موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
206197
۱۱ تیر ۱۳۹۸

فرزندانمان را پرسش‌گر و جست‌وجوگر پرورش دهیم

رضا تبریزی، در مجموعه ۴۹ جلدی «ماهر شویم» تلاش می‌کند کودکان را پرسش‌گر و جست‌وجوگر پرورش دهد و مهارت‌های لازم برای زندگی را به آن‌ها بیاموزد.

به گزارش کودک پرس ، رضا تبریزی درباره مجموعه 49 جلدی «ماهر شویم» که به تازگی سه جلد نخست آن با عنوان «21 روز سرگرمی‌های مهارتی پیش دبستانی‌ها» از سوی انتشارات علمی منتشر شده است، گفت: هدف من تولید نخستین مجموعه برنامه‌ریزی جامع موفقیت کودکان و نوجوانان بود. شعار من برای تولید این کتاب‌ها از مهارت به موفقیت بود. در این کتاب‌ها 7 مهارت به کودکان آموزش داده می‌شود؛ چهار مهارت هنری اصلی و سه مهارت زندگی، اجتماعی و کارآفرینی.

این نویسنده که 28 سال است در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند و بیش از 30 جلد کتاب در زمینه خلاقیت و زبانویسی و هنر و خلاقیت منتشر کرده‌، افزود: ما در بحث آموزش فوق‌العاده‌ایم مخصوصا با ورود سیستم‌های کمک درسی، خلا‌ءهای موجود نیز پر شده‌ و براساس ذائقه هر شخص انواع سیستم‌ها ایجاد شده است. اما در زمینه پرورش بچه‌ها هیچ کار خاصی انجام نشده است. من سال‌هاست که در حوزه هنر فعالیت می‌کنم و می‌بینم در حوزه هنر و خلاقیت در مدارس کاری انجام نمی‌شود. سیستم آموزشی فقط چیزی را از دانش‌آموز می‌خواهد که به او ارائه داده است و هیچ‌کس نمی‌تواند خودش باشد. همه باید تبدیل به افرادی شوند که همان سیستم می‌خواهد درحالی که حوزه هنر اهمیت زیادی دارد و در آن به پرورش تفکر و پرورش جسم کودکان پرداخته می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: براین اساس تصمیم گرفتم وارد حوزه آموزش مهارت به بچه‌ها شوم و در این مجموعه هنر را در بخش‌های زبان هنر و مهارت‌های هنری بررسی و ارائه دادم. تاکید من در مجموعه «ماهر شویم» روی مهارت‌های هنری است. ایرانی‌ها در زمینه صنایع دستی و مهارت‌های هنری فعالیت‌های زیادی داشته‌اند. نخستین قالی جهان و انواع صنایع‌دستی ناب ساخته دست ایرانی‌هاست. براین اساس در این مجموعه به آموزش چهار مهارت هنری زیبانویسی، نقاشی (رنگ‌آمیزی)، اوریگامی و کاردستی به عنوان ابزارهای مورد نیاز بچه‌ها برای انتقال مفاهیم، پرداخته‌ام.

تبریزی با بیان اینکه کودکان افراد توانمندی هستند و مهارت‌آموزی را باید از سن کودکی آغاز کنند، گفت: کودکان توانایی انجام کارهای مختلف را دارند. در جامعه ما قوی‌ترین کارها و دوره‌ها و آموزش مهارت‌ها مربوط به دانش‌آموزان دبیرستانی است و توجهی به مهارت‌آموزی به دبستان‌ها ندارند. درحالی‌‌که در سایر کشورهای پیشرفته از چهار یا پنج‌سالگی روی بچه‌ها کار می‌کنند تا ببینند که آن‌ها دوست دارند فردی مطالعاتی باشند یا مهارتی و عملیاتی و در طول شش سال دوره ابتدایی کاملا مشخص می‌شود که علاقه آن‌ها به سوی علوم انسانی است یا علوم تجربی یا ریاضیات یا دوست دارند سازنده و خلاق یا تعمیرکار باشند و براین اساس است که وارد دبیرستان می‌شوند و برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند.

توجه به آموزش مهارت‌ به کودکان در سند تحول جدید آموزش و پرورش
این نویسنده و پژوهشگر افزود: اما دانش‌آموزان ایرانی در دبستان فقط درگیر نمره دادن و نمره گرفتن و ارزشیابی هستند و به پرورش آن‌ها توجه نمی‌شود. از طرفی اوقات فراغت را هم زمانی که قابلیت استفاده مفید داشته باشد، نمی‌دانند. درحالی‌که این زمان بهترین فرصت برای پرورش بچه‌هاست. اما اغلب خانواده‌ها برای هدایت و برنامه‌ریزی اوقات فراغت فرزندانشان هیچ برنامه‌ریزی ندارند. من از سه سال پیش با مطالعاتی که روی سیستم‌های پرورشی سایر کشورها داشتم متوجه شدم که همه کشورها به سراغ آموزش مهارت‌ها به کودکان رفته‌اند. خوشبختانه در سند تحول جدید آموزش و پرورش که از سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته، بنا شده آموزش مهارت را جایگزین کلاس‌های آموزشی بی‌ثمر کنند و این اتفاق خوبی است.

 

تبریزی، با یبان اینکه مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی ازجمله مهارت‌هایی است که در کشورهای پیشرفته به کودکان در مدارس ابتدایی آموزش داده می‌شود، گفت: آن‌ها می‌خواهند کودکانی را پرورش دهند که وقتی وارد دوره متوسطه شدند فلسفه ادامه تحصیلشان را بدانند مانند سیستمی که در فنلاند انجام می‌شود. برنامه‌ریزی و فرموله‌ کردن این کار در ایران براساس طرز فکر خانواده‌ها و اهمیت دادن به نمره بسیار سخت است. براین اساس بهترین راه برنامه‌ریزی روی اوقات فراغت است. من در این مجموعه برای سرگرمی و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه پیوسته‌ هفت‌ساله‌ای از پیش از دبستان تا ششم دبستان را تدوین کردم و برای هر گروه سنی 7 مهارت درنظر گرفتم که به آن‌ها آموزش داده می‌شود و این سرگرمی‌های مهارتی در قالب 21 روز کاری، در هر جلد به بچه‌ها ارائه می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: این مجموعه، کتاب کار در منزل است و والدینی که می‌خواهند اوقات فراغت فرزندانشان را به صورت مفید و سودمند پر کنند با استفاده روزانه از این کتاب‌ها در طول هفته، ضمن اینکه کودکانشان را سرگرم می‌کنند، ارتباط موثر کودکان با دیگران، شناسایی خودشان، کسب اطلاعات نسبت به محیط اطرافشان، نوشتن شجره‌نامه، محبت به والدین، دوستی و مهارت در انتخاب دوست، کار گروهی، آشنایی با شهر و منطقه و کشور، آشنایی با هویت و … را نیز یاد بگیرند و پرسش‌گر و جست‌وجوگر باشند.

آشنایی کودکان با هویت ایرانی 
تبریزی درباره تصویرگری‌های این مجموعه نیز توضیح داد: تصاویری که برای این مجموعه درنظر گرفته شده از سوی کاریکاتوریست طراحی شده است تا بچه‌ها با ساده‌ترین خطوط ارتباط برقرار کنند و اگر خواستند آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنند و به این ترتیب با معماری، هنر و فرهنگ ایرانی آشنا می‌شوند. همچنین بخشی در این کتاب‌ها وجود دارد که به هویت ایرانی اشاره دارد و با تصاویر مختلف، ریشه‌های فرهنگ و سنت ایرانی، اعم از مکان‌های تاریخی و فرهنگی، دست‌سازهای ایرانی، خط‌ها و نقاشی‌ها، معماری ایرانی را به کودکان معرفی می‌کند و برایشان هویت‌سازی می‌کند.

وی در ادامه به سایر جلدهای این مجموعه اشاره کرد و گفت: در مجموعه «ماهر شویم»، جلد یک و دو و سه برای تابستان بچه‌ها طراحی شده و هر کدام شامل 21 روز کاری است، بعد از آن ماهر شویم 4 تا 7 را داریم و هر کتاب برای دو ماه طراحی شده است و به جای 21 روز کاری 42 روز کاری به صورت خلاصه‌تر در آن‌ها گنجانده شده است.

تبریزی افزود: در این 7 کتاب برای 11 ماه سال بچه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و آن‌ها هروقت که احساس کردند بیکارند به جای بازی با تبلت و موبایل می‌توانند مهارت‌های مختلف مانند کمک به والدین، بستن بند کفش، مرتب کردن کیف مدرسه، پوشیدن لباس، غذاخوردن و … را بیاموزند و به این آثار به عنوان بخشی از برنامه زندگی‌شان بنگرند. در این کتاب‌ها از بچه‌ها می‌خواهیم کارهایی که دوست دارند در طول یک هفته یا یک روز انجام دهند و همچنین اهدافشان را در بخشی از کتاب بنویسند و به این ترتیب اهل برنامه‌ریزی می‌شود و کارهایش منسجم می‌شود.

کودکی که مهارتی داشته باشد، می‌تواند موفق باشد
این پژوهشگر با بیان اینکه کودکی که مهارتی داشته باشد، می‌تواند موفق باشد، گفت: در نهایت وقتی که کودک کتابی را تمام کرد گواهینامه پایان دوره از طرف والدین‌ش می‌گیرد که در پایان هر کتاب قرار دارد و بعد از گرفتن هر گواهینامه می‌تواند کتاب بعدی را شروع کند. بعد از این کتاب‌ها روی بحث مهارت‌های خاص کودکان و نوجوانان و مهارت‌های دختران و پسران کار می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به کتاب‌های مختلفی که از سوی ناشران مختلف منتشر شده، این مجموعه چه تفاوتی با سایر آثار منتشر شده در حوزه مهارت‌ها و سرگرمی‌ها دارد، گفت: کتاب‌های زیادی مانند رنگ‌آمیزی منتشر شده که در همه جا حتی دکه‌های روزنامه‌فروشی عرضه می‌شود اما هدفی را دنبال نمی‌کند اما من در این کتاب‌ها سعی کردم سرگرمی خاصی را برای بچه‌ها به وجود آورم که بتوانند آن را ادامه دهند و مهارت کسب کنند و برنامه 7 ساله‌ای برای آموزش بچه‌ها دارد.

به گفته تبریزی، این مجموعه مهارت‌های بچه‌ها را بدون نیاز به والدین و مربیان پرورش می‌دهد و بین کتاب و کودک تعامل ایجاد می‌کند و علاوه براینکه سرگرم می‌شود، پرورش می‌یابد و به خواندن این کتاب علاقه‌مند شده و هفته‌ای یکبار درباره این کتاب با پدر و مادرش جلسات تعاملی برقرار می‌کند و والدین می‌توانند تاثیر کتاب را بر کودکشان ببینند.

انتشارات علمی، کتاب‌های «21 روز سرگرمی‌های مهارتی پیش‌دبستانی» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 35هزارتومان منتشر کرده است.
 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار