موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
21109
۰۹ مرداد ۱۳۹۶

در مدارس به مطالعه آزاد توجه شود

کتاب‌های دیگری به جز کتاب‌های درسی ادبیات در اختیار کودکانی که به ادبیات علاقه ندارند، قرار دهیم.

به گزارش کودک پرس ، جعفر ابراهیمی نویسنده کودک در گفت‌وگویی در خصوص آموزش ادبیات به کودکان گفت: ادبیات موضوعی است که علاقه به آن فطری و خدادادی است. بعضی افراد بدون آموزش به ادبیات گرایش دارند و طبیعی است که لزومی ندارد به آنها آموزش داده شود زیرا به طور ذاتی خودشان به دنبال ادبیات می‌روند و کتاب‌های مورد علاقه خود را در این زمینه پیدا می‌کنند.

وی در این خصوص ادامه داد: بخش اعظمی از مردم نیز علاقه‌ای به ادبیات ندارند و نیازمند راهنمایی و آموزش هستند ولی خود این آموزش بسیار مهم است. اینکه چه کسانی باید به اینها آموزش دهند و چه کسانی حق آموزش دادن ندارند، مسئله مهمی است. معمولا اینگونه افراد اولین برخوردشان با ادبیات کتاب‌های درسی است. کتاب‌های درسی در آموزش می‌تواند هم مخرب و هم سازنده باشد.

ابراهیمی در رابطه با محتوای ادبی کتاب‌های آموزشی مدرسه بیان کرد: در محتوای کتاب‌های درسی که برای آموزش ادبیات موجود است به بخش ادبیات توجه زیادی نمی‌شود و اهداف بسیاری به جز این موضوع در نظر گرفته می‌شود. اگر هم اهمیت داده شود بیشتر به وزن و قافیه و … می‌پردازند که خیلی برای ادبیات مفید نیست. متون ادبی ما در کتاب‌های درسی معمولا آن ادبیاتی نیست که در جامعه جاری و ساری است. حتی وقتی محتوا از متون کهن انتخاب می‌شود به دنیای کودکان و نوجوانان ارتباط چندانی ندارد.

ابراهیمی تصریح کرد: به جز کتاب‌های درسی باید کتاب‌هایی برای مطالعه آزاد ایجاد شود. ساعت‌های درسی که در آن به انتخاب‌های بچه‌ها احترام بگذارند در نظر گرفته شود. کتاب‌های مناسب در اختیار دانش‌آموزن قرار گیرد و هر کس بنا بر علاقه و ذوق خود انتخاب کند و به شیوه خود وارد دنیای وسیع ادبیات شود.

مرجع: باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار