم (که به سیاهرگهایی که خون را از اندامهای تحتانی شما به سمت قلب می برند فشار وارد می کند و در نتیجه سرعت جریان خون در پاهای شما کاهش می یابد) رخ می دهد. این ورمها در پایان روز و همچنین در فصل تابستان شدیدتر هستند.

 

بدن شما پس از زایمان میزان مایع اضافی را دفع می کند و به همین دلیل در چند روز اول پس از زایمان ممکن است دفعات بیشتری به توالت نیاز داشته باشید یا بیشتر عرق کنید.

 

در همین حال هرگاه می توانید دراز بکشید و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید، هنگام نشستن پاهای خود را به حالت کشیده قرار دهید، از نشستن بدون حرکت به مدت طولانی خودداری کنید، یک تمرین ورزشی منظم داشته باشید تا سرعت جریان خون را در بدن خود افزایش دهید و جورابهای مخصوص حاملگی بپوشید. ممکن است وسوسه شوید که مایعات کافی مصرف نکنید! اما شما باید مقادیر زیادی آب بنوشید و شاید جالب باشد اگر بدانید این کار به جلوگیری از تورم اعضای بدن شما کمک می کند. دقت کنید که در صورت مشاهده ورمهای حاد یا ناگهانی در دستها یا صورت فورا با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید زیرا این حالتها ممکن است نشانه یک وضعیت حاد و وخیم دوران بارداری به نام پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشند.

 

با افزایش وزن ممکن است دچار کمردرد شوید برای تسکین بهتر است از ماساژ استفاده نمایید.

 

اگر گاهی حساس می شوید نوساناتی در خلق و خوی شما بوجود می آید کاملا طبیعی است . میتوانید با شریک زندگیتان صحبت کنید و او را از دلنگرانیهایتان مطلع نماییدو مطمئن باشید اینکار شما را تسکین خواهد داد.

 

گاهی اوقات ممکن است احساس دل درد داشته باشید این بدلیل کمبود کلسیم و منیزیم در رژیم غذایی شما می باشد.اصلاح رژیم غذایی و حتی خوردن میزان زیاد آب و انجام ورزش این درد را از بین خواهد برد.

 

 

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی

 

3134

 

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با توصیه به زنان باردار برای انجام سه نوبت سونوگرافی طی بارداری، گفت: بر اثر مستندات مبتنی بر شواهد علمی سه نوبت سونوگرافی کافی است و سونوگرافی بیشتر به تشخیص کمک نمی‌کند و فقط بار مالی ایجاد می‌کند.

 

ناهید خداکرمی درباره بهترین زمان برای انجام سونوگرافی پس از مثبت بودن تست بارداری، اظهار داشت: در دوران بارداری بر اثر مستندات مبتنی بر شواهد علمی سه نوبت سونوگرافی کافی است یعنی فرد باردار در هر سه ماهه به یک نوبت سونوگرافی بیشتر نیاز ندارد مگر اینکه در شرایطی خاص باشد.

 

اولین سونوگرافی بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اولین سونوگرافی بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود و یک نوبت سونوگرافی در سه ماهه اول در بارداری طبیعی کافی است اما برای افتراق حاملگی خارج از رحم یا تأیید تداوم حاملگی در سه ماهه اول یک نوبت بیشتر سونوگرافی انجام می‌شود.

 

زمان انجام دومین و سومین سونوگرافی

خداکرمی گفت: سونوگرافی در سه ماهه دوم بهتر است بین هفته ۲۸ تا ۳۲ بارداری انجام شود و در سه ماهه سوم در ۳۶ یا ۳۸ هفتگی یک نوبت سونوگرافی برای مادر کافی است.

 

وی افزود: گاهی در سه ماهه سوم برای ارزیابی سلامت جنین و بررسی حال عمومی او یک یا دو نوبت سونوگرافی بسته به شرایط جنین تجویز می‌شود که به آن بیوفیزیکال‌پورفایل گفته می‌شود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران اظهار داشت: در بارداری طبیعی و طبق پروتکل بالینی وزارت بهداشت سه نوبت سونوگرافی کافی است. مادر سالمی که بارداری‌اش خوب پیش می‌رود نیاز به سونوگرافی مکرر ندارد برخی زنان برای تشخیص ناهنجاری جنین یا جنسیت اصرار به سونوگرافی بیشتری دارند که غیرضروری است مگر با نظر پزشک پره‌ناتولوژی.

 

انجام سونوگرافی بیشتر به تشخیص کمک نمی‌کند

وی خاطرنشان کرد: به همکاران توصیه می‌کنم از انجام سونوگرافی‌های غیرضروری پرهیز کنند زیرا هزینه زیادی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد و کمکی به تشخیص نیز نمی‌کند.

 

 

منبع:    مهدپرتال

 

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار