195097
۱۴ بهمن ۱۳۹۷
داور بیست و پنجمین دوره تئاتر کودک و نوجوان:

تئاتر دانش‌آموزی باید در تمام مدارس شکل بگیرد

رایانی مخصوص با بیان اینکه تئاتر کاربرد و بضاعت زیادی دارد، گفت: ایجاد تئاتر دانش آموزی وظیفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است نه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان.

به گزارش کودک پرس ، «مهرداد رایانی مخصوص» در نشست «کارکرد فرهنگی هنری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان؛ الزامات و اقتضائات» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: آن قدر توقع و انتظار از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بالاست که نمی توان آن را تعطیل کرد. خوشبختانه در این جشنواره هنرمندان حرفه ای نیز حضور دارند، رغبت و علاقه مندی به این جشنواره وجود دارد و حرکات و اقدامات آن با ذره بین دنبال می شود.

داور بیست و پنجمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد: قبلا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید تئاتر از صفر تا صد تولید تئاتر را پرداخت می کرد اما در حال حاضر این طور نیست. آنچه برای هنرمندان مهم است این است که تامین می شود. در حال حاضر تولید یک نمایش معمولی 150 میلیون تومان و تولید یک فیلم سینمایی معمولی یک میلیارد تومان هزینه می برد. مدیران ترجیح می دهند به فیلم و سینما بها دهند که هزینه آن برگردد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی تئاتر حرفه ای است نه آموزش تئاتر چون ما وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی داریم. برای تئاتر کودک و نوجوان نیز متولی داریم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است اما همه انتظار دارند که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه باید در حوزه تئاتر دانش آموزی کار شود، اظهار داشت: باید در هر مدرسه یک معلم تئاتر وجود داشته باشد در این صورت فارغ التحصیلان تئاتر نیز جذب تئاتر می شوند. لازم است یک مغز متفکر از بالا تئاتر را مدیریت کند. مطمئن هستم اگر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واگذار کنیم این جشنواره نابود می شود. نسل خوبی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشتیم اما الان کانون خوب کار نمی کند، اگر دست من بود نمی گذاشتم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شود و آن را به سمت کانون پاس می دادم چون کانون بودجه آن را گرفته است.

رادیانی مخصوص با بیان اینکه برآمده از تئاتر دانش آموزی هستم، خاطرنشان کرد: سال 56 در کاخ جوانان تئاتر را شروع کردم، بچه میدان قزوین هستم. اگر تئاتر سر راه من نمی آمد اینجا نبودم. تئاتر به من خیلی کمک کرد، تئاتر می تواند محفلی آماده کند برای بچه ها که دنبال کارهایی که نباید بکنند، نروند. تئاتر کاربرد و بضاعت زیادی دارد باید تئاتر دانش آموزی را در همه مدارس ایجاد کرد.

این پژوهشگر،نویسنده و کارگردان تئاتر بیان کرد: کار جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایجاد تئاتر دانش آموزی نیست. یک جشنواره می تواند یک بحث را مورد توجه قرار دهد. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم می تواند توجه همگان را به تئاتر دانش آموزی جلب کند.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

برچسب ها :
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار