21292
۱۵ مرداد ۱۳۹۶

فعالیت 3 مرکز نگهداری از کودکان اُتیسم در گیلان

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان با بیان اینکه ۳ مرکز نگهداری از کودکان اُتیسم در گیلان فعالیت می‌کند افزود: بیش از ۵۰۰ کودک مبتلا به اُتیسم در گیلان شناسایی شده است

رحیم تکاملی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گیلان با اشاره به کودکان اُتیسم گفت: کودک مبتلا به اُتیسم از نظر کلامی دچار تاخیر است و درک بیانی بالاتری در مقایسه با قدرت بیان دارند.

وی با بیان اینکه ۳ مرکز نگهداری از کودکان اُتیسم در گیلان فعالیت می‌کند افزود: این این تعداد، ۲ مرکز روزانه با ظرفیت اسمی هر مرکز ۵۰ نفر و یک مرکز در حال راه اندازی است که هر سه پایگاه غربال نیز هستند.

تکاملی ادامه داد: یک مرکز نیز شبانه روزی با ظرفیت اسمی ۲۰ نفر در قالب مرکز اقامتی کوتاه مدت است که به عنوان دومین مرکز کشوری بعد از مشهد در رشت تاسیس شده است.

وی اذعان کرد: اغلب کودکان دارای اُتیسم تا سن پیش از مدرسه و حتی بالاتر از آن تشخیص داده نمی‌شوند به همین دلیل غربال تمام کودکان در مراحل اولیه رشد جهت ارجاع آنان برای تشخیص و شناسایی کودکان نیازمند مداخله ضروری است.

تکاملی با اشاره به اجرای طرح غربالگری و تشخیص اختلال طیف اُتیسم ادامه داد: این طرح ویژه کودکان ۲ تا پنج سال از آذر ۹۵ اجرایی و پرسشنامه‌هایی توسط والدین از طریق سایت بهزیستی، مهدهای کودک تکمیل گردید.

وی با بیان اینکه یک درصد جمعیت هر جامعه‌ایی دچار اُتیسم است یادآورشد: طبق آمار جهانی این تعداد در گیلان ۲۵ هزار نفر است که تنها ۵۰۰ کودک شناسایی شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان با بیان اینکه خصوصیات اصلی اختلال طیف اُتیسم با نشانه‌هایی در دو زمینه رفتاری مشخص می‌شود تصریح کرد: این نشانه‌ها در دو زمینه رفتاری نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها و علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود است.

وی میزان شیوع اختلال طیف اتیسم را یک درصد اعلام کرد و گفت: سمپتوم‌های این اختلال بسته به شدت آنها سطح رشدی و سن تقویمی بسیار متغیر بوده و در سه سطح نیازمند حمایت، نیازمند حمایت زیاد و نیازمند حمایت بسیار زیاد تعیین می‌شوند.

تکاملی خاطرنشان کرد: کودکان دو سطح نیازمند حمایت زیاد و نیازمند حمایت بسیار زیاد تحت پوشش بهزیستی هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار