19659
۲۰ تیر ۱۳۹۶

تنها 10 درصد تولید کتاب به بخش کودک اختصاص دارد

حسینی مدیر موسسه علمی، پژوهشی و هنری دارالفنون کردکوی فقدان نقد حرفه‎ای ادبیات کودک و نوجوان ایران را یکی از مسائل جامعه امروز دانست و یادآور شد: تنها 10 درصد تولید کتاب به بخش کودک اختصاص دارد.

به گزارش کودک پرس، مدیر موسسه علمی، پژوهشی و هنری دارالفنون کردکوی با اشاره به فقدان نقد حرفه‎ای در ادبیات کودک و نوجوان ایران، گفت: کمبود بستر و فضای نقد ادبیات کودک، عدم اطلاع‎رسانی مناسب اخبار نقد کتبی و محافل نقد به خانواده‎ها و کم‎توجهی معلمان به فضای نقد از دلایل کاهش نقد ادبیات است.

مراسم بزرگداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان عصر به همت موسسه دارالفنون و با همکاری «بوستان کتاب» در کردکوی برگزار شد.

در این نشست دوستانه که شاعران، نویسندگان و نوزاندگان موسیقی در رده سنی کودک و نوجوان شهرستان‎های کردکوی، بندرترکمن، بندرگز حضور داشتند با برنامه‎های مختلفی اعم از ارائه شعر و داستان، روخوانی و شیواخوانی غزل حافظ و اشعار شاهنامه فردوسی همراه بود.

مدیر موسسه علمی، پژوهشی و هنری دارالفنون کردکوی در این نشست اظهار کرد: ضرورت توجه دقیق به محتواى ادبیات کودکان، نقش مهم برنامه‎ریزی در ادبیات و توسعه اجتماعى و ایجاد انگیزه‎هاى فرهنگ آگاهى از دوران کودکى و نوجوانى، موجب می‎شود که نگاه کارشناسانه و اساسی‎تری نسبت به این مسأله داشته باشیم.

 

آزاده حسینی تصریح کرد: آشنایی با تاریخ تمدن ایران و جهان با زبان مخصوص ادبیات کودک و نوجوان و همچنین ریشه‎دار کردن اطلاعات و مفاهیم عمیق انسانی، نتیجه‎ای از مهربانی و تعالی بشری را در پی خواهد داشت.

وی بیان کرد: ما می‎خواهیم با فراهم کردن رویکرد ارتباطی قوی میان کودک و نوجوان با دنیای پیرامون و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی در این بازه بسیار مهم سنى، گامی در گستره صلح جهانی برداریم.

مدیر موسسه علمی، پژوهشی و هنری دارالفنون کردکوی با بیان اینکه با تشویق کودک به مطالعه و خلق اثر مکتوب، او یاد می‎گیرد که نگهبان میراث فرهنگی خود باشد و خود را به‎عنوان جزوی از پیکر و «گوهر آفرینش» بشناسد، اذعان کرد: متأسفانه گاهی در شهرستان‎ها به این مقوله کمتر توجه شده و با وجود کلاس‎های بسیاری که برای اوقات فراغت، به ویژه تابستان کودک و نوجوان در نظر گرفته‎اند؛ هنوز به اندازه کافی، جایی برای کلاس‎های ادبیات و فراگیری چگونگی مطالعه، برای مسؤولان و والدین شناخته نشده است.

حسینی فقدان نقد حرفه‎ای ادبیات کودک و نوجوان ایران را یکی از مسائل جامعه امروز دانست و یادآور شد: تنها 10 درصد تولید کتاب به بخش کودک اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه آمار یک درصدی نقد کتاب نسبت به تولید آن در دوازدهمین جشنواره ی نقد برتر سال 1394 قابل بررسی است، خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید کتاب کودک و نوجوان و گسترش ترجمه نسبت به دهه‎های پیشین، حضور نقد بسیار کمرنگ بوده است.

مدیر موسسه علمی، پژوهشی و هنری دارالفنون کردکوی متذکر شد: متأسفانه تنها تعداد معدودی از نشریات اعم از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، مطالعات ادبیات کودک، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، تفکر و کودک، نارنج به طور تخصصی به نقد کتاب کودک و نوجوان می پردازند.

حسینی، کمبود بستر و فضای نقد ادبیات کودک، عدم اطلاع‎رسانی مناسب اخبار نقد کتبی و محافل نقد شفاهی (شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری، خانه کتاب، مرکز مطالعات فرهنگی و…) به خانواده‎ها و کم‎توجهی معلمان به فضای نقد از دلایل کاهش نقد ادبیات است.

مرجع: فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار