موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
220920
۱۱ بهمن ۱۳۹۹

اشتباهات دارویی که سلامت کودکان را به خطر می‌انداز

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در برخی موارد والدین از میزان دوز داروی مصرفی کودکشان اطلاعی ندارند و این امر می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی در کودک شود.

به گزارش کودک پرس ،افسون تیزویر، متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز،گفت: زمستان فصل سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا است، زمانی از سال که توسط والدین اشتباهات دارویی رخ می‌دهد.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به این که والیدن همیشه  باید دوز دارویی که  توسط پزشک یا داروساز توصیه شده را رعایت کنندافزود: بیشتر دوز‌های دارویی کودکان بر اساس وزن بدن کودک است که دقیق‌ترین راه برای تعیین دوز دارو محسوب می‌شود.

تیزویر گفت: دارو‌های مایع اغلب با اندازه‌های قاشق چای‌خوری یا قاشق غذاخوری به کودک داده می شود که استفاده از قاشق‌های آشپزخانه می‌تواند منجر به خطا شود.

او افزود: والدین برای جلوگیری از اشتباهات دارویی می توانند دارو‌های مایع کودکان را با سرنگ خوراکی یا فنجان دارویی که دارای خطوط اندازه‌گیری هستند به کودکان خود بدهند.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرزگفت: والدین برای پیشگیری از مصرف داروی دوباره به نوزادانی که نمی توانند به آن ها بگویند که  قبلا دارو به آن ها داده شده  است می توانند  با استفاده  تایمر ساعت در تلفن‌ هایشان  داروها را سر ساعت  به نوزادان خود بدهند.

تیزویر گفت: هرگز نباید قرص ها را برای کودک با اسمارتیز یا شکلات مقایسه کرد،زیرا سالانه انواع زیادی از مسمومیت های دارویی برای کودکان به خصوص در سنین ۲ تا ۴ سالگی به خاطر مصرف اشتباهی رخ می دهد.

او افزود: والدین برای پیشگیری از مسمومیت دارویی کودکان خود باید به  تاریخ مصرف تمام داروها که بر روی بسته بندی آن ها نوشته شده است دقت کنند.

متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: شرایط نگهداری دارو هم بسیار مهم است در صورت بازشدن در شربت ها و قطره ها دیگر تاریخ مصرف ملاک نیست و بعضی از دارو ها را نمی توان  بیشتر از یک هفته آن هم در شرایطی که گفته شده نگه داشت به عنوان مثال اگر درب شربت آنتی بیوتیکی باز شود ولی مادر به جای این که  دارو را در داخل یخچال گذاشته در داخل کیف خود نگه دارد ممکن است در عرض چند ساعت غیر قابل مصرف شود.

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار