موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/فرهنگ و رسانه
203140
۲۶ مرداد ۱۳۹۸

جشنواره فیلم کودک و نوجوان را چقدر می‌شناسید؟ +فیلم

چهار روز دیگر، قطار جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، به ایستگاه سی و دوم می‌رسد؛ جشنواره‌ای که اصفهان، برای بیستمین بار میزبان برگزاری آن است. در گزارش پیش رو طی نظرسنجی‌ای که از ۱۲۰ کودک، نوجوان و والدین آن‌ها در محدوده گذر فرهنگی چهارباغ به عمل‌آورده، میزان شناخت آن‌ها را نسبت به این جشنواره بین‌المللی مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش کودک‌پرس ، سه گروه کودک (در رده سنی 5 تا 10 سال)، نوجوان (در رده سنی 11 تا 15 سال) و والدین، در قالب گروه‌های 40 نفره، برای پر کردن فرم‌های نظرسنجی ‌ایسنا، مدنظر قرار داده شدند که نتایج به دست آمده از فرم آن‌ها به این شرح است:

کودکان
19 پسر و 21 دختر در رده سنی 5 تا 10 سال که برخی از آن‌ها به کمک والدین خود در پر کردن فرم نظرسنجی مشارکت کرده بودند به سؤال «با جشنواره فیلم کودک و نوجوان چه میزان آشنا هستید؟» این‌گونه پاسخ داده‌اند: 87.5 درصد اعلام کرده‌اند از جشنواره هیچ اطلاعی ندارند. 10 درصد اعلام کرده‌اند که اسم جشنواره را شنیده‌اند و 2.5 درصد نیز، گزینه از جشنواره اطلاع دارم و در آن شرکت کرده‌ام را انتخاب کرده‌اند.
با وجود میزان کم شناخت این کودکان از جشنواره فیلم کودک و نوجوان، 87.5 درصد به سؤال «آیا مایلید در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت کنید؟» پاسخ مثبت داده‌اند و تنها 12.5 درصد اعلام کرده‌اند میلی به حضور در این جشنواره ندارند.
پاسخ این کودکان به پرسش «دوست دارید در این جشنواره چه فیلم‌هایی اکران شود؟» چنین بوده است: 60 درصد از آن‌ها انیمیشن، 30 درصد فیلم‌های عروسکی و 10 درصد سایر فیلم‌ها را برگزیده‌اند. همچنین، فیلم‌های کمدی با 47.5 درصد آرا، عنوان محبوب‌ترین ژانر را به خود اختصاص داده و  ژانر فانتری و تخیلی با کسب 45 درصد آرا و فیلم‌های آموزشی با کسب 7.5 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.
72.5 درصد از کودکان تمایل داشته‌اند فیلم‌های ساخته‌شده توسط کشورهای دیگر را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان ببینند. میل به تماشای فیلم‌های تولید داخل نیز 27.5 درصد آرا را به خود اختصاص داده است و هیچ‌یک از کودکان گزینه تمایل به تماشای فیلم‌های ساخته‌شده در اصفهان را انتخاب نکرده‌اند.
نوجوانان
22 نوجوان پسر و 18 نوجوان دختر در رده سنی (11 تا 15 سال) در پر کردن فرم نظرسنجی ایسنا مشارکت داشته‌اند و از بین این تعداد، 80 درصد اعلام کرده‌اند که اطلاعی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان ندارند. 12.5 درصد گزینه «اسم جشنواره را شنیده‌ام» را انتخاب کرده‌اند و 7.5 درصد نیز اعلام کرده‌اند که درباره این جشنواره اطلاع دارند و سال‌های قبل هم در آن شرکت کرده‌اند.
82.5 درصد نوجوانان برای تماشای فیلم، 12.5 درصد انیمیشن و 5 درصد برای تماشای مستند در جشنواره فیلم کودک و نوجوان ابراز علاقه کرده‌اند. نوجوانان نیز مثل کودکان به ژانر کمدی علاقه بسیاری داشته‌اند چون 75 درصد از انتخاب‌هایشان به این گزینه اختصاص‌یافته. ژانر فانتزی با کسب 17.5 درصد و آموزشی با 7.5 درصد آرا نیز در رده‌های بعدی تمایل آن‌ها قرار دارد.
در این نظرسنجی، 70 درصد از نوجوانان به تماشای فیلم‌های ساخته‌شده توسط کشورهای دیگر علاقه داشته‌اند. سهم فیلم‌های ساخته‌شده در اصفهان 20 درصد و فیلم‌های ساخت سایر شهرهای ایران نیز 10 درصد بوده است.
62.5 درصد از نوجوانان میل به حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان داشته‌اند و 37.5 درصد نیز اعلام کرده‌اند که تمایلی به حضور در این جشنواره ندارند.
والدین
 
از بین 40 پدر و مادری که فرم‌های نظرسنجی ایسنا را تکمیل کرده‌اند، 10 درصد نسبت به جشنواره فیلم کودک و نوجوان آگاهی و از آن اطلاع داشته‌اند. 19.5 درصد اعلام کرده‌اند که اسم جشنواره را شنیده‌اند و  70.5 اعلام کرده‌اند که از این جشنواره هیچ اطلاعی ندارند.
87.5 درصد از خانواده‌ها، تمایل دارند که فیلم‌های این جشنواره رویکرد آموزشی داشته باشد. 7.5 درصد رویکرد سرگرمی و ژانر کمدی و 5 درصد نیز ژانر تخیلی و هیجان‌انگیز را انتخاب کرده‌اند.
50 درصد از والدین، به اکران فیلم‌های ساخت کشورهای دیگر، 30 درصد فیلم‌های ساخته‌شده در اصفهان و 20 درصد نیز فیلم‌های ساخته‌شده در سایر شهرهای کشور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان ابراز تمایل کرده‌اند.
92.5 درصد از والدین، دوست دارند فرزندانشان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت کنند و 7.5 درصد نیز اعلام کرده‌اند که تمایلی به حضور کودک و نوجوانشان در این جشنواره ندارند.
از مجموع 10 درصد از والدینی که نسبت به جشنواره فیلم کودک و نوجوان آگاهی داشته‌اند، 67.5 درصد به این پرسش که «آیا تاکنون به همراه کودک و نوجوان خود در این جشنواره شرکت کرده‌اید؟» پاسخ مثبت داده‌اند و 32.5 درصد نیز اعلام کرده‌اند که تاکنون در این جشنواره شرکت نکرده‌اند.
مروری بر نتایج به‌دست‌آمده از این جامعه آماری نشان می‌دهد، با وجود فراوانی افرادی که درباره جشنواره فیلم کودک و نوجوان اطلاعات کافی ندارند، میل به شرکت در این جشنواره بین آن‌ها بسیار زیاد است و این، پیامِ ضرورت تقویت تبلیغات و فعالیت مداوم را مخابره می‌کند. نظرسنجی، حاکی از این است که بخش بین‌الملل این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای نزد مخاطبان برخوردار است و فیلم‌سازان بخش ملی نیز می‌توانند با نگاهی به این برآیند و با تکیه بر نیازسنجی‌های بیشتر، اقدام به ساخت فیلم‌هایی کنند که کودکان و نوجوانان به تماشای آن رغبت داشته باشند.
منبع: ایسنا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار