196862
۰۲ اسفند ۱۳۹۷

«خاله پیرزن» نامزد دریافت نشان لاک‌پشت پرنده شد

«خاله پیرزن» اثری از راشین خیریه به عنوان یکی از نامزدهای دریافت نشان‌های هفتمین دوره لاک‌پشت پرنده معرفی شد.

به گزارش کودک پرس ، فهرست لاک‌پشت پرنده همه ساله علاوه بر معرفی برترین کتاب‌ها به صورت فصلی، دو اثر را نیز حایز دریافت نشان‌های طلایی و نقره‌ای معرفی می‌کند.

در آخرین فهرست نهایی لاک‌پشت پرنده، نام هفت کتاب از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چشم می‌خورد اما برگزارکنندگان این رویداد نام ۱۰ نامزد دریافت نشان‌های طلایی و نقره‌ای این جایزه را نیز اعلام کرده‌اند که کتاب «خاله پیرزن» نیز در بین آن‌ها قرار دارد.

این آثار از بین آثار دریافت کننده پنج و شش لاک ‌پشت در دوره‌های پیشین انتخاب شده است.

«خاله پیرزن» اثر بازآفرینی، روایتی از ادبیات فولکلور است. در این داستان، خاله پیرزن به خاطر این‌که پشه‌ای را قورت داده است حیوانات دیگر را هم قورت می‌دهد. خاله پیرزن تصور می‌کند این حیوانات به ترتیب با خوردن یکدیگر می‌توانند پشه را از توی شکم او خارج کنند. در این میان اما بالاخره زور پیرزن به اسب نمی‌رسد و داستان با اتفاق‌های جدیدی همراه می‌شود.

این کتاب که از سوی راشین خیریه بازآفرینی و تصویرگری شده است، با تکیه بر قوه‌ تخیل و فانتزی، این فرصت را برای مخاطب فراهم می‌آورد تا خود به موازات داستان اصلی به خلق روایت‌های جدید دست بزند.

براین اساس در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «پیرزن یک گربه قورت داد. قورت دادن گربه خیلی وحشتناک است، مگر نه؟ پیرزن گربه را قورت داد که پرنده را بگیرد. پرنده را قورت داد که عنکبوت را بگیرد. عنکبوت را هم قورت داد که پشه را بگیرد. حالا چرا پشه را قورت داده بود، نمی‌دانم. نکند بلایی سرش بیاید؟»

این کتاب که سال ۱۳۹۶ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مخاطبان بالای ۹ سال منتشر شده است، به انتخاب هیات داوران فهرست لاک‌پشت پرنده با ۹ کتاب دیگر برای کسب نشان طلایی و نقره‌ای رقابت خواهد کرد.

گفتنی است مراسم اهدای نشان ساعت ۱۸ روز ۸ اسفند ۱۳۹۷ در شهر کتاب مرکزی واقع در تهران، خیابان شریعتی، ‌ پایین‌تر از معلم، نبش کوچه کلاته برگزار می‌شود.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار